We wtorek, 27 sierpnia, zakończył się kolejny etap demontażu belek starego wiaduktu. Ekipy budowlańców drogowych ściągnęły 12 belek znad linii kolejowej nr 201. Operacja wymagała sprowadzenia na budowę specjalnego dźwigu o nośności aż 700 ton, który w Bydgoszczy bywa bardzo rzadko. Ostatnio tego typu dźwig został ściągnięty podczas budowy Mostu Uniwersyteckiego, a później estakady tramwajowej do Fordonu - informuje Zarząd Dróg i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Sama operacja usuwania belek starego wiaduktu przebiegła bardzo sprawnie. Prowadzona była przez dwie noce z niedzieli na poniedziałek i z poniedziałku na wtorek. Przedtem, wykonawca z użyciem specjalnej piły rozcinał płytę przęseł wzdłużnie, tworząc belki o wymiarach i ciężarze dopasowanym do udźwigu żurawia.
Liczy się czas
We wrześniu wykonawca zdejmie pozostałe 12 belek znad linii kolejowej nr 18. Jednak tym razem przygotowane belki będą lżejsze. Istotnym utrudnieniem w demontażu starej konstrukcji są tzw. wyłączenia kolejowe - polegające na zamknięciu fragmentu linii kolejowej i odłączeniu napięcia w sieci trakcyjnej. Z uwagi na dużą liczbę pociągów, w szczególności na linii nr 18, wyłączenia są bardzo krótkie. Budowlańcy pracują pod ogromną presją czasu. Muszą wykonać roboty zgodnie z planami i harmonogramem wyłączeń przygotowanym przez kolejarzy.
Poza rozbiórką, trwają prace przy budowie nowej konstrukcji. Po stronie południowej, wykonany został korpus nowego przyczółka, a po stronie północnej trwają prace przy fundamentowaniu.
W firmie zajmującej się konstrukcjami stalowymi, trwają prace przy budowie tzw. ustroju nośnego przęsła, które zostanie przywiezione do Bydgoszczy w ciągu dwóch, trzech miesięcy.
Zakończenie prac zaplanowane jest na koniec obecnego roku.
Jak informuje ZDMiKP, kolejny raz podobny dźwig zostanie wykorzystany w Bydgoszczy już za miesiąc, podczas montażu konstrukcji kładki przez Brdę pomiędzy ulicami Siedlecką i Jednostronną. Będzie brał udział w ustawianiu jednoprzęsłowej konstrukcji z łukami nośnymi, której podstawowym zadaniem będzie przeprowadzenie ciepłociągu nad rzeką. Przy okazji konstrukcja będzie pełniła funkcję kładki pieszo-rowerowej. Przyczółki obiektu już stoją, a obok scalane jest przęsło, które zostanie przy pomocy dźwigu o bardzo dużej nośności osadzone na przyczółkach. Inwestorem w tym przypadku jest KPEC.
Prace przy rondzie Kujawskim na zdjęciach z drona (czerwiec 2019)
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?