Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powrót pociągów z Chojnic do Bydgoszczy przez Sępólno Krajeńskie i Koronowo. Co dalej z programem Kolej Plus?

Sandra Szymańska
Sandra Szymańska
Czy do powiatu sępoleńskiego wrócą pociągi? Do tego jeszcze daleka droga. Na razie gmina Koronowo zamierza ogłosić przetarg na studium wykonalności połączenia Bydgoszcz-Koronowo-Więcbork-Sępólno-Chojnice
Czy do powiatu sępoleńskiego wrócą pociągi? Do tego jeszcze daleka droga. Na razie gmina Koronowo zamierza ogłosić przetarg na studium wykonalności połączenia Bydgoszcz-Koronowo-Więcbork-Sępólno-Chojnice fot. Marcin Misiak
Gmina Koronowo jako lider projektu utworzenia nowego połączenia z Bydgoszczy do Chojnic przez Koronowo i Sępólno Krajeńskie w ramach programu Kolej Plus zamierza ogłosić przetarg na wykonanie wstępnego studium planistyczno-prognozowego.

Zobacz wideo: Zmiany w prawie. Będzie teraz mniej wypadków na drogach?

Pod koniec listopada 2020 roku PLK PKP ogłosiły wyniki naboru wniosków do Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku. Do drugiego etapu programu zakwalifikowało się wszystkie sześć wniosków z województwa kujawsko-pomorskiego, w tym projekt, którego liderem jest Koronowo. Samorząd, w partnerstwie z powiatem bydgoskim, samorządem województwa oraz gminami tworzącymi m.in. powiat sępoleński, złożył wniosek o utworzenie nowego połączenia kolejowego Bydgoszcz-Koronowo-Więcbork-Sępólno-Chojnice.

Kolej Plus. Gigantyczne sumy na pociągi z Chojnic do Bydgoszczy przez Sępólno i Koronowo

Zakwalifikowanie do programu nie oznacza realizacji wniosku, jednak od momentu ogłoszenia wyników wnioskodawcy mają rok na przygotowanie niezbędnych dokumentów aplikacyjnych, w tym wstępnego studium planistyczno-prognozowego. Gmina Koronowo zamierza lada dzień ogłosić przetarg na wykonanie tej dokumentacji.

- Obecnie kończymy dokumentację do przygotowania przetargu. Myślę, że będzie gotowa do końca tygodnia, a w przyszłym tygodniu będziemy pracować nad tym, by ten przetarg ogłosić. Terminy już nas gonią, a uważam, że warto tę dokumentację wykonać, bo ona ma za zadanie ocenić zasadność realizacji wniosku dotyczącego tej linii kolejowej oraz wskazać przebieg, który byłby dla niej optymalny. Gdy poznamy kwotę przetargową dokumentacji, będziemy z samorządowcami rozmawiać dalej – mówi wiceburmistrz Koronowa, Piotr Kazimierski.

Wniosek gminy Koronowo opiewa na pół miliarda złotych. 15 procent wartości zadania mają pokryć samorządy. W przypadku tego wniosku to 75 mln, a szacunkowe koszty samego opracowania studium wykonalności to około 2,5 milionów złotych. Jednak samorządy od samego początku zaznaczały, że bez wsparcia nie są w stanie udźwignąć takich wydatków.

- Do opracowania dokumentacji naszego wniosku marszałek województwa kujawsko-pomorskiego zadeklarował pomoc w wysokości maksymalnie pół miliona złotych. My jako gmina, nie jesteśmy w stanie wyasygnować z budżetu 2 milionów złotych, ale jeżeli partnerskie samorządy solidarnie dołożą, to myślę, że te kwoty będą do zaakceptowania – zaznacza Kazimierski.

Największe obawy budzi 15 procent wkład własnego samorządów całej inwestycji. 75 milionów złotych, nawet po podziale na wszystkich partnerów, przekracza możliwości finansowe wszystkich gmin i powiatów. - Samego wykonawstwa obawiamy się najbardziej. Nie wiemy, jakie to będą konkretne koszty, bo na to jest za wcześnie, ale na pewno będą to gigantyczne kwoty. Ani my, ani gmina Sośno czy Więcbork, ale i pozostałe samorządy, nie wygospodarują około 10 milionów złotych. Nawet po rozbiciu na kilka lat. To bardzo kłopotliwy wydatek, a te kwoty po prostu mrożą krew w żyłach -ocenia zastępca burmistrza Koronowa.

XXI wiek, a pociągów nie ma. W Sępólnie w ogóle

Wiele będzie zależało zatem od tego, czy ten wydatek weźmie na siebie samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Apel z prośbą do marszałka o wsparcie finansowe dla trzech liderów projektów: Koronowa, Chełmna i Żnina w realizacji programu Kolej Plus wystosowali politycy Lewicy.

Michał Wysocki określa likwidację publicznej komunikacji zbiorowej oraz połączeń kolejowych jako „wielką hańbą dla Polski”.

- Tak nie może wyglądać środek Europy w XXI wieku. My patrzymy na problem wykluczenia transportowego oczami mieszkańców prowincji, skąd pochodzimy. Brak dostępnego transportu zbiorowego jest jednym z największych problemów wsi i miasteczek. Mamy sygnały od mieszkańców, którzy wskazują, że muszą wyjść z domu o godzinie 3, by dotrzeć do pracy w Bydgoszczy na godzinę 6. Brak transportu uniemożliwia chęć podjęcia pracy, bo autobus dojeżdża do miejscowości o 7.30, a kolejny po 17.00 – zauważa Wysocki, z Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia na Rzecz Transportu Publicznego.

Rafał Wąsowicz, asystent społeczny posła Krzysztofa Gawkowskiego zwraca uwagę, że reaktywacja nieczynnych linii kolejowych jest bardzo ważna w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. Zaznaczmy, że w powiecie sępoleńskim linia kolejowa nr 281 Chojnice - Nakło jest nieczynna od 21 lat. Tutaj mieszkańcy są całkowicie pozbawieni dostępu do podróżowania koleją, a dworce i stacje kolejowe można nazwać miejscami widmo.

- Uważam, że zaangażowanie finansowe ze strony zarządu województwa jest zasadne i konieczne również dlatego, że to właśnie marszałek województwa jest ustawowym organizatorem regionalnego transportu kolejowego. Mając na uwadze ustanowiony przez Komisję Europejską rok 2021 Europejskim Rokiem Kolei nie ulega wątpliwości, że transport kolejowy powinien być w tym roku traktowany szczególnie priorytetowo – zaznacza Wąsowicz.

Program Kolej Plus nie obejmuje finansowania infrastruktury towarzyszącej: dworców, stacji, parkingowych czy miejsc postojowych dla rowerów. Niektóre samorządy będą też musiały stworzyć komunikację autobusową do stacji.

Opuszczone i nieczynne dworce PKP w powiecie sępoleńskim

Opuszczone dworce i stacje kolejowe PKP w Sępólnie i okolica...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Powrót pociągów z Chojnic do Bydgoszczy przez Sępólno Krajeńskie i Koronowo. Co dalej z programem Kolej Plus? - Sępólno Krajeńskie Nasze Miasto

Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto