Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pacjenci w naszym regionie nie mają co liczyć na szybki powrót do zdrowia

HW
Lepiej Kujawsko-Pomorskie wypadło w oczach pacjentów - ich oceny sprawiły, że zajęło 6 miejsce. Liderem w tej kategorii było województwo świętokrzyskie. Ostatnie miejsce zajęło województwo pomorskie.
Lepiej Kujawsko-Pomorskie wypadło w oczach pacjentów - ich oceny sprawiły, że zajęło 6 miejsce. Liderem w tej kategorii było województwo świętokrzyskie. Ostatnie miejsce zajęło województwo pomorskie. Sławomir Mielnik
Najszybciej zdrowieją pacjenci, którzy leczą się w województwie świętokrzyskim, najdłużej - w łódzkim. U nas jest niewiele lepiej.

Indeks Sprawności Ochrony Zdrowia został opracowany na podstawie danych z 2015 roku. Wyróżnia go to, że dotyczy on wszystkich 16 województw. Z analiz wynika, że województwo kujawsko-pomorskie zajmuje przedostatnie miejsce. Dlaczego wypadamy aż tak kiepsko?

Specjaliści PwC brali pod uwagę wiele czynników, m.in. dostępność pacjenta do informacji, czas oczekiwania na wizytę u lekarza lub zabieg, wyniki leczenia (śmiertelność) oraz poziom refundacji leków zapisywanych przez lekarzy. Natomiast na ostateczną ocenę wpływ miały: poprawa stanu zdrowia, efektywna gospodarka i opinia konsumentów, czyli pacjentów.

W pierwszej kategorii najlepiej wypadło województwo świętokrzyskie, co oznacza, że tam pacjenci najszybciej wracali do zdrowia. Województwo kujawsko-pomorskie znalazło się na przedostatnim miejscu - gorsze wyniki miało tylko województwo łódzkie.

Pod względem efektywności zarządzania najlepiej ocenione zostało województwo małopolskie, najgorzej lubelskie. Województwo kujawsko-pomorskie awansowało na miejsce trzecie od końca.

ZOBACZ: Tyle zarabiają Polacy za granicą [STAWKI]

Lepiej Kujawsko-Pomorskie wypadło w oczach pacjentów - ich oceny sprawiły, że zajęło 6 miejsce. Liderem w tej kategorii było województwo świętokrzyskie. Ostatnie miejsce zajęło województwo pomorskie.

W klasyfikacji ogólnej ponownie najwyższe oceny otrzymało województwo świętokrzyskie, a najniższe łódzkie. Nasze województwo kolejny raz zajęło miejsce przedostatnie. - Powszechnie uznaje się, że stan zdrowia jest ważniejszym celem działania systemu niż dobre samopoczucie i satysfakcja konsumencka pacjenta. Jednak wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa rośnie rola i waga jakości konsumenckiej, praw pacjenta, komfortu korzystania z usług zdrowotnych i jakości obsługi. W tym ujęciu pacjent jest traktowany jak konsument usług zdrowotnych - podkreśla Mariusz Ignatowicz, partner, lider zespołu ds. rynku ochrony zdrowia PwC.

Zapytaliśmy w Kujawsko-Pomorskim Oddziale Wojewódzkim NFZ o to, na co skarżyli się pacjenci, którzy leczyli się w jednostkach ochrony zdrowia. Jak informuje Barbara Nawrocka, rzeczniczka bydgoskiego oddziału funduszu, w tym roku (do 30 września) wpłynęły 264 skargi. W tym czasie rozpatrzono 192, z których 56 przekazano do rozpoznania do innych instytucji.

- Dotyczyły one najczęściej braku dostępu do dokumentacji medycznej - wyjaśnia Nawrocka. - Pacjenci kwestionowali wysokość pobranej opłaty za kopię dokumentacji medycznej.

Niektórzy skarżyli się na odmowę rejestracji, odmowę wizyty domowej, brak zachowania intymności w trakcie leczenia, nieetyczne zachowanie lekarza, błędy lekarskie i sposoby leczenia przez lekarza, nierzetelne wykonywanie zawodu lekarza. NFZ uznał, że 65 skarg było zasadnych, niezasadnych 111, częściowo zasadnych 16.

Za funkcjonowanie służby zdrowia w województwie współodpowiedzialny jest wojewoda. - W tym raporcie trudno o jego jednoznaczną ocenę, ponieważ nie wskazuje on źródeł danych w nim zawartych ani użytej metodologii - oświadcza Adrian Mól, rzecznik wojewody. - Po drugie, ocena naszego województwa wynika z uśrednienia wielu wskaźników branych pod uwagę przy jego sporządzaniu. I tak na przykład w części raportu dotyczącej konsumenckiej ochrony zdrowia, gdzie oceniana jest dostępność do świadczeń, czas oczekiwania oraz satysfakcja pacjenta, nasze województwo znalazło się na szóstym miejscu. Z kolei ostatnie miejsce nasze województwo zajęło przy ocenie zobowiązań SPZOZ-ów, który to obszar z punktu widzenia dobra pacjenta nie wydaje się kluczowy.

Przeczytaj także: bydgoszcz.naszemiasto.pl

Pogoda na dzień (02.11.2016)  | KUJAWSKO-POMORSKIE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto