Tysiące aut na drogach do Bydgoszczy. Znamy wyniki pomiaru ruchu na drogach wojewódzkich

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Na moście w Fordonie zbiega się ruch z obciążonej drogi wojewódzkiej od strony Dąbrowy Chełmińskiej i DK 80 od strony Torunia.
Na moście w Fordonie zbiega się ruch z obciążonej drogi wojewódzkiej od strony Dąbrowy Chełmińskiej i DK 80 od strony Torunia. Dariusz Bloch
Udostępnij:
Potężne przyrosty ruchu na drogach wojewódzkich pokazują dane zebrane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. W stosunku do poprzedniego badania ruch na niektórych odcinkach prowadzących do miasta zwiększył się o tysiące aut dziennie.

Zobacz wideo: Wysokie mandaty dla kierowców na drodze S5 pod Bydgoszczą

- Cyklicznie, co 5 lat prowadzimy generalny pomiar ruchu na drogach wraz z GDDKiA. Ich celem jest ustalenie, jaki jest rozkład natężenia ruchu na sieci dróg w kraju, z podziałem na poszczególnych zarządców. Zebrane informacje są pomocne w analizach dotyczących dróg, których nawierzchnie są najbardziej narażone na uszkodzenia, stanu środowiska naturalnego, a także bezpieczeństwa. Są jedną z podstaw przy planowaniu inwestycji, remontów oraz zmian w organizacji ruchu - informuje Michał Sitarek, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Trwa głosowanie...

Jaki jest Twój ulubiony sport zimowy?

Według statystyk, w stosunku do roku 2015 kiedy odbywał się ostatni pomiar, średnio ruch na drogach wojewódzkich wzrósł o 14 procent. Średnia jednak nie oddaje całej prawdy na drogach. Największe przyrosty zanotowały drogi wojewódzkie prowadzące do miast, przede wszystkim z podbydgoskich gmin. Tu można mówić już o fali samochodów co dzień przelewających się przez te trasy. Bywa, że ruch na podmiejskich drogach wojewódzkich zbliżony jest do ruchu na drogach krajowych, tak jest chociażby na trasie z Dąbrowy Chełmińskiej przez Ostromecko do Strzyżawy i krajówce z Bydgoszczy do Torunia. Tu drogą wojewódzką porusza się co dzień średnio 10 048 samochodów, a krajówką z Torunia do Bydgoszczy i w przeciwnym kierunku jedzie 11 287 pojazdów. Te dwie fale łączą się na wjeździe do Fordonu, od razy korkując w godzinach porannego szczytu ul. Fordońską na samym jej początku.

Do najbardziej obciążonych ruchem dróg wojewódzkich należą przede wszystkim odcinki:

  • łączące trasy szybkiego ruchu z dużymi miastami (m.in. drogi nr 223, 238 , 239 wokół Bydgoszczy oraz nr 266 pomiędzy Aleksandrowem Kujawskim i Ciechocinkiem)
  • tras łączących ważne drogi krajowe (m.in. nr 240 Świecie-Tuchola, 251 Żnin-Inowrocław, 534 Rypin Grudziądz, 560 Brodnica-Rypin)
  • tras dojazdowych do Bydgoszczy i Torunia (m.in. nr 244, 254, 273, 551, 552, 553, 554, 654 przebiegające przez miasta (m.in. Brodnicę, Chełmżę, Tucholę, Mogilno, Nakło, Rypin, Żnin)

Jak zaznacza ZDW większa część tych ważnych tras została w ostatnich latach zmodernizowana. Trwają inwestycje związane z przebudową lub rozbudową kolejnych. Dodatkowo samorząd województwa intensywnie przygotowuje się do budowy kilkunastu obwodnic, które wyprowadzą tranzyt z kolejnych miast.

- Pomiary na drogach wojewódzkich były w dużej części (ponad 50%) zrealizowane z wykorzystaniem metod wideorejestracji, co stanowiło ogromny postęp jakościowy w stosunku do poprzednich pomiarów generalnych. Dzięki odpowiedniej organizacji pomiarów oraz metodom zastosowanym w procesie przetwarzania i obliczania wyników, zminimalizowano wpływ okresów, w których wystąpiły największe ograniczenia w mobilności uczestników ruchu drogowego spowodowane pandemią COVID-19. Niezbędne było wprowadzenie zmian w kalendarzu wykonywania pomiaru generalnego, tak, aby zapewnić odpowiednią jakość i przydatność zebranych danych - informuje Michał Sitarek.

W najbliższych latach wzrostu natężeń ruchu spodziewany jest na drodze wojewódzkiej nr 559, gdzie kończy się gruntowna modernizacja odcinka z Lipna do Jasienia. Znacznie większego znaczenia nabierze również droga wojewódzka nr 548 Stolno-Wąbrzeźno, która po rozbudowie stanie się bezpiecznym i wygodnym dojazdem do autostrady A1 (węzeł Lisewo). Zakończenie wszystkich prac na trasie S5 pomiędzy Bydgoszczą i Żninem może natomiast oznaczać docelowo mniejszy ruch na alternatywnych wojewódzkich trasach z nr 251, 253 i 254 (Żnin-Łabiszyn-Brzoza). Podobnie stało się z drogą wojewódzką wiodącą przez Bożenkowo - po otwarciu fragmentu S5 biegnącego przez gminę Osielsko, ruch na tej trasie zmalał, co oznacza że "eska" przejęła część ruchu.

Drogi wojewódzkie z największym dobowym obciążeniem ruchu

  • 24261 pojazdów na dobę porusza się drogą nr 223 Bydgoszcz-Białe Błota
  • 16156 pojazdów na dobę porusza się drogą nr 251 Żnin-Murczyn
  • 15682 pojazdów na dobę porusza się drogą nr 239 Bydgoszcz-Tryszczyn
  • 15504 pojazdów na dobę porusza się drogą nr 560 w Brodnicy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie