Podbydgoskie Emilianowo to jedna z ważniejszych inwestycji w Polsce. Na linii kolejowej 201 roboty wydłużone, ale... nieopóźnione

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Ministerstwo infrastruktury i Polskie Linie Kolejowe odpowiedziały już na apel sejmiku województwa o przyspieszenie prac nad linia kolejową 201 kluczową dla przyszłego, wielkiego terminala przeładunkowego w podbydgoskim Emilianowie.
Ministerstwo infrastruktury i Polskie Linie Kolejowe odpowiedziały już na apel sejmiku województwa o przyspieszenie prac nad linia kolejową 201 kluczową dla przyszłego, wielkiego terminala przeładunkowego w podbydgoskim Emilianowie. Dariusz Bloch
Udostępnij:
Ministerstwo infrastruktury i Polskie Linie Kolejowe odpowiedziały już na apel sejmiku województwa o przyspieszenie prac nad linia kolejową 201 kluczową dla przyszłego, wielkiego terminala przeładunkowego w podbydgoskim Emilianowie. Roboty faktycznie są nieco opóźnione.

Zobacz wideo: Dron obserwował kierowców na ulicy Wyszyńskiego w Bydgoszczy

O tym, jak ważnym zapleczem śródlądowym dla portów Trójmiasta ma być terminal w Emilianowo, mówi się coraz więcej, także w kontekście dążenia Chin do poszerzenia regularnych kontaktów handlowych m.in. z Europa Środkową. Emilianowo uważa się za jedną z ważniejszych inwestycji w kraju, na drodze z Morza Bałtyckiego w kierunku Adriatyku, a w drugą stronę - Skandynawią.

Na razie wiadomo tyle, że kluczowa dla terminala linia kolejowa 201, łącząca go z portami w Trójmieście, została w projekcie zaliczona do europejskiej sieci TEN-T. Żeby wspierać rozwój terminala w Emilianowie do spółki włączył się marszałek województwa - sejmik przeznaczył na udziały jeden milion złotych. Jednocześnie jednak do wojewódzkich radnych dotarły na tyle niepokojące sygnały, że zdecydowali się skierować apel do ministra infrastruktury i PKP o o priorytetowe potraktowanie tej inwestycji.

Sejmik zaniepokojony

W apelu czytamy m.in.: "Z docierających do nas informacji, których źródłem jest PKP PLK wynika, że odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna planuje się zmodernizować dopiero w 2027 roku, w ramach przyszłej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, pomimo wcześniejszych zapewnień, że nastąpi to najpóźniej w 2025 roku. Ponad dwa lata opóźnień uderzą z jednej strony w Port Morski w Gdyni, dla którego zwiększenia dostępności komunikacyjnej zmodernizowana ma być linia kolejowa nr 201, a także w Węzeł Logistyczny Bydgoszcz".

Odpowiedzi z ministerstwa i PKP przyszły dość szybko

Obie są bardzo podobne.

Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zapewnia, że modernizacja linii 201 to jeden z priorytetów inwestycyjnych Polski, a prace mają kosztował prawie 700 mln zł.

- Z uwagi na zidentyfikowane opóźnienie w pozyskaniu decyzji środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia dla odcinka Kościerzyna - Maksymilianowo, a także wprowadzenie nowych zasad wnioskowania o środki unijne w perspektywie 2014-2020, zmianie uległ możliwy termin wszczęcia postępowań przetargowych i tym samym zakończenia wszystkich robót w ramach projektu - planowana na 2027 rok - przyznaje Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Z uwagi na zidentyfikowane opóźnienie w pozyskaniu decyzji środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia dla odcinka Kościerzyna - Maksymilianowo, a także wprowadzenie nowych zasad wnioskowania o środki unijne w perspektywie 2014-2020, zmianie uległ możliwy termin wszczęcia postępowań przetargowych i tym samym zakończenia wszystkich robót w ramach projektu - planowana na 2027 rok - przyznaje Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Prace ruszą po 2023 roku

Minister zapewnia że ze środków obecnej perspektywy unijnej zostaną sfinansowane wstępne prace i przygotowanie trasy objazdowej, która ma być wykorzystana w czasie prac na linii 201. Właściwe roboty mają być finansowane już z perspektywy 2021-2027.

Z kolei Emilia Szkudlarz, dyrektor Biura Strategii PKP, podkreśla, że "realizacja robót na linii 201 została wydłużona, co nie oznacza, że projekt jest opóźniony". - Realizacja projektu będzie kontynuowana po 2023 roku - informuje dyrektor Biura Strategii PKP.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Klipsch

Klipsch RP-500SA czarny

2 799,00 zł1 269,00 zł-55%
miejsce #2

Tesori Płyn Do Płukania Ajurweda 750Ml

17,99 zł9,18 zł-49%
miejsce #3

Unitec

Unitec Linka Holownicza z Szelkami 2500Kg

52,00 zł27,16 zł-48%
miejsce #4

Fibaro

Fibaro Rgbw Controller 2 Fgrgbwm-442 868,4 Mhz Kontroler

359,00 zł216,08 zł-40%
miejsce #5

Compass

COMPASS PLANDEKA OCHRONNA SUV-VAN - 515 X 195 X 142 CM

435,00 zł320,00 zł-26%
miejsce #6

ML Meble

Ml Meble Witryna Castel 06/S

799,00 zł759,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie