Pociągiem do Pekinu

JERZY LISIECKI
Jeżeli przejrzeć różnorodne oferty biur turystycznych, jeden z wniosków jest taki: łatwiej zwiedzić Wielką Rafę Koralową, kopalnie złota w Republice Południowej Afryki, czy też wybrać na safari do Kenii, niż podziwiać ...

Jeżeli przejrzeć różnorodne oferty biur turystycznych, jeden z wniosków jest taki: łatwiej zwiedzić Wielką Rafę Koralową, kopalnie złota w Republice Południowej Afryki, czy też wybrać na safari do Kenii, niż podziwiać podczas urlopu malowniczą Syberię, zajrzeć do zapomnianej Mongolii i dalej - do Chin. Nie ma jednak przeszkód, aby sobie taką podróż zorganizować samemu. Trzeba mieć tylko - oprócz pieniędzy - ochotę na spędzenie 2 tygodni w pociągu.

Czym jechać?
Najlepiej koleją transsyberyjską, liczącą 7661 km linią z Moskwy do Pekinu przez Ułan - Bator. Jej budowę ukończono w 1916 r. Trasa na znacznej długości biegnie po najdłuższej (9298 km) linii kolejowej na świecie Moskwa - Władywostok.
Do Moskwy dotrzemy jednym z kilku pociągów z Warszawy, np. "Polonezem". Bilet kupimy bez problemu w każdej kasie "Polresu". Trudniej z biletem na trasę Moskwa - Pekin. Można próbować kupić w niektórych oddziałach "Orbisu", a najpewniej dostaniemy go w warszawskim przedstawicielstwie rosyjskiego "Intouristu".

Z Moskwy do Pekinu kursują każdego tygodnia tylko dwa bezpośrednie pociągi: MOSKWA - PEKIN PRZEZ UŁAN BATOR - pociąg chiński nr 4, odjeżdżający we wtorki z moskiewskiego Dworca Jarosławskiego o godz. 23.42, do Pekinu przyjeżdża w poniedziałek o godz. 15.33, oraz MOSKWA - PEKIN PRZEZ ZABAJKALSK - pociąg rosyjski nr 20 "VOSTOK", odjeżdżający w każdy piątek z Dworca Jarosławskiego o godz. 22.56, do Pekinu przyjeżdża w następny piątek o godz. 05.30.
Połączeń kombinowanych nie polecamy, gdyż znacznie wydłużą czas podróży. Kolej transsyberyjska nie jest bowiem koleją turystyczną. Minimalne odcinki pomiędzy kolejnymi stacjami to z reguły około 300 km, a postoje (często spowodowane wymianą lokomotywy) nie trwają dłużej niż 20 minut. Spotkamy zatem w pociągu zarówno mieszkańców Federacji Rosyjskiej dojeżdżających do pracy lub udających się na uroczystości rodzinne, jak i turystów z Zachodu, którym - podobnie jak nam - nigdzie się nie spieszy.

Mieszkanie w pociągu
Przedziały I klasy są dwuosobowe i z reguły z kabiną natryskową (czasem jednak jej brak), II klasy - czteroosobowe i bez kabiny. Przy wejściu dostaniemy prześcieradło, wełniany koc, poszewkę na poduszkę (ale przeważnie bez poduszki - o tę musimy zadbać sami) i maleńki ręczniczek, który nie wystarczy do tygodniowej toalety.

Utrzymanie higieny to najpoważniejszy problem. Pociągi kolei transsyberyjskiej to nie Eurocity. Pomieszczenie, w którym woda ciurka rurą ze zbiornika do małej umywalki można nazwać łazienką jedynie przy pewnej dozie dobrej woli. Część podróżnych organizuje sobie natrysk w taki oto sposób: wydzierżawia za drobną opłatą od maszynisty elastyczny wąż, podłącza go do rezerwuaru z wodą i polewa się nią bez obaw o zalanie czegokolwiek, bo w podłodze "łazienki" są odpływy.

Wody w wagonach nie brakuje. W każdym jest samowar. Większych problemów nie stwarza również wyżywienie. Można skorzystać z gotowych zestawów śniadaniowych, obiadowych i kolacyjnych. Taniej jednak, i niekiedy atrakcyjniej, zaopatrywać się w prowiant u przedsiębiorczych mieszkańców oblegających wagony podczas postojów na stacjach. Oferują chleb, konserwy, warzywa i owoce, ryby i napoje. Często też serwują przyrządzone na poczekaniu gorące potrawy. U nich również (zresztą w pociągu też) można się zaopatrzyć w napoje wyskokowe i papierosy. Najmilej widzianą walutą jest dolar amerykański.

Kolej transsyberyjska nie jest również "Orient Expressem" oferującym podróżnym rozmaite rozrywki podczas podróży. Jeżeli zatem nasze towarzystwo w przedziale nie jest na tyle zajmujące, by je znosić przez tydzień i mamy już dosyć fascynujących krajobrazów za oknem, pozostaje zabrać turystyczny telewizor, radio i lektury.

Z dolarami w kieszeni
Kalkulujemy koszty. Przejazd "Polonezem" na trasie Warszawa - Moskwa i z powrotem - 450 zł. Z Moskwy do Pekinu tańszy jest pociąg chiński nr 4. Ceny biletów w jedną stronę: I klasa - 405 USD, II klasa - 237 USD. Te same ceny w pociągu rosyjskim nr 20 "VOSTOK": I klasa - 432 USD, II klasa - 265 USD. Do każdej ceny należy doliczyć 7% podatku VAT. Ceny zestawów śniadaniowych, obiadowych i kolacyjnych w pociągu: od 5 do 15 USD za zestaw.

Najniższy koszt przejazdu jednej osoby II klasą w obie strony to już 612 USD. Reszta zależy od tego, ile przeznaczymy na dzienne wyżywienie podczas 16 - dniowej podróży, pamiątki i inne wydatki. Trudno też dojechać do Pekinu i nie spędzić w nim trochę czasu (doba w hotelu od 10 do 50 USD).

Łatwo zauważyć, że najskromniej liczone koszty tej eskapady mogą przekroczyć 1000 USD.
W dodatku, poza Moskwą przed podróżą, w Pekinie przed powrotem i tego co widać z okien pociągu, niewiele zobaczymy. Bilety na kolej transsyberyjską przypominają pod jednym względem bilety lotnicze: nie można przerwać podróży (podobnie jak na PKP) i kontynuować ją nazajutrz. Wysiadłeś wcześniej - przepadło i kasa nie zwraca za nie wykorzystaną trasę. Pojedziesz etapami z przerwami na zwiedzanie - zapłacisz (też podobnie jak na PKP) dużo więcej. Podróż trasą Moskwa - Pekin połączoną ze zwiedzaniem Na trasie Moskwa - Pekin przez Ułan Bator wartych zwiedzenia miejscowości i obiektów jest bez liku. Może dlatego ostatnim krzykiem mody wśród części zachodnich turystów jest swoisty turystyczny wyczyn: "pociągostopem przez Syberię". Do przejazdu wykorzystują oni wagony pocztowe, towarowe i wszystkie inne nadające się do tego celu, po uprzednim "dogadaniu się" z obsługą pociągu. Wymaga to jednak przynajmniej podstawowej znajomości języka, terenu i mentalności jego mieszkańców, a także umiejętności dostosowania się do zaskakujących często warunków takiej wycieczki. Za to po powrocie mogą liczyć na niekłamany podziw i zazdrość znajomych.

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3