Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pesa dostarczy nowe Twisty do Wrocławia. Kolejna umowa bydgoskiej firmy. Tam trwa taborowa rewolucja [zdjęcia]

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Podstawowe zamówienie Wrocławia obejmuje 24 tramwaje z Pesy, jest w sumie warte 204 mln złotych. Jeżeli przewoźnik zdecyduje się je rozszerzyć o maksymalną możliwą liczbę pojazdów, zapłaci łącznie ponad 337,5 mln zł.
Podstawowe zamówienie Wrocławia obejmuje 24 tramwaje z Pesy, jest w sumie warte 204 mln złotych. Jeżeli przewoźnik zdecyduje się je rozszerzyć o maksymalną możliwą liczbę pojazdów, zapłaci łącznie ponad 337,5 mln zł. Pesa
Jest już umowa na nowe niskopodłogowe tramwaje dla Wrocławia. MPK podpisało ją właśnie z bydgoską firmą PESA – zwycięzcą przetargu na dostawę nawet czterdziestu pojazdów. Producent przygotuje je specjalnie z myślą o stolicy Dolnego Śląska. Pierwszy trafi do Wrocławia najpóźniej za dwa lata.

Z Bydgoszczy do Wrocławia pojadą tramwaje w całości niskopodłogowe i klimatyzowane. Każdy z nich będzie miał niespełna 29 metrów długości i szereg udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Dziś pokazano pierwsze wizualizacje.

Taborowa rewolucja we Wrocławiu

– Rozwój komunikacji miejskiej, a co za tym idzie, rewolucja taborowa, jest dla mnie, jako prezydenta Wrocławia, sprawą priorytetową. Dziś po raz kolejny mogę powiedzieć, że za tymi słowami idą konkretne czyny. Podpisujemy umowę na dostawę 24 nowych, niskopodłogowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 16 – mówi Jacek Sutryk, Prezydent Wrocławia. – A przecież, jesteśmy w trakcie realizacji innego kontraktu na dostawę 46 nowoczesnych tramwajów. Łącznie jest to 86 nowoczesnych pojazdów, które zasilą wrocławską flotę za kwotę blisko 710 mln zł.

Podstawowe zamówienie, obejmujące 24 tramwaje, jest w sumie warte 204 mln złotych. Jeżeli przewoźnik zdecyduje się je rozszerzyć o maksymalną możliwą liczbę pojazdów, zapłaci łącznie ponad 337,5 mln zł. Przetarg został rozstrzygnięty bardzo sprawnie – nie było w nim żadnych odwołań.

– Cieszymy się, że polski producent stanie się częścią naszej trwającej taborowej rewolucji, prowadzonej pod auspicjami prezydenta Wrocławia, Jacka Sutryka – mówi prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder. – Pesa pomoże nam zastąpić swoimi nowoczesnymi konstrukcjami nasze najstarsze, dwuwagonowe tramwaje, pochodzące jeszcze z poprzedniej epoki.

Producent jest już znany mieszkańcom stolicy Dolnego Śląska, bo w przeszłości dostarczył do miasta kilka tramwajów. Tym razem jednak zaoferował inne konstrukcje – przygotowane specjalnie z myślą o Wrocławiu.

– Bardzo się cieszę, że PESA wraca do Wrocławia ze swoimi najnowszymi tramwajami i jestem przekonany, że jak przed laty, tak i teraz, wrocławianie oraz turyści polubią nowe Twisty, gwarantujące komfortową podróż ekologicznym środkiem transportu. Zaprojektowaliśmy je specjalnie dla Wrocławia, zastosowane w tych pojazdach rozwiązania to suma naszych doświadczeń, a przypomnę, że dostarczyliśmy do tej pory do wielu polskich i europejskich miast ponad 800 tramwajów – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes PESA Bydgoszcz.

– Twist dla Wrocławia dzięki zastosowanym rozwiązaniom będzie jednym z najcichszych tramwajów w Polsce. Wyposażyliśmy go także w system odzyskiwania energii i baterie umożliwiające jazdę w przypadku braku zasilania z sieci – dodał Marcin Grzyb dyrektor Sprzedaży Lekkich Pojazdów Szynowych PESA Bydgoszcz.

Standard: klimatyzacja i udogodnienia dla niepełnosprawnych

MPK Wrocław prowadzi szeroko zakrojoną modernizację swojego taboru. Prócz aktualnego przetargu, czeka na dostawę zamówionych wcześniej 46 nowych niskopodłogowych tramwajów (pierwsze są już we Wrocławiu). Remontuje także posiadane przez siebie wagony. Obowiązującym standardem jest w nich m.in. klimatyzacja i dodatkowe udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Pesa Bydgoszcz dostarczyła do tej pory ponad 800 tramwajów do kilkunastu polskich i europejskich miast. W tej chwili realizuje produkcję tramwajów dla Jassy w Rumunii, Sofii, Torunia i Chorzowa.

Twisty Pesy, dostarczone w 2015 roku były pierwszymi w pełni niskopodłogowymi tramwajami we Wrocławiu. Mieszkańcy polubili je i chwalili za komfort podróżowania, ale były to także pierwsze tramwaje z gniazdami usb do ładowania urządzeń mobilnych czy specjalnym systemem zapachowym. Wyróżniały się również, zastosowanym po raz pierwszy w Polsce w pojazdach komunikacji publicznej, eleganckim, metalicznym lakierem zewnętrznym, który jeszcze bardziej podkreślał ich nowoczesny design.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto