Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rypin: Pomalują rondo turbinowe. Będzie bezpieczniej

(gaz)
Rozpoczyna się malowanie ronda marszałka Masseny w Rypinie. Zarząd Dróg Wojewódzkich wprowadza na tym skrzyżowaniu nową organizację ruchu.

W Rypinie powstało pierwsze rondo turbinowe w regionie. - Nie jest to klasyczna "turbina", ale zawiera jej elementy - wyjaśnia naczelnik Wydziału Inwestycji ZDW w Bydgoszczy, Piotr Jaworski. - Wielu kierowców pewnie już wcześniej zaintrygował kształt wyspy centralnej. Jednak dopiero wymalowanie oznakowania poziomego sprawi, że zasady ruchu staną się bardziej czytelne. Te prace, jeśli pogoda dopisze rozpoczną się 27.11.2010 i potrwają dwa dni. Wybraliśmy weekend, kiedy ruch jest najmniejszy by ograniczyć utrudnienia do niezbędnego minimum.
- Cała filozofia skrzyżowań tego typu opiera się na założeniu, że kierowca wjeżdżając na rondo tylko raz ustępuje pierwszeństwa – tłumaczy dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. - Na samym rondzie potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. To sprawia, że tego typu skrzyżowania są bardziej bezpieczne, a poza tym gwarantują większą płynność ruchu. Dla kierowców będzie to jednak nowość. Dlatego apelujemy póki co o szczególną ostrożność w tym miejscu. Ten eksperyment będziemy uważnie monitorować. W najbliższych latach powstać ma jeszcze kilka takich skrzyżowań tego typu w województwie.
Prace na DW nr 560 rozpoczęły się w kwietniu ubiegłego roku. Remontem objęty jest odcinek od Brodnicy przez Rypin w kierunku Sierpca (do granicy województwa). W sumie przebudowywane fragmenty liczą 32,6km. Wykonawca początkowo miał zakończył pracę do końca października tego roku. Jednak ze względu na rozszerzenie zakresu robót wyznaczony został nowy termin - maj 2011. Dzięki dodatkowym pieniądzom, ułożona zostanie między innymi specjalną siatkę poliwęglanową, która wzmocni istniejącą konstrukcję jezdni. Inwestycja razem z tymi dodatkowymi pracami kosztować będzie 48,5 mln

Co zostało zrobione na DW nr 560?

Na odcinku Brodnica-Osiek została już położona warstwa wiążąca i ścieralna. Między Osiekiem, a Rypinem warstwa ścieralna zostanie zrobiona wiosna. Chodzi przede wszystkim o odpowiednie warunki atmosferyczne. Na razie jest ułożona tylko warstwa wiążąca. Cały odcinek liczy 12 kilometrów, ale ścieralnej brakuje tylko na 7 km. Ścieralnej warstwy brakuje też na odcinku Puszcza Miejska-granica województwa. - Chociaż nie wszędzie jest położona jest ostatnia warstwa zobowiązaliśmy wykonawcę do wymalowania tymczasowego oznakowania poziomego, tak zwanego cienkowarstwowego. Chodzi przede wszystkim o rondo marsz. A. Masseny, przejścia dla pieszych, łuki, dojazdy do wzniesień, azyle. Do połowy grudnia zainstalowane zostaną też bariery sprężyste. Bezpieczeństwo jest dla nas najwyższym priorytetem. Ostateczne malowanie oznakowania poziomego (tak zwane termoutwardzalne, które wytrzymuje nawet do kilku lat) zostanie wykonane wiosną – dodaje Piotr Jaworski. Poza tym do zrobienia będzie jeszcze tak zwana "kosmetyka", czyli dodatkowe zagęszczanie poboczy, zagospodarowanie zielenią nasypów i przyległych terenów.

Chodniki i zatoki na dobrej drodze

W ramach tej inwestycji oraz remontów prace toczyły się także na ul. Podgórnej w Brodnicy. – Wiemy, że cierpliwość mieszkańców wystawiliśmy tam na próbę. Szczególnie pieszych korzystających z chodników. Za te wszystkie niedogodności chcielibyśmy przeprosić. Problemy, które pojawiły się na tej ulicy udało się nam rozwiązać, chociaż rzeczywiście zajmowało to więcej czasu niż odnowienie jezdni. Przy granicy miasta do wykonania została jeszcze zatoka autobusowa wraz z peronem. Pracę przy niej opóźniało wytyczanie nowego zjazdu do obsługi jednej z nowych, jeszcze niezabudowanych działek i konieczna wycinka dwóch drzew. Wykonawca chce zająć się budową zatoki do połowy grudnia. W czasie prac przy przepuście zapadł się chodnik po wschodniej stronie. Został on naprawiony przez wykonawcę. Natomiast bliżej centrum po zachodniej stronie ulicy, między posesjami nr 9 -13 zmuszeni byliśmy uzgodnić jeszcze przesunięcie słupa energetycznego i wykonać odwodnienie 100-metrowego odcinka. Słup został już usunięty. Wykonawca zapewnił nas, że w poniedziałek rusza z pracami. Kolejny raz uczulaliśmy go, by miał na uwadze to, że mieszkańcom wyjątkowo zależy na sprawnym i szybkim przeprowadzeniu robót w tym miejscu. Te prace powinny zakończyć sie do połowy grudnia. Taki termin zadeklarował wykonawca – podkreśla Piotr Jaworski.

Co obejmuje przebudowa?

Na drodze zostają położone nie tylko nowe warstwy asfaltu. Na terenach zurbanizowanych budowane są między innymi chodniki, dodatkowe przejścia dla pieszych. Wzdłuż całej DW nr 560 wymienione będzie oznakowanie pionowe i poziome. Wprowadzane są też elementy uspokojenia ruchu. To przede wszystkim azyle i wysepki w większych miejscowościach. By poprawić bezpieczeństwo i upłynnić ruch ZDW w Bydgoszczy inwestuje również w zatoki autobusowe.

Inwestycja w liczbach

DW nr 560 (Brodnica-Rypin-Sierpc )
- długość modernizowanych odcinków – 32,6km
- koszt – ponad 48,5 mln zł
- dofinansowanie unijne 31,7mln zł
- końcowy odbiór – maj 2011
Wiesz coś więcej? Napisz do nas
Poinformuj nas o imprezie
Dodaj swój obiekt do bazy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto