Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przystanki wiedeńskie w Bydgoszczy będą na całej długości ulicy Gdańskiej

OPRAC.:
Agnieszka Kasperek
Agnieszka Kasperek
Przystanki wiedeńskie oznaczają większe bezpieczeństwo dla pasażerów komunikacji miejskiej. Trwają prace nad koncepcją przebudowy przystanków wzdłuż ulicy Gdańskiej w Bydgoszczy. Docelowo cała ulica ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie.
Przystanki wiedeńskie oznaczają większe bezpieczeństwo dla pasażerów komunikacji miejskiej. Trwają prace nad koncepcją przebudowy przystanków wzdłuż ulicy Gdańskiej w Bydgoszczy. Docelowo cała ulica ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie. UM Bydgoszczy
Przystanki wiedeńskie oznaczają większe bezpieczeństwo dla pasażerów komunikacji miejskiej. Trwają prace nad koncepcją przebudowy przystanków wzdłuż ulicy Gdańskiej w Bydgoszczy. Docelowo cała ulica ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie.

Pierwszy przystanek wiedeński w Bydgoszczy został oddany do użytku w ubiegłym roku na placu Teatralnym, na odcinku w kierunku ronda Jagiellonów. Po przebudowie południowy pas ruchu w kierunku ul. Jagiellońskiej w momencie zatrzymania się tramwaju pełni też funkcję wygodnego peronu. Poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni, co ułatwia pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Takie rozwiązanie poprawia także bezpieczeństwo: wymusza na kierowcach zredukowanie prędkości.

Pasażerowie są bezpieczniejsi, przechodząc przez jezdnię, żeby wsiąść i wysiąść z tramwaju. Kierowcy są zmuszeni zredukować prędkość pojazdów zbliżając się do peronu. Zachęca do tego wyniesienie w jezdni, które jest konstrukcją przystanku. Peron zniwelował też różnicę poziomów pomiędzy jezdnią, a pierwszym stopniem schodów w tramwaju.

Zobacz więcej zdjęć >>


Smaki Kujaw i Pomorza 2

Przystanek wiedeński w Bydgoszczy już gotowy [zdjęcia]

Obecnie trwają zaawansowane prace nad koncepcją przystanków wiedeńskich wzdłuż ulicy Gdańskiej od placu Teatralnego do ulicy Chodkiewicza. Dodatkowo, jeszcze tego lata, planowana jest budowa wyspowego progu zwalniającego na wysokości ulicy Chodkiewicza. Przygotowany został niezbędny projekt zmiany organizacji ruchu. To tymczasowe rozwiązanie, o które wnioskowali bydgoscy pasażerowie.

W Bydgoszczy wszystkie nowo budowane i modernizowane przystanki tramwajowe pozwalają na wygodne korzystanie z tramwajów, tak jak przystanki wiedeńskie. Poziom peronów jest wyższy niż na przystankach starszych konstrukcji. Nowe przystanki są także dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Elementy ryflowane – którymi oznaczane są krawędzie - ułatwiają orientację osobom niedowidzącym lub niewidomym. W takie właśnie przystanki wyposażone będzie między innymi nowe torowisko wzdłuż rozbudowywanej obecnie ulicy Kujawskiej. W ubiegłym roku w oparciu o takie standardy przebudowane zostały też przystanki wokół węzła Szarych Szeregów.

ZOBACZ ZDJĘCIA:

Plac budowy na ulicy Kujawskiej zmienia się każdego dnia. Uruchomienie nowej linii tramwajowej łączącej centrum z osiedlami górnego tarasu to priorytet. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć i zapoznania się z postępami prac.

Pierwsze pomysły związane z budową linii tramwajowej na ulicy Kujawskiej pojawiły się na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Były one związane z powstaniem osiedla Wyżyny. 

Program nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy z 1970 roku uwzględniał budowę linii tramwajowej na osiedle Wyżyny oraz jej przedłużenie wzdłuż ul. Wojska Polskiego do ul. Kujawskiej z zejściem w dół do centrum miasta.  

Rok później Miejska Rada Narodowa zatwierdziła dokument, który zakładał nie tylko budowę nowego połączenia tramwajowego, ale również tzw. Arterii Średnicowej od dawnego Zachemu do placu Poznańskiego (obecne ulice Wojska Polskiego i część Solskiego). 

Torowisko od węzła Szarych Szeregów do Magnuszewskiej powstało w 1975 roku. W 1984 roku wydłużono je do ul. Karpackiej. W latach 90. powstała jezdnia w kierunku ul. Szubińskiej (ul. Solskiego). 

W kolejnych latach kilkukrotnie próbowano przygotować budowę stosunkowo niewielkiego odcinka torów o długości około 600 metrów, ale wyjątkowo ważnego dla sprawnej komunikacji. Największym wyzwaniem była stosunkowa duża różnica wysokości terenu (24 m) i związane z tym koszty zadania. 

Kluczowym momentem dla uruchomienia tej inwestycji było zapewnienie unijnego finansowania w 2014 roku (Kontrakt Terytorialny). Pozwoliło to sfinalizować prace projektowe, przeprowadzić konsultacje społeczne, ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawców zadania.

Czytaj dalej >>>

Rozbudowa ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy. Torowiska w budowie [zdjęcia]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto