Przypomnijmy, że jak podkreślały kilka dni temu władze Gdańska i ZU na Szadółkach, niespodziewany problem na finiszu budowy kompostowni (jest gotowa niemal w 100 proc.), nie zagrozi startowi jej funkcjonowania jeszcze jesienią. Konieczne do eksploatacji obiektu formalności oraz testy nowoczesnej instalacji ma przeprowadzić grupa ok. 30 podwykonawców pracujących dotychczas przy inwestycji.
Po informacjach o problemach Głównego Wykonawcy - konsorcjum firm Aquacoms, Ekonova i Eko Tech Warszawa (wniosek o upadłość złożyła ta ostatnia, będąca liderem) otrzymaliśmy list od Czytelnika, który wskazuje kontrowersje wokół wyboru konsorcjum.
- Już w momencie podpisywania umowy z konsorcjum, jeden z jego członków firma Aquacoms, była pod zarządem komisarycznym wyznaczonym przez sąd, czyli de facto w procesie upadłościowym o czym Zakład Utylizacyjny wiedział, ale zrobił wszystko, żeby wyrzucić tańsze oferty znanych, stabilnych finansowo firm i wybrać bankruta - napisał pan Jakub (nazwisko do wiadomości redakcji).
W czerwcu wykonawca kompostowni wystąpił także o tzw. waloryzację kontraktu, czyli za swoje usługi zażądał poza kwotą ustaloną w umowie - ponad 36 mln zł - jeszcze dodatkowe 1,6 mln. Argumentem była sytuacja na rynku budowlanym i znacznie wyższe niż w zeszłym roku, gdy budowa ruszała koszty pracy. Ostatecznie sprawę rozstrzygnęła komisja rozjemcza i stanęło na kwocie 1,4 mln zł.
- To zastanawiające wobec tego, że w kontrakcie był zapis o tym, że 30 proc. płatności będzie dokonane dopiero po zakończeniu inwestycji i udokumentowaniu poprawności działania instalacji... - dodaje nasz Czytelnik.
- Wybór konsorcjum firm Aquacoms, Ekonova i Eko Tech Warszawa został dokonany na podstawie przeprowadzonego postępowania przetargowego i ostatecznie potwierdzony orzeczeniem Krajowej Izby Odwoławczej. Należy podkreślić, że zanim do tego wyboru i podpisania umowy doszło, przed KIO toczyło się wiele postępowań odwoławczych, wszystkie zostały umorzone lub oddalone. Działamy w ramach prawa zamówień publicznych, które określa ściśle co wolno zamawiającemu. Kluczowym kryterium w procesie przetargowym było doświadczenie oferentów w realizacji podobnych zadań. Dokumentacja oferenta oraz raporty o stanie spółek przed rozpoczęciem realizacji inwestycji nie dawały podstaw do odrzucenia oferty w świetle obowiązujących przepisów. Możliwość waloryzacji kontraktu była przewidziana jego zapisami - odpowiada Iwona Bolt, rzecznik prasowy ZU.
Władze miasta zapewniają, że kompostownia zostanie uruchomiona jeszcze jesienią br.
POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?