Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ogromny dźwig w Bydgoszczy. Demontaż wiaduktu pod dużą presją czasu

sier, źródło: ZDMiKP
Wykonawca z użyciem specjalnej piły rozcinał płytę przęseł wzdłużnie, tworząc belki o wymiarach i ciężarze dopasowanym do udźwigu żurawia.
Wykonawca z użyciem specjalnej piły rozcinał płytę przęseł wzdłużnie, tworząc belki o wymiarach i ciężarze dopasowanym do udźwigu żurawia. ZDMiKP
Trwają prace przy budowie nowego wiaduktu dla aut w ciągu ulic: Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Armii Krajowej. Jednocześnie prowadzone są roboty przy rozbiórce starej konstrukcji przeprawy nad torami kolejowymi - informuje ZDMiKP w Bydgoszczy.

We wtorek, 27 sierpnia, zakończył się kolejny etap demontażu belek starego wiaduktu. Ekipy budowlańców drogowych ściągnęły 12 belek znad linii kolejowej nr 201. Operacja wymagała sprowadzenia na budowę specjalnego dźwigu o nośności aż 700 ton, który w Bydgoszczy bywa bardzo rzadko. Ostatnio tego typu dźwig został ściągnięty podczas budowy Mostu Uniwersyteckiego, a później estakady tramwajowej do Fordonu - informuje Zarząd Dróg i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Sama operacja usuwania belek starego wiaduktu przebiegła bardzo sprawnie. Prowadzona była przez dwie noce z niedzieli na poniedziałek i z poniedziałku na wtorek. Przedtem, wykonawca z użyciem specjalnej piły rozcinał płytę przęseł wzdłużnie, tworząc belki o wymiarach i ciężarze dopasowanym do udźwigu żurawia.

Liczy się czas

We wrześniu wykonawca zdejmie pozostałe 12 belek znad linii kolejowej nr 18. Jednak tym razem przygotowane belki będą lżejsze. Istotnym utrudnieniem w demontażu starej konstrukcji są tzw. wyłączenia kolejowe - polegające na zamknięciu fragmentu linii kolejowej i odłączeniu napięcia w sieci trakcyjnej. Z uwagi na dużą liczbę pociągów, w szczególności na linii nr 18, wyłączenia są bardzo krótkie. Budowlańcy pracują pod ogromną presją czasu. Muszą wykonać roboty zgodnie z planami i harmonogramem wyłączeń przygotowanym przez kolejarzy.

Poza rozbiórką, trwają prace przy budowie nowej konstrukcji. Po stronie południowej, wykonany został korpus nowego przyczółka, a po stronie północnej trwają prace przy fundamentowaniu.

W firmie zajmującej się konstrukcjami stalowymi, trwają prace przy budowie tzw. ustroju nośnego przęsła, które zostanie przywiezione do Bydgoszczy w ciągu dwóch, trzech miesięcy.

Zakończenie prac zaplanowane jest na koniec obecnego roku.
Jak informuje ZDMiKP, kolejny raz podobny dźwig zostanie wykorzystany w Bydgoszczy już za miesiąc, podczas montażu konstrukcji kładki przez Brdę pomiędzy ulicami Siedlecką i Jednostronną. Będzie brał udział w ustawianiu jednoprzęsłowej konstrukcji z łukami nośnymi, której podstawowym zadaniem będzie przeprowadzenie ciepłociągu nad rzeką. Przy okazji konstrukcja będzie pełniła funkcję kładki pieszo-rowerowej. Przyczółki obiektu już stoją, a obok scalane jest przęsło, które zostanie przy pomocy dźwigu o bardzo dużej nośności osadzone na przyczółkach. Inwestorem w tym przypadku jest KPEC.

Prace przy rondzie Kujawskim na zdjęciach z drona (czerwiec 2019)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto