Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Takie są pomysły na przebudowę ronda Jagiellonów w Bydgoszczy. Poruszono wiele kwestii

Paweł Kaniak
Paweł Kaniak
Na przebudowę ronda miasto planuje przeznaczyć środki unijne (ok. 27 mln zł). Koszt całej inwestycji nie jest jeszcze znany.
Na przebudowę ronda miasto planuje przeznaczyć środki unijne (ok. 27 mln zł). Koszt całej inwestycji nie jest jeszcze znany. Dariusz Bloch
Trwają konsultacje społeczne w sprawie przebudowy ronda Jagiellonów w Bydgoszczy. Organizacje pozarządowe przedstawiają swoje pomysły na zrealizowanie tej inwestycji.

Projekt przebudowy ronda Jagiellonów zakłada wykonanie ośmiu wind, po jednej w każdej ćwiartce skrzyżowania oraz na każdy peron tramwajowy. - Windy zapewnią pełny dostęp do przejścia podziemnego osobom z niepełnosprawnościami. Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych. Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania. Na każdym dojeździe do ronda wytyczone będą po trzy pasy ruchu - informuje Urząd Miasta Bydgoszczy.

Projektowane są też dodatkowe wyjścia schodami na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania, planuje się również pasy rowerowe na samym rondzie.

Swoje uwagi do zaproponowanych przez miasto zmian zgłosili przedstawiciele organizacji pozarządowych.

Stowarzyszenie Modrzew - Monitoring Obywatelski Drzew przekonuje, że w projekcie nowego ronda jest za mało powierzchni zielonych, a przebudowa będzie wiązać się z wycinką istniejących drzew. Zdaniem stowarzyszenia, montaż samych tzw. zielonych przystanków nie rozwiązuje problemu.

Stowarzyszenie Bydgoszcz G10 chce, aby przejście przez rondo było wypłaszczone. Jak przekonują w mediach społecznościowych członkowie Bydgoszcz G10, „łagodne nachylenie (6%) umożliwi bezpieczne i wygodne poruszanie się zarówno pieszym, wózkom jak i niepełnosprawnym; rozwiązuje problem bezpiecznej komunikacji rowerowej w kierunku północ-południe (bulwary umożliwiają bezpieczny ruch rowerowy w kierunek wschód - zachód)”. G10 proponuje także zlokalizowanie przejścia dla pieszych na ul. 3 Maja bliżej hotelu, by „dać alternatywę naziemną dla pieszych i rowerzystów na kierunku wschód - zachód”. Inne sugestie to zielone torowiska w wersji płyt ażurowych oraz zieleń wertykalna na ścianach zejścia.

Swoją wizję ma również Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Rozwoju Transportu Publicznego, które chciałoby przejść dla pieszych na każdym wlocie skrzyżowania - dzięki temu ma być bezpieczniej, a wszyscy uczestnicy ruchu drogowego będą traktowani równo.

Stowarzyszenie Bydgoski Ruch Miejski zachęca z kolei do poparcia rozwiązania, aby oprócz wind i przejścia podziemnego były przejścia naziemne - oddalone od ronda i pozwalające przejść na perony tramwajowe. Bydgoski Ruch Miejski podaje przykłady innych miast, które zdecydowały się na dodatkowe przejścia, obok podziemnych: Warszawa (Rondo Dmowskiego), Gdańsk (Dworzec Główny), Wrocław (Świdnicka).

„Przejścia dla pieszych są często szybsze, ale i bardziej niezawodne niż windy. Z kolei ze schodów nie każdy może korzystać” - czytamy w propozycji Bydgoskiego Ruchu Miejskiego.

Konsultacje społeczne trwają do 9 maja. Uwagi na temat planowanych zmian można zgłosić na karcie dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/rondo. Dodatkowo, 8 maja o 16.30 odbędzie się spacer badawczy.

Zobacz wideo: Dawna farbiarnia przy Wyspie Młyńskiej. Tak wygląda teraz. Jak się zmieni?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto