Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Bydgoszczy brakuje dróg rowerowych. Wiele inwestycji rowerowych jest w trakcie

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Otwarcie drogi rowerowej na wiadukcie WOŚP było ostatnim elementem spięcia trasy na górnym tarasie.
Otwarcie drogi rowerowej na wiadukcie WOŚP było ostatnim elementem spięcia trasy na górnym tarasie. Tomasz Czachorowski
Bydgoszcz pod względem infrastruktury rowerowej nie wypada na tle innych dużych miast najlepiej. Mieszkańców do korzystania z roweru może zachęcić więcej dróg i zmiany w systemie roweru miejskiego.

Zobacz wideo: Ćwiczenia służb ratowniczych na S5 pod Bydgoszczą

od 16 lat

W raporcie miasta dla rowerzystów 2022 przygotowanego przez CentrumRowerowe.pl Bydgoszcz wypada słabo. W 2021 r. ósme pod względem wielkości populacji miasto w Polsce miało 120 km dróg rowerowych, co daje 0,7 km ścieżki na 1 kilometr kwadratowy powierzchni.

Stosunek długości dróg rowerowych do publicznych w Bydgoszczy wynosił 16%. W gronie 20 największych polskich miast gorzej pod tym względem wypadają jedynie Częstochowa (13%) i Gdynia (8%), a podobnie Szczecin. Dla porównania, w najlepszym Rzeszowie to 47%, we Wrocławiu 40%, a w Toruniu 36%.

Od 2018 do 2021 roku długość dróg rowerowych w Bydgoszczy wydłużyła się o 19,5 km, do 120 km. Liczba dużych miast, gdzie powstało nieco mniej ścieżek znów jest krótka. W tym samym czasie w Toruniu przybyły 34 km dróg, w Łodzi około 80 km, w Poznaniu blisko 100 km, a we Wrocławiu nawet 125 km.

Ambitne plany

W Bydgoszczy jest przeciętnie, ale cały czas liczymy na to, że będzie lepiej. To, co jest najbardziej uderzające w tym raporcie, to kwestia, o której mówimy od wielu lat, czyli budowa nowych dróg rowerowych. Dwadzieścia kilometrów w ciągu 4 lat to nie jest imponująca liczba – uważa Sebastian Nowak, prezes zarządu stowarzyszenia Bydgoska Masa Krytyczna.

Wiele inwestycji rowerowych w Bydgoszczy jest w trakcie przygotowania lub projektowanie. Otwarcie drogi rowerowej na wiadukcie WOŚP wzdłuż ul. Wojska Polskiego było ostatnim elementem spięcia trasy na górnym tarasie. Ścieżka uzupełniła 4,5 km odcinek pomiędzy Kapuściskami i Górzyskowem. W lipcu rozpoczęła się budowa na ul. Jeździeckiej w Myślęcinku – ma tam powstać ciąg pieszo-rowerowy o długości 2,3 km.

– W tej chwili projektowany jest bardzo długi ciąg infrastruktury – od ul. Krasińskiego, Moniuszki, przez Curie Skłodowskiej do Łęczyckiej. Budowa powinna ruszyć w przyszłym roku. Gdy zostanie zrealizowana, będzie to duże ułatwienie dla osób przemieszczających się z centrum miasta we wschodnim kierunku Bydgoszczy – zauważa Sebastian Nowak.

Jego zdaniem, jeśli wszystkie planowane projekty zostaną zrealizowane, to liczba kilometrów nowych dróg rowerowych w najbliższym czasie może się podwoić, a nawet potroić. ZDMiKP na początku roku informował o 8 km tras rowerowych w budowie (m.in. na ul. Smukalskiej, Fordońskiej i Kazimierza Wielkiego) i przygotowaniu do realizacji kolejnych 5 km.

W budżecie zabezpieczono też środki na projektowanie dróg m.in. na J. Sułkowskiego, Kieleckiej czy ul. Sudeckiej, Wyzwolenia i Pelplińskiej. Nowa ścieżka może powstać też przy Brdzie, na bulwarach od ul. Krakowskiej do mostu Kazimierza Wielkiego. – Na rowerowe inwestycje w bieżącym roku zabezpieczonych zostało ponad 30 mln złotych – przekazał ZDMiKP.

Co dalej z miejskim systemem?

Prócz infrastruktury, bydgoszczan do roweru mogą zachęcić miejskie wypożyczalnie. Do tych w ostatnich latach jest jednak dużo zastrzeżeń: nie ma nowych stacji, a stare bywają awaryjne, podobnie jak rowery. W ubiegłym roku łączna liczba wypożyczeń w sezonie wyniosła ponad 58 tysięcy, a w samym systemie zarejestrowanych było niespełna 6000 użytkowników.

Szczyt zainteresowania rowerem miejskim odnotowano w 2015 roku, gdy z jednośladu korzystano prawie 600 tys. razy. Jeszcze w 2018 roku było to 400 tys., ale w pandemii nadszedł prawdziwy kryzys. W 2020 roku zanotowano spadek poniżej 100 tys. Wydłużenie darmowej jazdy do godziny w trakcie protestu załogi MZK w Bydgoszczy przekonało wielu bydgoszczan, aby postawić na rower miejski.

– Przypominamy, że w ostatnim czasie w bydgoskim rowerze aglomeracyjnym pojawiło się aż 2000 nowych użytkowników – informował ZDMiKP po dwóch tygodniach. Ponad 70% stanowiły wypożyczenia bezpłatne, a ponad 20% jazd kończyło się w ciągu godziny. Wzrost zainteresowania nawet w tak krótkim okresie może przełożyć się na lepsze statystyki Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w 2022 roku, lecz na dłuższą metę potrzebne są większe zmiany.

Od dwóch lat w Bydgoszczy działa system pomostowy – umowa na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego podpisano dwukrotnie tylko na rok. – Na pewno sytuacja się nie powtórzy, ale co dalszej przyszłości roweru miejskiego, trwają dyskusje. Przypuszczam, że ostateczne decyzje zapadną w ciągu miesiąca, maksymalnie dwóch – mówi Sebastian Nowak, który działa także w zespole ds. polityki rowerowej miasta.

Choć gdy pyta się o przyczyny spadku zainteresowania rowerem miejskim w Bydgoszczy, można usłyszeć, że wszędzie przeżywają one kryzys, to przeczą temu dane z Torunia. Tam wciąż, od uruchomienia systemu, liczba zainteresowanych wzrasta. W tym roku z jednośladu torunianie i turyści skorzystali już 106 tysięcy razy, a w systemie zarejestrowanych jest niemal 30 tys. użytkowników. Możliwe, że pobity zostanie tam rekord z ubiegłego roku, gdy rower wypożyczano ponad 200 tys. razy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto