Studentki wzornictwa UTP w Bydgoszczy wygrały prestiżowy konkurs na najlepsze opakowanie roku 2020

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
Z lewej projekt #shaveit - zestaw opakowań na maszynki do golenia 
autorstwa Moniki Czapiewskiej. Z prawej projekt Candles - seria opakowań na świece zapachowe, którego autorką jest Emilia Nowakowska.
Z lewej projekt #shaveit - zestaw opakowań na maszynki do golenia autorstwa Moniki Czapiewskiej. Z prawej projekt Candles - seria opakowań na świece zapachowe, którego autorką jest Emilia Nowakowska. Nadesłane
Duży sukces odniosły dwie studentki IV roku wzornictwa Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy podczas finału konkursu "Art of Packaging 2020" - Debiuty - dla Najlepszego Opakowania Roku 2020 w Poznaniu. Obie prace uznano za najlepsze.

Zobacz wideo: Gdzie zamontować czujnik czadu i gazu? Zobacz koniecznie!

Monika Czapiewska została zwyciężczynią w kategorii ,,Na miarę" za projekt #shaveit - zestaw opakowań na maszynki do golenia. Z kolei Emilia Nowakowska zachwyciła jury konkursu serią opakowań na świece zapachowe. Jej projekt Candles wygrał w kategorii ,,Pack & Gift".

Historia opakowania stała się historią sukcesu

Tegoroczny konkurs odbywał się pod hasłem „Dream Packaging”. Poziom był bardzo wysoki, a nominowane prace skrupulatnie dopracowane zarówno pod względem estetycznym, jak i funkcjonalnym. Stąd sukces bydgoskich studentek cieszy jeszcze bardziej.

Obie prace powstawały pod okiem mgr sztuki Anity Szymankiewicz, która prowadzi Pracownię Projektowania Opakowań UTP i jest opiekunem koła naukowego Think & Make.

- Przygotowanie prac zajęło naszym studentkom około 4 miesięcy. Projekty powstawały jako ich prace semestralne, właśnie w ramach Pracowni Projektowania Opakowań UTP - mówi Anita Szymankiewicz. - Sam proces projektowy trwa krócej, ale trzeba również poświęcić czas na dobre dopracowanie prototypów. Tematem pracy semestralnej była opowieść, która miała stanowić punkt wyjścia do stworzenia kreacji opakowania "Historia tworzy opakowanie, a opakowanie może tworzyć historię". W tym przypadku historia opakowania stała się historią sukcesu, bo zarówno praca pani Moniki, jak i pani Emilii zostały docenione w bardzo prestiżowym konkursie.

Dla projektanta ważna jest również radość tworzenia.Studenci w każdym z projektów powinni odnaleźć siebie, swój styl, pasje. Tak było też w przypadku Emilii Nowakowskiej, której pasją są rysunek i malarstwo - mówi Anita Szymankiewicz.

Opakowanie musi wzbudzać emocje

Jak podkreśla Anita Szymankiewicz, projekt Moniki Czapiewskiej był już nagradzany na innych prestiżowych konkursach.

- Zaprezentowano go w tym roku na międzynarodowych targach opakowań w hali Expo w Warszawie, ponieważ pani Monika została finalistką Strefy Studenta w kategorii Wrażenie - mówi Anita Szymankiewicz. - Projekt zakwalifikował się również do drugiego etapu europejskiego konkursu "Pro Carton". Żeby mieć pewność, że projekty studenckie mają oczekiwany na rynku współczynnik innowacyjności, muszą być konfrontowane z opiniami ekspertów z branży produkcyjnej i marketingowej. Dlatego nasi studenci, zarówno z Pracowni Projektowania Opakowań UTP jak i koła naukowego, wysyłają swoje prace na branżowe konkursy. Jestem bardzo dumna, że tak wiele projektów zostało docenionych na arenie polskiej i międzynarodowej.

Te projekty opakowań były bardzo dobrze przemyślane i miały spójną konstrukcję, która oprócz zapewniania najważniejszej ochronnej funkcji, stanowiła również uzupełnienie grafiki opakowania - mówi Anita Szymankiewicz.

Anita Szymankiewicz zaznacza, że wzornictwo to wyjątkowy i twórczy dział, a opakować można wszystko. Ważne, aby projekty opakowań wzbudzały emocje, bo tylko wtedy zachęci się klienta do sięgnięcia po dany produkt i jego zakup.

- Dla projektanta ważna jest również radość tworzenia. Studenci w każdym z projektów powinni odnaleźć siebie, swój styl, pasje - mówi. - Tak było też w przypadku Emilii Nowakowskiej, której pasją są rysunek i malarstwo. Te umiejętności wykorzystała przy tworzeniu zwycięskiego projektu, którego kreacja graficzna opierała się na odręcznych rysunkach w stylu retro.

Przemyślane i spójne projekty opakowań

Sukces obu studentek nie jest zaskoczeniem dla Anity Szymankiewicz.

- Te projekty opakowań były bardzo dobrze przemyślane i miały spójną konstrukcję, która oprócz zapewniania najważniejszej ochronnej funkcji, stanowiła również uzupełnienie grafiki opakowania. Istotą marketingową projektu Moniki Czapiewskiej jest interakcja z konsumentem. Pani Monika, która zawodowo zajmuje się projektowaniem tatuaży, stworzyła opakowanie wykorzystujące sylwetki znanych ze świata sztuki i kultury postaci, takich jak Freddie Mercury, Salvador Dalí, Charlie Chaplin i Frida Kahlo. Konstrukcja i grafika są tak zaprojektowane, że po rozpakowaniu produktu, jakim są maszynki do golenia, postaci pozbywają się swojego najbardziej charakterystycznego atrybutu, jakim są wąsy lub brwi. To zabawne rozwiązanie. Sprzedając produkt, dajemy w pakiecie emocje, żart i ekscytację.

W konkursie "Art of Packaging 2020", którego finał nastąpił w październiku br. w Sali Ziemi na Międzynarodowych Targach Poznańskich, łącznie studenci UTP uzyskali aż 10 nominacji dla najlepszych opakowań roku, w 5 różnych kategoriach. Co z pewnością jest dużym sukcesem bydgoskiej uczelni.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie