Od 10 stycznia nowym prezesem MZK jest Piotr Bojar, który był obecny na środowej sesji. Rafał Bruski przedstawił mu dwie propozycje zawarcia nowej umowy. Pierwsza, to wariant, który odrzucił poprzedni zarząd – płatność w dwóch pierwszych latach 14,6 proc. więcej niż Mobilisowi (prywatna spółka obsługuje 11 linii), a w latach 2023-2031 – 10 proc. Drugi, nowy wariant, to stawka o 21,3 proc. wyższa, ale tylko na 2 lata. Po nich zostałby rozpisany przetarg w 3 pakietach (po 25 proc.) na całą pracę przewozową.
Dziś 75 proc. przewozów autobusowych w mieście realizuje MZK, co gwarantuje uchwała z 2013 r. Nowa propozycja wymaga zmiany przepisów, co jak zapowiedział prezydent, może być jednym z punktów kolejnej sesji Rady Miasta. – W tej chwili występuję w roli kupującego, a nie właściciela. Chcę kupić, ale nie chcę być frajerem, który, w imieniu mieszkańców, kupi za drogo – tłumaczył radnym Rafał Bruski.
– Miałem okazję spotkać się z panem prezydentem po pierwszej części sesji, żeby kurtuazyjnie się przywitać i porozmawiać. Trudno w trzecim dniu mojej pracy ustosunkować się do propozycji złożonych przez ratusz. Na piątek mam zaplanowane spotkanie z kierownictwem poszczególnych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa – informuje „Express Bydgoski” Piotr Bojar.
Nowy prezes będzie również rozmawiał z przedstawicielami związków zawodowych. Na sesji prezydent mówił, że nie wyklucza rozważenie innego wariantu, jeśli taki zostanie mu przedstawiony. – Najpierw zaprezentuję mój pomysł na firmę pracownikom. Dopiero, gdy będę miał przygotowaną odpowiedź, a możliwe, że przedstawię inny wariant, umówię się na spotkanie z prezydentem – mówi Piotr Bojar.
– Jestem człowiekiem dialogu i liczę, że ten dialog zostanie podjęty – dodaje. Konkretnej daty rozmów nie ma ustalonej, ale być może dojdzie do nich jeszcze w styczniu. W grudniu, gdy do dymisji podał się ówczesny prezes MZK, zarząd regionu bydgoskiego NSZZ Solidarność wezwał prezydenta do przedstawienia propozycji realizacji zawartych uzgodnień dokonanych 7 lipca 2022 r. Związkowcy zwrócili uwagę, że nadal nie wypracowano planu naprawczego i regulacji płacowych w spółce, co zawarte było w punkcie trzecim porozumienia. Na odpowiedź dano czas do połowy stycznia.
Naprawa wymaga czasu
– Ta sesja niewiele wyjaśniła, bo w niewielkiej części była merytoryczna. Nasze oczekiwania nie zostały spełnione – stwierdza Leszek Walczak, przewodniczący zarządu regionu bydgoskiego NSZZ „Solidarność”. – Czekamy na spotkanie z nowym prezesem i będziemy dyskutować o propozycjach, które padły na sesji – uzupełnia.
– Okres wprowadzenia programu naprawczego wymaga czasu. Poprzedni zarząd chciał to zrobić w 2-3 lata. Ich podejście było uczciwe. Prezes powiedział, że za środki, które proponuje ZDMiKP nie są w stanie zrealizować programu naprawczego, więc zrezygnował – uważa Leszek Walczak.
– Pan prezydent nie chce słuchać powodu, dla którego MZK musi ponosić wyższe koszty niż prywatna spółka. Czemu na sesję nie zaproszono byłego prezesa MZK? Bo powiedziałby, dlaczego nie może przyjąć takich warunków finansowych, jakie mu proponowano. Wyjaśniłby też czym miejska spółka różni się od firmy prywatnej – ocenia Andrzej Arndt, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Bydgoszczy.
– Gdyby w Polsce opłacałoby się oddać komunikację miejską w całości w prywatne ręce, to nie jeden prezydent by na to poszedł – dodaje i powołuje się na raport Krajowej Izby Gospodarczej za 2021 rok, w którym wykazano, że w innych miastach, gdzie jest podobna sytuacja, różnica w stawkach firm prywatnych i komunalnych jest przynajmniej na poziomie 20 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
iPolitycznie - Fogiel: bon-moty Korwin-Mikkego nie naprawią ekonomii