Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Terminal multimodalny w podbydgoskim Emilianowie zapowiada się na bardzo zyskowną inwestycję. Będą miliony ton towaru do przeładowania

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Gdyński port mógłby zapewnić w 2030 roku 1,5 miliona ton ładunków, które trafiłyby do Emilianowa.
Gdyński port mógłby zapewnić w 2030 roku 1,5 miliona ton ładunków, które trafiłyby do Emilianowa. Karolina Misztal
By przyszły terminal multimodalny w Emilianowie pod Bydgoszczą "wychodził na swoje", musi przeładowywać 80 tysięcy ton ładunków rocznie. W 2030 roku tylko port w Gdyni chce przeładowywać u nas... 1,5 miliona ton.

Zobacz wideo: Złodzieje specjalizujący się w kradzieżach Nissanów Qashqai zatrzymani

od 16 lat

Prezes zarządu Terminala Intermodalnego Paweł Bukowski przedstawił dziś bydgoskim radnym sytuację w spółce, która została powołana do stworzenia terminalu multimodalnego w podbydgoskim Emilianowie. Plany są obiecujące.

- Jedyne województwo, które posiada jeszcze wolne, duże tereny inwestycyjne to województwo kujawsko-pomorskie, które ma szansę stać się w najbliższej pięciolatce centrum inwestycyjnym - ocenił Paweł Bukowski, powołując się na raport PAiH.

Raport jest tworzony co pięć lat, kolejna edycja planowana jest w tym roku. Już dziś wiadomo, że dotychczasowe tereny inwestycyjne w najbardziej atrakcyjnych terenach (wskazywanych w raporcie w 2017 roku) są już na wyczerpaniu.

Jak informuje prezes, terminal powstanie początkowo na obszarze 10 ha, by osiągnąć maksymalnie powierzchnię 20-25 ha. jednak do zagospodarowania wokół terminala będzie nawet 1000 ha powierzchni, która jest już obiektem zainteresowania ze strony inwestorów. Najpierw jednak ten teren musiałby być wyłączony z ochrony, by móc dopuścić na nim działalność przemysłową, usługową i handlową.

Skąd zainteresowanie tymi terenami? - Obok zalet logistycznych (S10, S5, linie kolejowe), są też lasy, nie ma terenów zamieszkałych, nie ma rezerwatów, a linia 400kV, którą można wykorzystać do zasilania przemysłu, biegnie niedaleko - mówi Paweł Bukowski.

- Głównym dostarczycielem ładunków do Emilianowa będą terminale kontenerowe w Gdyni, ale ważne będzie także połączenie z Gdańskiem. Poprzez linię kolejową 207 połączymy się z portem w Elblągu, linią 18 do Szczecina i Świnoujścia oraz włączymy się do infrastruktury CPK - zapowiedział prezes.

Terminal będzie powstawał w trzech etapach, ma ruszyć w 2027 roku i być stopniowo rozbudowywany. By zarabiał na siebie musi rocznie przeładowywać ok. 80 tys. ton ładunków, tymczasem w 2030 Gdynia planuje rozładowywać w Emilianowie 1,5 mln ton ładunków. Koszty budowy oszacowano od 83 do 122 milionów złotych, w zależności od wyboru wariantu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto