Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pogłębią Wisłę dla przeprawy promowej między Solcem Kujawskim a Czarnowem. To rozwiązanie doraźne, a co dalej?

Paweł Kaniak
Paweł Kaniak
Zbudowany w malborskiej stoczni prom "Flisak" cumuje w Solcu Kujawskim od 22 lipca.
Zbudowany w malborskiej stoczni prom "Flisak" cumuje w Solcu Kujawskim od 22 lipca. Marek Weckwerth
Niski poziom wody w Wiśle uniemożliwia promowi pływanie między Solcem Kujawskim a Czarnowem. Sytuację ma poprawić pogłębienie okolic przyczółków oraz toru wodnego między nimi.

Zobacz wideo: Pensja minimalna w 2023. Będzie dwukrotna podwyżka

od 16 lat

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy rozstrzygnął przetarg na to zadanie i podpisał umowę z wykonawcą. Na inwestycję "Bagrowanie dna rzeki Wisły na wysokości przeprawy promowej pomiędzy Solcem Kujawskim a Czarnowem wraz z odłożeniem refulatu" zamierzał przeznaczyć 821 350,00 zł brutto. Termin wykonania prac wyznaczono w postępowaniu przetargowym na 50 lub 55 lub 60 dni - zgodnie z deklaracją ofertową wykonawcy.

Bagrowanie to wydobycie piasku i pogłębienie dna rzeki, a odłożenie refulatu to przewiezienie urobku w odpowiednie miejsce.

Do przetargu zgłosiły się trzy firmy. Wszystkie zadeklarowały wykonanie zamówienia w terminie 50 dni.

  • EFB Partner Jerzy Kruczyński z Serocka (woj. mazowieckie). Ta firma zażyczyła sobie za to zadanie 934 800,00 zł brutto.
  • Olszewski Maszyny Budowlane Sp. z o. o. ze Sławacinka Nowego (woj. lubelskie) z kwotą 2 435 400,00 zł brutto.
  • Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego w Warszawie S.A. przedstawiło ofertę za 862 539,04 zł brutto.

ZDW w Bydgoszczy wybrał ofertę Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Warszawie S.A. Otwarcie ofert w przetargu było 10 października. Informację o wyborze najkorzystniejszej oferty ZDW w Bydgoszczy opublikował 3 listopada. 50 dni na wykonanie zadania liczy się od podpisania umowy z wybranym wykonawcą. Umowa została zawarta 9 listopada.

Po opinię na ten temat zwróciliśmy się do Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

- Takie jednorazowe pogłębienie toru wodnego pomoże tylko na krótki czas. Wykonane zimą umożliwi kursowanie promu do kwietnia lub maja. To jest doraźne rozwiązanie, które nie rozwiązuje problemu na stałe. Kłopot z kursowaniem promu szybko powróci - mówi dr Michał Habel, prof. UKW, kierownik Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych.

Dr Michał Habel uważa, że skuteczniejszym sposobem na poradzenie sobie z powstającymi w tym miejscu na Wiśle łachami byłoby regularne pobieranie z dna rzeki kruszywa na potrzeby firmy Solbet. - Solbet używa kruszywa do produkcji pustaków. Wystarczyłoby uzyskać zgodę Wód Polskich na to, aby pobór odbywał się bliżej przyczółków i toru wodnego przeprawy promowej, czyli tam, gdzie powstały łachy uniemożliwiające wypływanie jednostki - wyjaśnia dr Habel.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Pogłębią Wisłę dla przeprawy promowej między Solcem Kujawskim a Czarnowem. To rozwiązanie doraźne, a co dalej? - Solec Kujawski Nasze Miasto

Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto