Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Santander przypomina. Ważne zmiany dla klientów banków w Polsce już 14 września [PKO BP, Pekao, Alior, Millenium, ING, Getin, mBank]

oprac. (vp), źródło: Business Insider Polska
Do 14 września banki muszą wdrożyć unijną dyrektywą PSD2, która ma poprawić bezpieczeństwo korzystania z płatności internetowych i ograniczyć oszustwa związane z usługami bankowości elektronicznej.
Do 14 września banki muszą wdrożyć unijną dyrektywą PSD2, która ma poprawić bezpieczeństwo korzystania z płatności internetowych i ograniczyć oszustwa związane z usługami bankowości elektronicznej. 123RF
Masz konto w banku? Koniecznie przeczytaj! 14 września weszły w życie ważne zmiany w zakresie bankowości elektronicznej, które dotyczą zarówno dla banków, jak i dla ich klientów. Co się zmieniło dla klientów największych banków?

Płatności internetowe mają być bezpieczniejsze

Do 14 września banki musiły wdrożyć unijną dyrektywą PSD2, która ma poprawić bezpieczeństwo korzystania z płatności internetowych i ograniczyć oszustwa związane z usługami bankowości elektronicznej.

Najważniejszą zmiana, jaka nastąpiła 14 września, jest wprowadzenie przez banki dwustopniowego uwierzytelniania w procesie logowania do konta internetowego oraz płatności internetowych.

Zobacz: Nawet bez zaginięcia dokumentów może dojść do kradzieży tożsamości

Jakie zmiany wprowadziły poszczególne banki w Polsce? Przeczytaj poniżej!

Alior Bank – co się zmieniło w bankowości elektronicznej?

Zmiany w Alior Banku dotyczą:

  • nowego sposobu logowania,
  • autoryzacji transakcji kartą i BLIK-iem
  • krótszego czasu sesji zakończonej automatycznym wylogowaniem z serwisu transakcyjnego.

W przypadku nowego sposobu logowania, poza identyfikatorem i hasłem będzie trzeba podać także kod SMS lub potwierdzić logowanie za pomocą aplikacji mobilnej (tzw. logowanie dwuskładnikowe). Jeśli klient doda swoje urządzenie do zaufanych, wystarczy, że podczas logowania wpisze swój identyfikator i hasło. Listą zaufanych urządzeń można będzie zarządzać za pośrednictwem bankowości internetowej.

W przypadku nowego sposobu autoryzowania transakcji, klient będzie miał możliwość skorzystania z powiadomień push w aplikacji mobilnej do autoryzowania operacji zlecanych w bankowości internetowej. Powiadomienia zatwierdzane będą za pomocą kodu PIN, odcisku palca lub Touch ID. Włączenie autoryzacji mobilnej będzie możliwe w bankowości internetowej oraz podczas aktywacji aplikacji mobilnej.

Skróci się też czas trwania sesji. Teraz będzie wynosiła 5 minut. Jeśli klient nie będzie wykonywał żadnej czynności w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej, zostanie automatycznie wylogowany po tym czasie.

Bank Millennium – co się zmieni w bankowości elektronicznej?

Bank Millennium już wprowadził wymagane procedury. Obecnie klienci logują się do serwisu internetowego Millenet za pomocą identyfikatora (MilleKodu), ustalonego przez siebie hasła i wybranych znaków z numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość lub PESEL. W aplikacji natomiast za pomocą ustalonego w procesie aktywacji kodu PIN, odcisku palca bądź poprzez usługę FaceID, na modelach telefonów wyposażonych w tę funkcję.

Po 14 września Bank Millennium będzie wykorzystywał znane klientom formy uwierzytelniania - hasło SMS i autoryzację mobilną.

Bank Pekao - co się zmieniło w bankowości elektronicznej?

W Banku Pekao nie będzie już następujących autoryzacji:

  • za pomocą karty kodów jednorazowych,
  • za pomocą aplikacji PekaoToken,
  • za pomocą tokena w postaci osobnego urządzenia.

Natomiast klienci Banku Pekao będą mogli korzystać z następujących metod autoryzacji:

  • bezpłatna autoryzacja dzięki aplikacji mobilnej PeoPay.
  • kody SMS, które dla większości kont będą płatne 20 groszy. Opłata ta jednak nie dotyczy posiadaczy rachunków: Konto Świat Premium, Eurokonto Premium Plus, Eurokonto Prestiżowe, Eurokonto Srebrne (do 10 szt. SMS-ów), Eurokonto MAX, Eurokonto Złote, Eurokonto Private Banking.

Bank Pocztowy - co się zmieniło w bankowości elektronicznej?

Klienci Banku Pocztowego będą logować się przez indywidualny numer identyfikacyjny (NIK) i hasło. Dodatkowo będą musieli dokonać autoryzacji poprzez kod SMS ewentualnie tzw. certyfikatem.

BNP Paribas - co się zmieni w bankowości elektronicznej?

Bank BNP Paribas zacznie sukcesywnie udostępniać możliwość autoryzacji transakcji inicjowanych w bankowości internetowej za pomocą mobilnej autoryzacji. Klienci nadal będą mogli potwierdzać transakcje internetowe za pomocą kodów SMS.

Poza tym będą mogli również łączyć się z infolinią banku z poziomu aplikacji mobilnej bez potrzeby dodatkowej autoryzacji.

BOŚ Bank - co się zmieniło w bankowości elektronicznej?

Dotychczas logowanie się i obsługa konta w BOŚ Banku odbywała się za pomocą 8-cyfrowego nadanego przez bank loginu oraz maskowanego hasła. Natomiast transakcja była akceptowana za pomocą kodów SMS lub tzw. tokena sprzętowego.

Teraz BOŚ Bank system - BOŚBank24 Twoje e-konto zostanie zastąpiony przez BOŚBank24. Zmienią się narzędzia autoryzacji na autoryzację mobilną BOŚtokenem (na sparowanym uprzednio urządzeniu) lub autoryzację kodem SMS.

Citi Handlowy - co się zmieniło w bankowości elektronicznej?

Klienci banku Citi Handlowy będą logowali się do systemu bankowości elektronicznej nie tylko za pomocą loginu i hasła, ale również będą musieli potwierdzać kodem SMS lub autoryzować mobilnie.

Eurobank - co się zmieniło w bankowości elektronicznej?

W Eurobanku zmieni się sposób logowania do serwisu online. Poza wprowadzeniem identyfikatora oraz hasła, będzie trzeba również podać hasło SMS, wskazać token GSM lub użyć mobilnej autoryzacji.

Natomiast Automatycznym Serwisie Telefonicznym wycofane zostaną takie usługi jak:

  • odblokowanie dostępu do Kanału Bankowości Internetowej,
  • uzyskanie informacji o dostępnych środkach na koncie
  • zmiana Telekodu

Nie będzie też możliwości zdalnego odblokowania dostępu do Bankowości Internetowej. Bank skróci również sesje w serwisie online oraz w aplikacjach mobilnych do 5 minut.

Getin Bank - co się zmieniło w bankowości elektronicznej?

Aby zalogować się do bankowości internetowej klienci Getin Banku będą musieli:

  • podać login,
  • podać hasło,
  • dokonać autoryzacji w postaci kodu SMS lub mobilnej autoryzacji (w zależności od wybranej formy autoryzacji).

Warto zaznaczyć, że klienci będą mogą dodać wybrane urządzenie jako "zarejestrowane", dzięki czemu kolejne logowania z niego będą wymagać podania jedynie loginu i hasła.

W przypadku bankowości mobilnej logowanie pozostaje bez zmian. Istnieją jego trzy rodzaje: znakiem graficznym, hasłem lub metodą biometryczną.

Idea Bank - co się zmieniło w bankowości elektronicznej?

Logowanie się do bankowości internetowej w Idea Banku będzie odbywało się na dwa sposoby:

  • za pomocą hasła internetowego pod warunkiem tzw. powiązania urządzenia, czyli dodaniu urządzenia do zaufanych,
  • za pomocą hasła internetowego i kodu SMS; w przypadku, gdy użytkownik nie doda urządzenia do zaufanych, każde logowanie do systemu będzie wymagało potwierdzenia kodem SMS.

W przypadku bankowości mobilnej największą zmianą jest wymóg dodania urządzenia do zaufanych. Każde urządzenie mobilne zawsze musi być powiązane z osobą/kontem. Po dodaniu urządzeń do zaufanych możliwe jest logowanie poprzez: cechę biometryczną (odcisk palca, Face ID), kod PIN lub znak graficzny (wężyk).

ING Bank Śląski - co się zmieniło w bankowości elektronicznej?

W ING Banku Śląskim podczas logowania się do bankowości internetowej Moje ING, użytkownik może być proszony o wpisanie kodu autoryzacyjnego z SMS-a.

Logowanie może przebiegać na dwa sposoby:

  • login i hasło maskowane (pięć wybranych znaków)
  • login, hasło maskowane (pięć wybranych znaków) i kod SMS.

Natomiast w przypadku logowania do aplikacji Moje ING mobile może przebiegać na trzy sposoby:

  • tylko PIN do aplikacji,
  • tylko identyfikator biometryczny - odcisk palca lub face ID,
  • identyfikator biometryczny i PIN do aplikacji.

Podczas logowania się system bezpieczeństwa ING Banku Śląskiego ma automatycznie przeanalizować sytuację i ocenić, czy dodatkowa autoryzacja jest konieczna.

Nie będzie konieczności potwierdzania każdego logowania dwufaktorowo - SMS będzie wymagany przy niektórych próbach logowania.

mBank - co się zmieniło w bankowości elektronicznej?

Klienci mBanku poza koniecznością wpisania loginu i hasła - będą musieli zatwierdzać logowania mobilną autoryzacją lub przez SMS. Klient będzie mógł dodać urządzenie do zaufanych, żeby nie musieć potwierdzać w ten sposób każdego logowania. W przypadku bankowości mobilnej sposób logowania nie zmieni się.

mBank wycofa listę haseł jednorazowych.

Natomiast w przypadku bankowości elektronicznej dla firm z sektora MSP (małych i średnich przedsiębiorstw) oraz korporacji nie będzie żadnych zmian.

PKO BP - co się zmieniło w bankowości elektronicznej?

Logowanie dla klientów indywidualnych PKO BP będzie takie, jak dotychczas:

  • w bankowości internetowej (za pomocą loginu i hasła, następnie - jeśli mają włączoną opcję dodatkowego uwierzytelniania - weryfikują dostęp przez autoryzację w aplikacji mobilnej IKO);
  • w aplikacji mobilnej (korzystając z zainstalowanej na swoim smartfonie i zweryfikowanej przez bank aplikacji IKO podają kod mPIN).

W przypadku realizacji niektórych operacji np. przelewu jednorazowego, klient musi potwierdzić transakcję narzędziem autoryzacji, którego używa do potwierdzania operacji na rachunku (jednorazowy kod lub mobilna autoryzacja).

Od 14 września w PKO BP jeśli będziemy chcieli otrzymać dostęp historii rachunku obejmującej więcej niż 90 dni, koniecznie trzeba będzie skorzystać z narzędzia autoryzacji.

Santander Bank Polska - co się zmieniło w bankowości elektronicznej?

Santander Bank Polska przy każdym logowaniu będzie wymagać:

  • wpisania loginu,
  • podania hasła,
  • podania kodu SMS, tokena lub mobilnego podpisu, w zależności od tego, z czego aktualnie korzysta klient jako narzędzia autoryzacyjnego.

Klient będzie mógł w systemie zaznaczyć wybrane przez siebie urządzenia (komputer/tablet/smartfon) jako urządzenia zaufane. Dzięki temu nie będzie wymagana od dodatkowa autoryzacja za każdym kolejnym razem logowania się do konta bankowego.

W przypadku bankowości mobilnej metody logowania pozostaną bez zmian. Należy podać:

  • login,
  • hasło,
  • będzie także możliwość włączenia dodatkowej autoryzacji (kod SMS, token lub mobilny podpis, możliwość logowania przy użyciu biometrii: odcisku palca lub przy użyciu twarzy, czyli FaceID).

Jedyną różnicą jest wymaganie logowania za pośrednictwem zaufanego urządzenia mobilnego.

Pięć płatności i limit 150 euro

Dotychczas klienci banków w Polsce podczas płatnościami kartą kod PIN musieli podawać tylko w przypadku transakcji powyżej 50 zł, niezależnie od ich liczby. Od 14 września osoby korzystające z kart płatniczych będą musiały podawać kod PIN w przypadku płatności o kwocie łącznej większej niż 150 euro (ok. 650 zł) lub co 5 transakcji niezależnie od ich kwoty. To, która opcja zostanie wybrana, zadecyduje nasz bank.

Zobacz też: PKO Bank Polski zwraca pieniądze klientom. Mogą oni również liczyć na rekompensaty publiczne

TO WARTO WIEDZIEĆ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Santander przypomina. Ważne zmiany dla klientów banków w Polsce już 14 września [PKO BP, Pekao, Alior, Millenium, ING, Getin, mBank] - Gazeta Lubuska

Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto