Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rondo Bernardyńskie oraz ulica Kujawska do ronda Kujawskiego zostaną przebudowane

Hanna Walenczykowska
Tomasz Czachorowski
Kończy się przygotowywanie dokumentacji przebudowy ronda Bernardyńskiego wraz z częścią ulic: Kujawską, Toruńską, Bernardyńską oraz Wałami Jagiellońskimi. Trwa procedura uzgodnień z poszczególnymi służbami, w tym ochrony zabytków.

- Właśnie dostaliśmy dokumentację - wyjaśnia Sławomir Marcysiak, miejski konserwator zabytków w Bydgoszczy. - Omówimy ją wspólnie z przedstawicielami delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, która odpowiada między innymi za archeologię.

Sławomir Marcysiak uważa, że projekt nie będzie niczym zaskakującym, ponieważ dyskusje na ten temat toczą się od wielu już lat. Wstępne plany przebudowy ronda powstały już podczas prezydentury Konstantego Dombrowicza. - Plan przewiduje kilka zmian, ale wypracowaliśmy rozwiązania kompromisowe - przekonuje Sławomir Marcysiak. - Podczas realizacji inwestycji może zaskoczyć nas archeologia, ponieważ przebudowa ulic realizowana będzie między innymi w pobliżu pozostałości po kościele Świętego Idziego.

Rondo będzie większe
Obecnie wiadomo, że rondo Bernardyńskie nie będzie wielopoziomowe. Jednak ma być ono większe niż obecnie. Dlatego też wyburzone zostaną dwie narożne kamienice znajdujące się przy rondzie (przy Zbożowym Rynku). Zakres inwestycji obejmuje nie tylko przebudowę ronda Kujawskiego, ronda Bernardyńskiego oraz ulicy Kujawskiej. Zmienione zostaną również zjazdy z ronda Bernardyńskiego, prowadzące w kierunku Toruńskiej oraz Wałów Jagiellońskich.

Wzdłuż ulicy Kujawskiej planuje się budowę tramwajowego torowiska, które na niektórych odcinkach przebiegać będzie w tzw. rynnie (zbudowane zostaną mury oporowe). Poziom torowiska będzie niższy od poziomu ulicy Kujawskiej o ok. 1,5 metra. Jadąc od strony Wzgórza Wolności w kierunku centrum rynna torowiska będzie coraz płytsza, tak, by tuż przed ulicą Toruńską osiągnąć poziom ronda Bernardyńskiego.

Starają się o pozwolenie
Koszt całej inwestycji wraz z opracowaniem projektu, wykupem gruntów oraz zakupem taboru tramwajowego wynosi ponad 276 milionów złotych.
- Latem, na przełomie czerwca i lipca, gotowy będzie projekt - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. - W tej chwili trwają przygotowania do złożenia wniosku o wydanie zgody na realizację tej inwestycji drogowej. W trzecim kwartale br. drogowcy zamierzają ogłosić przetarg na wykonanie robót. Optymistycznie zakładając wykonawca może wejść na plac budowy jeszcze w tym roku. Inwestycja ma zostać oddana do użytku w 2019 roku.

Inwestycje drogowe
W budżecie miasta na 2016 rok zarezerwowano prawie pół miliarda złotych na realizację różnych inwestycji.
Do największych z nich, oprócz wspomnianej przebudowy ronda Bernardyńskiego, należy zaliczyć także rozbudowę ul. Grunwaldzkiej na odcinku od węzła zachodniego do granic miasta. Jak czytamy na stronach internetowych Urzędu Miasta Bydgoszczy, na 2016 r. planowane jest zakończenie prac projektowych i rozpoczęcie robót budowlanych, całość prac ma się zakończyć w 2019 r. - wartość tej inwestycji wyniesie ok. 48,1 mln zł. Planowane są również: przebudowa południowej estakady w ciągu ul. Wojska Polskiego nad ul. Jana Pawła II (wartość inwestycji 24 mln zł) oraz przedłużenie Trasy Uniwersyteckiej - zakończenie robót nastąpi w 2018 r. (wartość inwestycji wynosi 23 mln zł).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto