Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samochody ze starych fotografii: Tatra T-600 Tatraplan

J.Ziółkowski
J.Ziółkowski
Kolejna stara fotografia przedstawiająca niezwykle ciekawe auto poruszające się po naszych bydgoskich ulicach. Zdjęcie musiało być zrobione po wojnie, na dzisiejszej ul. Gdańskiej. Aerodynamiczna karoseria była w tamtym okresie charakterystyczna tylko dla jednej marki - czeskiej Tatry.

Kiedy natrafiłem na to zdjęcie, byłem naprawdę zaskoczony. Samochód widoczny na zdjęciu był niezwykle rzadki, nawet w czasach, w których był produkowany. Tatra T-600 Tatraplan to samochód czeskiego producenta znanego obecnie z produkcji wyłącznie pojazdów ciężarowych. Jednak przed laty produkowała także niezwykle nowatorskie i unikane samochody osobowe. By stworzyć to auto, po wojnie inżynierowie Tatry zbudowali dwa prototypy o wdzięcznych nazwach "Ambroz"(grudzień 1946) i "Józef" (marzec 1947). Ostatecznie nowa konstrukcja trafiła do produkcji w 1948 (w miejscowości Kopřivnice). Nazwa pochodziła prawdopodobnie od czeskiego słowa "éroplan" (samolot), który miał być inspiracją dla tego samochodu. Widziany na zdjęciu model wyposażony był czterocylindrowy silnik boxer o pojemności 1,952 cm3. Przeciwsobny układ cylindrów (boxer) daje idealny rozkład masy oraz niski środek ciężkości, co bardzo pozytywnie wpływa na właściwości trakcyjne. (Później popularne rozwiązanie w samochodach marek Porsche, VW, Subaru czy Alfa Romeo).

Tu podaj tekst alternatywnyUl.Gdańska na pierwszym planie Tatra T-600

Jednak najbardziej spektakularna dla aut tego producenta była zawsze karoseria. Tatra to pierwszy producent, który dbał o jak najmniejszy opór aerodynamiczny. W tym przypadku wynosił zaledwie 0,32 Cd. Wynik ten może być porównywalny z przeciętnym samochodem produkowanym w latach 90. XX wieku. Karoseria przypominająca owada wyróżnia się na ulicach do dziś. Bagażnik umieszczony był z przodu, a wnętrze wygodnie mieściło sześc osób.

Pewnie cześć osób widzących to zdjęcie, mogło myśleć, że to trochę inne auto - Volkswagen Garbus. Coś w tym jest, ponieważ jego konstruktor Ferdynand Porsche współpracował przed wojną z firmą Tatra, a nawet został po wojnie skarżony o plagiat. Różne źródła podają, że Tatra wygrała sprawę w sądzie i dostała ogromne odszkodowanie ze strony firmy Volksburga.

Wracając do naszego modelu ze zdjęcia, w 1951 roku produkcja została przeniesiona przez komunistyczne władze do Mlada Boleslav, czyli fabryki Skody. Jednak w związku tym, że pracownicy nie radzili sobie z składaniem tak zaawansowanego techniczne auta, w roku 1952 produkcje zakończono.

Model Tatra T-600 Tatraplan w 2010 roku został wybrany "Classic Car of the Year" jako zwycięzca w kategorii 1940. Moim zdaniem Tatraplan to jeden z klasyków i jedno z najciekawszych aut w historii motoryzacji.

Więcej o historii tego auta można dowiedzieć się z filmu "Zašlapané projekty" (niestety w języku czeskim).

cz.1

cz.2

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto