Oto, jak wyglądała Bydgoszcz, zanim powstał węzeł Grunwaldzki? Po śluzach i kanale została już tylko aleja drzew

ak
Elżbieta Dygaszewicz pokazuje, jak wyglądały niegdyś okolice zaspypanych śluz. Na ich fragmenty natrafili archeolodzy podczas prac związanych z ostatnimi remontami w tym rejonie
Elżbieta Dygaszewicz pokazuje, jak wyglądały niegdyś okolice zaspypanych śluz. Na ich fragmenty natrafili archeolodzy podczas prac związanych z ostatnimi remontami w tym rejonie Agata Kozicka
Udostępnij:
Część Kanału Bydgoskiego płynie teraz pod ziemią. W rurach. Niektórzy jeszcze pamiętają, jak wyglądała Bydgoszcz, zanim powstał węzeł Grunwaldzki. To zaledwie kilkadziesiąt lat, a jednak trudno sobie wyobrazić dodatkowe śluzy, mosty i kanał niemalże na środku ronda.

Zobacz wideo: Wakacyjne pokazy fontanny multimedialnej przed Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy

Parę lat temu podczas wycieczki z cyklu "Bydgoszcz za zamkniętymi drzwiami" z Towarzystwem Miłośników Miasta Bydgoszczy wybraliśmy się w okolice ronda Grunwaldzkiego.

Kanał Bydgoski od ronda Grunwaldzkiego do mostów Solidarności płynie pod ziemią

Zamiast na okolice spojrzeliśmy pod ziemię, by oczami wyobraźni zobaczyć, jak wyglądała Bydgoszcz, zanim zasypano fragment Starego Kanału Bydgoskiego.

Elżbieta Dygaszewicz z delegatury Urzędu Ochrony Zabytków w Bydgoszczy opowiedziała o dwóch śluzach, które bydgoszczanie mogą jeszcze pamiętać, gdyż pod budowę ulicy Focha zostały zasypane w 1971 roku.

Bezpowrotnie zniknęła śluza nr II przy ul. Grottgera i nr III przy ul. Nakielskiej obok Kruszwickiej.

Dziś woda ze starego kanału płynie do Brdy rurami. Wpływa do nich w okolicach ronda Grunwaldzkiego (przy Cmentarzu Starofarnym) a wypływa pod mostami Solidarności. Jak poznać, którędy prowadził kanał jeszcze w latach 60.? Wystarczy zatrzymać się i spojrzeć na aleję drzew, która pół wieku temu zdobiła nabrzeża kanału, a dziś oddziela ulicę od chodnika.

- Kanał miał w tym miejscu szerokość do ok. 16 metrów, tak, aby mogły się w nim minąć dwie barki - opowiada Dygaszewicz. - Śluza była węższa.

Aby powstał węzeł Grunwaldzki w Bydgoszczy trzeba było wyburzyć most

Wyburzono też kamienny most Władysława IV, który spinał brzegi kanału między wspomnianymi wyżej śluzami i łączył ul. Grunwaldzką z ul. Świętej Trójcy.

O mostach - Bernardyńskim, Staromiejskim (obecnie Jerzego Sulimy Kamińskiego), mostach Solidarności i Królowej Jadwigi - opowiedział nam Krzysztof Bartowski z Kujawsko-Pomorskiego Centrum  Kultury w Bydgoszczy.

Ten ostatni, to jedyny niezburzony podczas II wojny światowej most bydgoski. Pierwotnie wybudowany został w drugiej połowie XIX wieku, ale ten, który teraz mamy, zupełnie nowy powstał w 1913 roku. Budowa rozpoczęła się w maju i zakończyła latem parę miesięcy później.

Trwa głosowanie...

Gdzie wolisz spędzić urlop?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie