Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaje w Bydgoszczy pojadą ul. Chocimską. Ale... nie będzie wyburzeń kamienic na rogu Gdańskiej i Chodkiewicza

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Połączenie ulicy Gdańskiej z pętlą przy ul. Rycerskiej byłoby drugim etapem rozbudowy linii tramwajowych łączących rondo Fordońskie z pętlą.
Połączenie ulicy Gdańskiej z pętlą przy ul. Rycerskiej byłoby drugim etapem rozbudowy linii tramwajowych łączących rondo Fordońskie z pętlą. bydgoszcz.pl
Nie będzie wyburzeń kamienic przy ulicy Gdańskiej ani Chodkiewicza. ZDMiKP wybiera wariant trasy tramwajowej przez ul. Chocimską, a konserwator blokuje budowę ul. Nowomazowieckiej.

Zobacz wideo: Tak znika wiadukt w Bydgoszczy

Gorąca dyskusje na sesji miejskiej rady wywołał punkt dotyczący projektu „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Bydgoszczy”. Mocno zaangażowana w obronę projektu budowy ul. Nowomazowieckiej jest dyrektor MPU Anna Rembowicz-Dziekciowska.

- Dlaczego nie chcemy rezygnować z Nowomazowieckiej? Bo miasto to szereg zależności, nie można patrzeć na nie z perspektyw domu czy ulicy, ale traktować jako całość. Chcemy wyciszać ruch, stwarzać przestrzenie przyjazne dla ruchu pieszego i rowerzystów, ograniczać tranzyt na ul. Focha – dlatego potrzebna jest nam realizacja tej ulicy.

Drogowcy widzą korzyści w Nowomazowieckiej

Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora ZDMiKP w Bydgoszczy, przekonywał radnych o korzyściach dla transportu publicznego wynikające z budowy ulicy Nowomazowieckiej.

Linie autobusowe numer 71 i 77 jadą przez ul. Pomorską, Śniadeckich i Gdańską bo nie ma przedłużenia ulicy Mazowieckiej, to sztuczne wydłużenie trasy tym bardziej, że na Śniadeckich nie ma przystanku dla tych linii. Dzienna liczba pasażerów linii 71 to 8246, a linii 77 - 7588 osób, to Ponad 5 procent wszystkich pasażerów komunikacji.

W ocenie wiceszefa ZDMiKP po wybudowaniu Nowomazowieciej wiele parametrów mogłoby się poprawić. Skrócenie trasy o kilometr czy o minutę z punktu widzenia jednego dnia to nie są duże wartości, ale patrząc na częstotliwość kursów tych linii w skali roku wychodzą ogromne liczby – tu zyskalibyśmy nawet 3 minuty, co w skali roku da tysiące godzin oszczędności dla podróżnych. Do tego dochodzą redukcję kosztów eksploatacyjnych taboru, a nawet redukcja emisji spalin.

Wystąpienia miały na celu przekonanie radnych o konieczności budowy ulicy. A będzie z tym problem - wszystko przez to, że kamienica przy ul. Gdańskiej 73 (tędy miał prowadzi "wylot" Nowomazowieckiej) została objęta postępowaniem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Dopóki ten nie wyda postanowienia czy warto kamienice chronić czy nie, niewiele można z nią zrobić.

Decyzja konserwatora spotkała się z zadowoleniem środowisk, które były przeciwne nie tylko wyburzeniom kamienic, ale również wytyczaniem Nowomazowieckiej. Należy do nich Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych, które od dawna twierdzi, że:

  • Trasy autobusów można skrócić kontrabuspasem na ul. Świętojańskiej
  • Postulaty dotyczące zagospodarowania wnętrza kwartału można zrealizować sięgaczem od strony ul. Pomorskiej
  • Postulaty dotyczące scalania śródmieścia oraz uzbrojenia terenu można zrealizować realizując zaproponowaną przez nas koncepcję „Nowy Park”

Bez wyburzeń kamienic na Gdańskiej i Chodkiewicza

Nie będzie również wyburzeń innych kamienic przy ulicy Gdańskiej (i Gdańskiej/Chodkiewicza). Tak wynika z raportu wstępnego z konsultacji nad budową trasy tramwajowej w ciągu ul. Wyszyńskiego wraz z połączeniem pętli Rycerska z ul. Gdańską.

Jakie kwestie podejmowano w konsultacjach? Najwięcej wniosków, bo ponad 300 dotyczyło kamienic przy zbiegu ulic Gdańskiej i Chodkiewicza, bydgoszczanie podkreślali też m. in. konieczność powstania zielonych torowisk na ul. Wyszyńskiego, niektórzy obawiali się wyburzeń budynku przy Rycerskiej 20 i Chocimskiej 88, inni potencjalnych drgań przy ul. Chocimskiej jeśli to tam miałaby prowadzić trasa tramwajowa.

- W konsultacjach rozważaliśmy wyburzenia dwóch budynków, przy ul. Gdańskiej 100 i Chodkiewicza 2, po szczegółowej analizie która wskazała na korzystniejszy wariant poprowadzenia trasy ul. Chocimską, a nie ul. Artyleryjską nie będziemy realizować wyburzeń. W tym wariancie przebiegu torowiska relacja z ul. Chodkiewicza w stronę pętli las Gdański nie jest niezbędna, rozwiązanie takie pozwoli na ochronę obu kamienic. Jednak, gdyby ostatecznie wybrano jednak trasowanie przez ul. Artyleryjską, wyburzenie kamienic byłoby już konieczne - mówił Rafał Grzegorzewski.

Jednak nieruchomości przy Rycerskiej 20 i Pomorskiej 88F nie da się uratować – znajdują się w granicach działek przeznaczonych pod rozbudowę układu drogowego. W przypadku drugiego obiektu możliwa jest jednak jego potencjalna dyslokacja.

Na odcinkach wzdłuż ul. Wyszyńskiego od ronda Fordońskiego w kierunku Chodkiewicza zostaną zastosowane zielone torowiska (poza peronami i skrzyżowaniami). Ten wniosek również został przyjęty przez drogowców (podobnie będzie z torowiskiem wzdłuż ul. Solskiego).

Polecamy

Oto, jakie "cuda" w Bydgoszczy zauważają turyści. To niekoniecznie te same cuda, które widza mieszkańcy Bydgoszczy. Zobaczcie sami na kolejnych slajdach >>>

Takie cuda mamy w Bydgoszczy! Zachwycają się nimi turyści z ...

Trwa głosowanie...

Co robisz, gdy widzisz kominiarza?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto