Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stary Kanał Bydgoski

Redakcja
Pierwotny projekt budowy Kanału Bydgoskiego stworzył w roku 1766 geograf królewski Franciszek F. Czaki. Inwestycja ruszyła jednak dopiero po przejściu Bydgoszczy pod władzę pruską.

Budowę Kanału rozpoczęto w 1773 roku według projektu pruskiego. Do robót sprowadzono ponad 6000 ludzi z Saksonii, Turyngii, księstwa Anhalt i Sudetów; około 1500 osób zmarło z wyczerpania ciężką pracą w noteckich bagnach.

Oddany do użytku w 1775 r. kanał poddawany był wielu modernizacjom. Jego znaczenie wzrosło w 1883 r., kiedy pojawiły się na nim statki parowe. Rocznie transportowano tędy około 500 tys. ton ładunku.

W latach 1910-1915 Kanał Bydgoski przeszedł kolejną przebudowę. Na terenie miasta wybudowano tzw. śluzę miejską (na północ od mostów Marszałka F. Focha), wyłączono z użytku odcinek od ul. Grottgera do ul. Bronikowskiego jednocześnie budując nowy, krótszy łączący Brdę poprzez śluzy „Czyżkówko” i „Okole”.

W roku 1971 zasypano odcinek pomiędzy ul. Grottgera a ul. Wrocławską w związku z budową Ronda Grunwaldzkiego. Obecnie wzdłuż Starego Kanału Bydgoskiego z dawnymi zabytkowymi śluzami, istnieje ciąg spacerowy z bogatym drzewostanem (około 40 topoli czarnych uznanych za pomnik przyrody). Miasto stara się o wpisanie tej zabytkowej drogi wodnej na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO.

Więcej informacji na ten temat znajdziecie na stronie Muzeum Kanału.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto