Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przystanki wiedeńskie na Gdańskiej w Bydgoszczy. Miasto chce wybudować kilkanaście takich przystanków

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
Pierwszy w Bydgoszczy przystanek wiedeński powstał przy placu Teatralnym. Kolejne mają zostać wybudowane przy ul. Gdańskiej.
Pierwszy w Bydgoszczy przystanek wiedeński powstał przy placu Teatralnym. Kolejne mają zostać wybudowane przy ul. Gdańskiej. Tomasz Czachorowski/Archiwum
Na ul. Gdańskiej w Bydgoszczy na odcinku od placu Teatralnego do ul. Kamiennej mają powstać perony wiedeńskie. Właśnie zakończyły się prace nad wstępną koncepcją ich przebudowy. Teraz w tej sprawie mają wypowiedzieć się mieszkańcy Bydgoszczy. Konsultacje społeczne potrwają do 29 września.

Przystanki wiedeńskie w Bydgoszczy

Jak podkreśla ratusz, dużym wyzwaniem w trakcie prac koncepcyjnych było wskazywanie lokalizacji przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej. Wyniesione jezdnie mogą bowiem być budowane wyłącznie w miejscach, gdzie nie występują zjazdy na teren posesji. Przez dwa przystanki przebiegać ma też kontrapas rowerowy (pomiędzy placem Wolności i ul. Świętojańską).

Koncepcja zakłada budowę 13 przystanków wiedeńskich, w tym 12 (6 par) na ul. Gdańskiej w Bydgoszczy

Wstępne lokalizacje zaplanowano:

  • przy placu przed Bydgoskim Centrum Finansowym (dawną „Drukarnią”),
  • przy placu Wolności,
  • przy placu przed „Rywalem”,
  • między ulicami Cieszkowskiego a Mickiewicza,
  • przy ul. Chodkiewicza,
  • na wysokości sklepu „Aldi” (projektowany wjazd na kampus Akademii Muzycznej).
  • dodatkowo projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej za skrzyżowaniem z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary).

Koncepcja zakłada budowę 13 przystanków wiedeńskich, w tym 12 (6 par) na ul. Gdańskiej

- Chcemy, by nowe przystanki poprawiły bezpieczeństwo, były bardziej przyjazne, ułatwiały podróże osobom z niepełnosprawnościami oraz seniorom, a także  jeszcze lepiej skomunikowały centrum z wykorzystaniem tramwajów - mówi zastępca prezydenta Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz.

O budowę przystanków wiedeńskich w Bydgoszczy wnioskowali m.in. przedstawiciele Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy i Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych, jak również przedstawiciele Rady Seniorów.

Konsultacje społeczne w sprawie budowy peronów wiedeńskich na ul. Gdańskiej potrwają od wtorku (8 września) do 29 września. Zostaną przeprowadzone za pomocą: karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wiedenskie (można ją też pobrać i przesłać pod adresem ZDMiKP, ul.Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz); bądź sesji Q&A - odpowiedzi na pytania mieszkańców (pytanie można wysyłać pod adres mailowy: [email protected]). W konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy Bydgoszczy.

POLECAMY

Pierwszy w Bydgoszczy przystanek wiedeński przy placu Teatralnym (koszt budowy 498 tys. zł) został oddany do użytku we wrześniu 2019 r. Temat jego budowy poruszany był wielokrotnie w debacie publicznej, a mieszkańcy czekali na niego kilka lat. Jednocześnie rozgorzała dyskusja dotycząca budowy tego typu przystanków na ul. Gdańskiej, gdzie także torowisko biegnie w jezdni.

Po wypadku pod koniec maja 2018 r., gdy kierowca auta osobowego potrącił na przystanku Gdańska/Chodkiewicza kobietę wysiadającą z tramwaju, Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych przygotowało petycję do prezydenta Rafała Bruskiego w sprawie budowy peronu wiedeńskiego w tym miejscu. W lipcu 2018 roku podpisało się pod nią ponad 500 mieszkańców. Latem bieżącego roku drogowcy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców zainstalowali w tym miejscu wyspowy próg zwalniający. Jednak jest to tymczasowe rozwiązanie, o które wnioskowali pasażerowie.

Przypomnijmy, że przystanki wiedeńskie sprawiają, że poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni. Takie rozwiązanie nie tylko ułatwia wsiadanie czy wysiadanie z tramwaju, poprawia również bezpieczeństwo. Sprawia, że kierowcy muszą zwolnić.

POLECAMY

Pasażerowie są bezpieczniejsi, przechodząc przez jezdnię, żeby wsiąść i wysiąść z tramwaju. Kierowcy są zmuszeni zredukować prędkość pojazdów zbliżając się do peronu. Zachęca do tego wyniesienie w jezdni, które jest konstrukcją przystanku. Peron zniwelował też różnicę poziomów pomiędzy jezdnią, a pierwszym stopniem schodów w tramwaju.

Zobacz więcej zdjęć >>


Smaki Kujaw i Pomorza 2

Przystanek wiedeński w Bydgoszczy już gotowy [zdjęcia]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto