Trasa Struga Zielona do miejscowości Jarki w Kujawsko-Pomorskiem [opis]

Marek Weckwerth
- Korzystajmy z wyznaczonych szlaków turystycznych PTTK, aby dotrzeć do nieznanych nam i ciekawych miejsc, turystycznie w czasie pandemii - zachęca Henryk Miłoszewski, prezes Oddziału Miejskiego PTTK im. Mariana Sydowa w Toruniu.

Tym razem zaprasza na pieszą wyprawę nad Strugę Zieloną oraz do miejscowości Jarki. W ten rejon można dojechać pociągiem, a dokładniej wysiadając na przystanku Cierpice-Kąkol. Stąd przechodzimy przez parking niedaleko wiaduktu kolejowego, nad torami linii kolejowej Toruń - Bydgoszcz, dochodząc do ul. Dybowskiej.

Następnie opuszczamy asfaltową ulicę, kierując się w prawo na leśną drogę. Dochodzimy do skrzyżowania ze szlakiem pieszym w kolorze niebieskim "Mennonit", kierując się za znakami w prawo. Droga jest szeroka i dość piaszczysta, idziemy na zachód w otoczeniu młodego lasu sosnowego, który posadzono po wielkim pożarze Puszczy Bydgoskiej w sierpniu 1992 roku. Spłonęło wtedy blisko 3 tys. hektarów. Po drodze, z prawej strony, mijamy drewniany krzyż, pod który dotarł szalejący żywioł.

Kanał z Suchatówki
Około 750 m od zetknięcia się ze szlakiem przekraczamy kanał Suchatówka - Struga Zielona. Projekt odwodnienia Obniżenia Gniewkowskiego był zrealizowany w latach 1969-1970 poprzez wykopanie kanału. Przeprowadzono go przez wydmy gniewkowskie, zapewniając grawitacyjny spływ nadmiaru wód z Jeziora Nowego w Suchatówce za pośrednictwem Strugi Zielonej do Wisły. Operacja przybrała jednak niezamierzony skutek, bo spłynęła większość wody z Jeziora Nowego.

W stronę Jarek
Po przejściu około 1,3 km dochodzimy do skrzyżowania, za którym nasza droga piaszczysta otrzymała nawierzchnię asfaltową. W prawo od skrzyżowania odbija droga do leśniczówki Zielona, wraz z turystycznym szlakiem pieszym w kolorze czerwonym. Do tego miejsca jeszcze powrócimy.

Nad Zieloną Strugą, śladami bobrów i wydr [zdjęcia]

Idziemy asfaltową drogą kierując się za znakami czerwonymi i niebieskimi. Po chwili dochodzimy do Jarek, mijając kolejno po prawej stronie zagospodarowane działki, które rozciągają się aż do Strugi Zielonej.

Wkrótce po prawej osiągamy śródleśną polanę, również zabudowaną. Dalej mijamy po drodze kilka dróg leśnych, odchodzących z prawej strony do domów mieszkalnych.

Dochodzimy do miejsca, gdzie po prawej stronie drogi znajduje się niewielki sosnowy lasek, porastający dawne wyrobisko żwirowe. W tym miejscu szlak czerwony skręca pod kątem prostym w lewo, a my idziemy dalej i mijamy odchodzącą drogę polną w prawo. Kilkanaście metrów dalej, skręcamy bez znaków w prawo i dróżką wiodącą skrajem lasu dochodzimy po 300 metrach do Strugi Zielonej.

Młyn i leśniczówka
Przed nami znajdują się pozostałości dawnego młyna wodnego i tartaku w Jarkach. Młyn w tej miejscowości istniał już w drugiej połowie XVI wieku jako własność starostwa gniewkowskiego. W pierwszej połowie XVII wieku należał do miasta Gniewkowa. Ostatni budynek młyna był dwukondygnacyjną budowlą ceglaną, a jego właścicielem był Arthur Heilemann, do którego należał również wielki tartak w Cierpicach. Po wojnie młyn funkcjonował do końca lat 60. XX wieku i później popadł w ruinę. Najokazalszą częścią dawnego młyna są pozostałości dawnej turbinowni.

Powracamy do drogi asfaltowej, która po 400 metrach doprowadza nas do dawnego centrum Jarek. Na skrzyżowaniu mamy do wyboru: droga w prawo prowadzi do mostku na Strudze Zielonej, droga asfaltowa doprowadzi do budynku dawnej szkoły, zaś droga w lewo jest kontynuacją szlaku niebieskiego do Zajezierza i Gniewkowa.

Spływ Zieloną Strugą

Pierwsze przy niej zabudowanie to dawna karczma w Jarkach, wzmiankowana już w na początku XIX wieku (niem. Jarken Krug). W latach 70. XX wieku był tu sklep, a później po przebudowie stała się siedzibą Leśnictwa Jarki.

Za leśniczówką w lewo skos droga leśna doprowadzi nas do cmentarza ewangelickiego z XIX wieku, uporządkowanego i zadbanego.

Powracamy do skrzyżowania z drogą do leśniczówki Zielona, w którą skręcamy w lewo i stopniowo schodzimy w dół. Przechodzimy przez Strugę Zieloną, zatrzymując się przy utworzonym na niej zbiorniku ujęciu wody do celów p - poż. Usytuowany jest tu mały wodospadzik.

Po przeciwnej stronie drogi urokliwe miejsce - polana z wijącą się wśród łąk Strugą Zieloną, nad którą niegdyś pochylało swoje korony 12 dębów szypułkowych. Dęby w 1955 roku w całości jako skupienie drzew zostały pomnikiem przyrody. Miały wówczas od 11 do 32 metrów wysokości i mierzyły w obwodzie po 295 - 495 cm. Tylko część z nich doczekała naszych czasów.

Krzyżacka granica

Struga Zielona, często nazywana Zielonką, jest niezwykle interesującym ciekiem wodnym. W okresie od przybycia w 1230 roku Krzyżaków stanowiła naturalną zachodnią granicę ich posiadłości.

Źródła ma koło miejscowości Tarkowo leżącej pomiędzy Inowrocławiem i Bydgoszczą. Górny odcinek poprowadzony jest sztucznym przekopem, stąd nosi nazwę kanału Strugi Zielonej. Przepływa przez kompleks Puszczy Bydgoskiej, a jej dolny odcinek od leśniczówki Zielona aż do leśniczówki Dybowo przebiega w ukształtowanej przez nią dolinie, tworząc dodatkową atrakcję - głęboki i malowniczy wąwóz.

Pierwotnie struga uchodziła do Wisły na wysokości nieistniejącej dziś osady Wymysłowo. Jednak na skutek regulacji i budowy ujęcia wodnego uchodzi do Wisły na wysokości Dybowa. Teraz całkowita długość strugi wynosi 34 km.

Od średniowiecza aż po koniec XIX wieku jej wody wykorzystywano na skalę przemysłową, do napędzania młynów wodnych. Wykorzystano przy tym dolny bieg od Jarek do ujścia, charakteryzujący się dużym spadkiem wody. Na strudze istniały młyny w: Jarkach, Kąkolu i dwa w Dybowie (Kukiełka i Chrząst).

Do przystanku kolejowego w Cierpicach Kąkolu możemy powrócić wcześniejszą drogą lub alternatywną, korzystając ze szlaku czerwonego, który dalej kierując się na wschód prowadzi wzdłuż Strugi Zielonej, wychodząc w okolicy wiaduktu. Łączna długość przejścia pieszego wyniesie w zależności od wybranego wariantu powrotnego około 11 - 12 km.

W siedzibie Oddziału Miejskiego przy ul. Piekary 41 w Toruniu można zakupić foldery turystyczno - krajoznawcze (2 złote za sztukę), opisujące wszystkie szlaki turystyczne piesze i rowerowe, administrowane przez OM PTTK w Toruniu. Na stronie www.pttk.torun.pl znajdują się również ich opisy, razem ze zdjęciami.

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Materiał oryginalny: Trasa Struga Zielona do miejscowości Jarki w Kujawsko-Pomorskiem [opis] - Gazeta Pomorska