Kiedy natrafiłem na to zdjęcie, byłem naprawdę zaskoczony. Samochód widoczny na zdjęciu był niezwykle rzadki, nawet w czasach, w których był produkowany. Tatra T-600 Tatraplan to samochód czeskiego producenta znanego obecnie z produkcji wyłącznie pojazdów ciężarowych. Jednak przed laty produkowała także niezwykle nowatorskie i unikane samochody osobowe. By stworzyć to auto, po wojnie inżynierowie Tatry zbudowali dwa prototypy o wdzięcznych nazwach "Ambroz"(grudzień 1946) i "Józef" (marzec 1947). Ostatecznie nowa konstrukcja trafiła do produkcji w 1948 (w miejscowości Kopřivnice). Nazwa pochodziła prawdopodobnie od czeskiego słowa "éroplan" (samolot), który miał być inspiracją dla tego samochodu. Widziany na zdjęciu model wyposażony był czterocylindrowy silnik boxer o pojemności 1,952 cm3. Przeciwsobny układ cylindrów (boxer) daje idealny rozkład masy oraz niski środek ciężkości, co bardzo pozytywnie wpływa na właściwości trakcyjne. (Później popularne rozwiązanie w samochodach marek Porsche, VW, Subaru czy Alfa Romeo).
Ul.Gdańska na pierwszym planie Tatra T-600
Jednak najbardziej spektakularna dla aut tego producenta była zawsze karoseria. Tatra to pierwszy producent, który dbał o jak najmniejszy opór aerodynamiczny. W tym przypadku wynosił zaledwie 0,32 Cd. Wynik ten może być porównywalny z przeciętnym samochodem produkowanym w latach 90. XX wieku. Karoseria przypominająca owada wyróżnia się na ulicach do dziś. Bagażnik umieszczony był z przodu, a wnętrze wygodnie mieściło sześc osób.
Pewnie cześć osób widzących to zdjęcie, mogło myśleć, że to trochę inne auto - Volkswagen Garbus. Coś w tym jest, ponieważ jego konstruktor Ferdynand Porsche współpracował przed wojną z firmą Tatra, a nawet został po wojnie skarżony o plagiat. Różne źródła podają, że Tatra wygrała sprawę w sądzie i dostała ogromne odszkodowanie ze strony firmy Volksburga.
Wracając do naszego modelu ze zdjęcia, w 1951 roku produkcja została przeniesiona przez komunistyczne władze do Mlada Boleslav, czyli fabryki Skody. Jednak w związku tym, że pracownicy nie radzili sobie z składaniem tak zaawansowanego techniczne auta, w roku 1952 produkcje zakończono.
Model Tatra T-600 Tatraplan w 2010 roku został wybrany "Classic Car of the Year" jako zwycięzca w kategorii 1940. Moim zdaniem Tatraplan to jeden z klasyków i jedno z najciekawszych aut w historii motoryzacji.
Więcej o historii tego auta można dowiedzieć się z filmu "Zašlapané projekty" (niestety w języku czeskim).
cz.1
cz.2
Zobacz też:
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?