Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PESA zbuduje dwunapędową lokomotywę dla PKP Intercity

Redakcja
Wczoraj, chwilę po podpisaniu umowy o współpracy
Wczoraj, chwilę po podpisaniu umowy o współpracy nadesłane/Pesa Bydgoszcz
PKP Intercity, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz oraz Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” podpisały w środę umowę o współpracy badawczo-rozwojowej w ramach projektu budowy lokomotywy dwunapędowej. Będzie to pierwsza tego typu polska konstrukcja.

W ramach współpracy ma powstać nowa, zgodna z wymogami TSI lokomotywa dwusystemowa spalinowo-elektryczna, zaprojektowana przez bydgoskiego producenta.

- Pesa stworzy ją we współpracy z Instytutem Pojazdów Szynowych „Tabor” jako podwykonawcą oraz z PKP Intercity jako konsultantem i podmiotem prowadzącym tzw. eksploatację nadzorowaną, czyli testy przez pierwsze 12 miesięcy od jej wyprodukowania - wyjaśnia Maciej Grześkowiak, rzecznik bydgoskiej Pesy.

- Doświadczenie bydgoskiej firmy w budowie lokomotyw elektrycznych, zdolnych do pracy manewrowej na torach bez sieci, wsparte doświadczeniem PKP Intercity w eksploatacji wielu typów lokomotyw, stwarza szansę na realizację projektu, który doskonale wpisuje się w założenia strategii Luxtorpeda 2.0. Byłaby to pierwsza tego typu całkowicie polska konstrukcja – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

- Ten typ pojazdu zmieni dotychczasowy model obsługi trakcyjnej – nie trzeba już będzie w procesie przewozowym korzystać z dodatkowej spalinowej lokomotywy manewrowej - zaznacza Robert Świechowicz, prezes Pesy. - To wspólne przedsięwzięcie polskiego przewoźnika i producenta wpisuje się w pełni w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Do tej pory nie było takich działań i cieszymy się, że to właśnie PKP Intercity i Pesa wyznaczają nowy trend w relacjach producent - przewoźnik.

Całość prac podzielona będzie na cztery etapy. Obejmą one przygotowanie opisu technicznego projektowanej lokomotywy i harmonogramu prac, fazę badawczą, proces budowy oraz testy lokomotywy. W ramach współpracy powstanie specjalny komitet, składający się z przedstawicieli każdej ze stron biorących udział w projekcie. Będą oni dokonywać zatwierdzeń i odbiorów poszczególnych etapów współpracy.

- Projekt ten powstaje z myślą o wdrożeniu przez PKP Intercity do eksploatacji pojazdów dwunapędowych - mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity. - Takie rozwiązanie umożliwi m.in. obsługę pociągów na różnych liniach (zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych) bez konieczności zmiany pojazdu oraz wykonywanie manewrów ze składami na stacjach końcowych bez potrzeby wykorzystania lokomotyw spalinowych. Pozwoli to na dużą oszczędność czasu oraz pieniędzy.

- Warto podkreślić, że ten typ lokomotywy jest szczególnie przydatny w realizacji przewozów intermodalnych, czyniąc je tańszymi i szybszymi - dodaje Andrzej Waszczuk, nadzorujący projekt lokomotywy dwusystemowej w Pesa. - Biorąc pod uwagę tendencje wzrostowe w zakresie przewozów intermodalnych spodziewamy się dużego zapotrzebowania na takie właśnie pojazdy.

Projekt zakłada budowę pojazdu z dwoma źródłami zasilania: z sieci trakcyjnej oraz agregatu prądotwórczego. Lokomotywa dwunapędowa będzie normalnotorowym, czteroosiowym pojazdem o mocy, w zależności od źródła zasilania, maksymalnie 2 800 kW (elektryczna) lub 1 800 kW (spalinowa).

- Dzięki zastosowaniu podwójnego napędu pojazd będzie mógł być eksploatowany zarówno w dalekobieżnym ruchu pasażerskim, przewozach intermodalnych, jak i do wszelkich prac manewrowych towarzyszących tym przewozom - tłumaczy Grześkowiak.

Przeczytaj!Trasa Uniwersytecka w Bydgoszczy kawałek po kawałku [etapy budowy, odcinek 1]

Projekt budowy lokomotywy dwunapędowej, nazwany „Platforma lokomotyw z zaawansowanymi spalinowo elektrycznymi (wielosystemowymi) układami napędowymi”, zgłoszony został przez Pesę do konkursu na dofinansowanie projektów innowacyjnych programu Innotabor ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i uzyskał pozytywną ocenę oraz rekomendację dofinansowania. Było to podstawą do podpisania przez PKP Intercity umowy z producentem.

Wybudowana w ramach realizacji umowy lokomotywa dwunapędowa stanowić będzie własność Pesy. Po zakończeniu testów PKP Intercity uzyska możliwość zakupu pojazdu, pod warunkiem spełnienia odpowiednich warunków przez producenta.

Przypomnijmy, w październiku 2016 roku, przedstawiciele PKP Intercity oraz Pesy Bydgoszcz podpisali list intencyjny o rozwoju współpracy. Spółki zadeklarowały podjęcie działań w obszarze prac badawczo-rozwojowych w ramach budowy taboru kolejowego nowej generacji. Według założeń listu, pierwszym wspólnym projektem miała być budowa lokomotywy dwunapędowej elektryczno-spalinowej. Wczorajsze podpisanie umowy o współpracy badawczo-rozwojowej w ramach projektu to istotny krok w kierunku realizacji projektu.

Pogoda na dzień 28.09.2017 | KUJAWSKO-POMORSKIE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto