MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Przerażające dane z Bydgoszczy i regionu. Większość kierowców nie zatrzymuje się przed zieloną strzałką

MW
Wbrew pozorom zielona strzałka nie zezwala na płynną jazdę i skręt w prawo. Najpierw trzeba się zatrzymać
Wbrew pozorom zielona strzałka nie zezwala na płynną jazdę i skręt w prawo. Najpierw trzeba się zatrzymać Kamila Pochowska
W Bydgoszczy i Inowrocławiu aż 88,59% kierowców nie przestrzega przepisów dotyczących zatrzymywania się przed zieloną strzałką „warunkowego skrętu”. To alarmujące dane pochodzące z badań przeprowadzonych przez specjalistów z dziedziny ruchu drogowego.

Badania na temat przestrzegania przepisów ruchu drogowego przez kierowców przyniosły zatrważające wyniki. Dr inż. Damian Iwanowicz z Politechniki Bydgoskiej i dr Jonatan Hasiewicz, radca prawny, wzięli pod lupę zachowania kierujących na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną S-2, która pozwala na skręt przy zielonej strzałce pod warunkiem zatrzymania się i upewnienia, że manewr jest bezpieczny. Ich odkrycia rzucają nowe światło na problematykę bezpieczeństwa na drogach.

Skala problemu

Badania przeprowadzone w województwie kujawsko-pomorskim i łódzkim wykazały, że zdecydowana większość kierowców lekceważy obowiązek zatrzymania się przed skrętem przy zielonej strzałce. Dane zebrane z 15 godzin obserwacji w Bydgoszczy, Inowrocławiu i Łodzi ujawniły, że 88,59% kierowców ignoruje ten przepis.

- Tak ogromny odsetek oddaje niestety bardzo złe zachowania zmotoryzowanych użytkowników infrastruktury drogowej, którzy nie przestrzegają nałożonego na nich obowiązku wynikającego z § 96 ust. 3 r.z.s.d.

Dodatkowo, badania opinii publicznej wśród kierowców ujawniły, że większość z nich zdaje sobie sprawę z konieczności zatrzymywania się przed sygnalizatorem S-2 w celu zapewnienia bezpieczeństwa, jednak niemal co czwarty respondent uważa, że jest to zbędne z uwagi na straty przepustowości.

Niebezpieczne praktyki projektowe

Autorzy artykułu zwrócili uwagę na problem błędnych faz sygnałów świetlnych na skrzyżowaniach. Pilotażowe badania przeprowadzone w latach 2020-2021 wykazały, że aż 71% skrzyżowań w województwie kujawsko-pomorskim posiadało nieprawidłowe ustawienia fazy sygnałów z zieloną strzałką. Najczęściej (58,73% przypadków) chodziło o fazę ruchu z poprzecznie sterowanym sygnałem dla pieszych (sygnalizator S-5), co dopuszczało kolizję strumieni pieszych i pojazdów.

Konsekwencje naruszenia przepisów

Kierowcy, którzy ignorują obowiązek zatrzymania się przed zieloną strzałką, narażają się na kary finansowe. Za niezatrzymanie się przewidziana jest kara w wysokości 100 zł, natomiast przejazd na zgaszoną już strzałkę może kosztować aż 500 zł.

W świetle przedstawionych danych jasne staje się, że problem ignorowania zielonej strzałki przez kierowców wymaga nie tylko zwiększenia świadomości społecznej, ale także przemyślenia obecnych praktyk projektowych i wdrożeniowych na skrzyżowaniach. Bezpieczeństwo na drogach zależy od wspólnych działań zarówno kierowców, jak i odpowiedzialnych za infrastrukturę drogową.

od 7 lat
Wideo

Znaleziono ślady ptasiej grypy w Teksasie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto