W Bydgoszczy w marcu i kwietniu więcej pasażerów komunikacji miejskiej anulowało bilet okresowy

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
Jak informuje rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy, w ciągu 3 miesięcy (od marca do maja br.) straty tylko z tytułu mniejszej sprzedaży biletów wyniosły ok. 8 mln zł. Dotyczy to wszystkich biletów komunikacji miejskiej, zarówno tych miesięcznych jak i jednorazowych.
Jak informuje rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy, w ciągu 3 miesięcy (od marca do maja br.) straty tylko z tytułu mniejszej sprzedaży biletów wyniosły ok. 8 mln zł. Dotyczy to wszystkich biletów komunikacji miejskiej, zarówno tych miesięcznych jak i jednorazowych. Dariusz Bloch/Archiwum
Praca lub nauka zdalna w czasie pandemii sprawiły, że wielu pasażerów zostało w domach i nie korzystało z komunikacji miejskiej, mimo że wykupili bilety okresowe. Czy taki powód można podać, by ubiegać się o zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet miesięczny, czy semestralny? - pytają bydgoszczanie.

- Córka studiuje w Poznaniu. Wykupiła za 172 zł bilet semestralny na 120 dni, ale zajęcia od połowy marca do czerwca odbywały się zdalnie, więc większość czasu spędziła w Bydgoszczy - mówi nasza Czytelniczka. - Na forum internetowym jeszcze w czasie lockdownu przeczytała, że można się odwołać i otrzymać zwrot części pieniędzy za niewykorzystany bilet. W Poznaniu wiele osób tak zrobiło. Złożyła więc wniosek i czekała. Nawet już trochę o tym zapomniała, gdy nagle... po pięciu miesiącach dostała zwrot – prawie 72 zł. Zastanawiam się, czy w Bydgoszczy też można ubiegać się o taki zwrot?

Wniosków dużo więcej

Jak informują bydgoscy drogowcy, zakupiony bilet okresowy można anulować przed upływem jego ważności.

- Dotyczy to wyłącznie biletu okresowego imiennego. Do okresu wykorzystania biletu zalicza się także dzień anulowania transakcji - wyjaśnia Tomasz Okoński, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

I jednocześnie przyznaje, że szczególnie w marcu i w kwietniu br. ZDMiKP odnotował wzrost wniosków o zwrot.

- W tym roku mieliśmy znacznie więcej zwrotów i był to właśnie efekt sytuacji epidemiologicznej - mówi Tomasz Okoński. - Przykładowo w miesiącu bez koronawirusa mamy zazwyczaj ok. 40 zwrotów miesięcznie, tymczasem w marcu i kwietniu br., czyli już w “Covidzie” zarejestrowaliśmy odpowiednio ponad 190 i 130 zwrotów. Teraz sytuacja wraca już do normy. Co istotne, zazwyczaj dokumenty o zwrot pasażer składał osobiście w siedzibie ZDMiKP przy ul. Toruńskiej 174a, jednak ze względu na pandemię przyjęliśmy też rozwiązanie korespondencyjne. W rezultacie pasażer nie musiał osobiście zgłaszać się do ZDMiKP, lecz wysyłał kartę z wnioskiem pocztą. W przypadku kompletnego wniosku pieniądze zwracane były na rachunek pasażera w ciągu 14 dni.

Co dołączyć do wniosku?

Rzecznik drogowców zaznacza też, że na wniosku taka osoba może wpisać uzasadnienie np. jako powód podając pracę zdalną lub naukę zdalną, ale wypełnienie tej rubryki nie jest obowiązkowe.

Jakie dokumenty są wymagane, aby ubiegać się o zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet okresowy imienny?

- Do wniosku należy dołączyć oryginał paragonu potwierdzającego zakup biletu lub wystawioną na jego podstawie fakturę - mówi Tomasz Okoński. - Przy zakupie przez internet (bez pobrania faktury) transakcja jest potwierdzana raportem generowanym z systemu BKM podczas rozliczania biletu. Ponadto potrzebna jest Bydgoska Karta Miejska lub Elektroniczna Legitymacja Studencka (jeżeli była nośnikiem biletu) - w celu usunięcia transakcji. Należy też podać numer rachunku bankowego, na który zostanie przesłana zwrócona wnioskowana kwota.

Blisko 8 mln zł mniej

Jednocześnie Tomasz Okoński informuje, że jeżeli bilet jest anulowany przed rozpoczęciem okresu ważności, to wówczas zwracana jest cała wartość nominału.

- W sytuacji, gdy zostanie on anulowany w okresie jego ważności, zwracamy część jego wartości obliczoną proporcjonalnie do okresu niewykorzystania - mówi rzecznik ZDMiKP. - Z tytułu zwrotu biletu okresowego imiennego nie pobiera się dodatkowych opłat.

W przypadku anulowania biletu dotyczącego osoby niepełnoletniej wniosek może złożyć i odebrać zwracaną należność tylko rodzic lub opiekun prawny dziecka.

- Dopuszcza się też możliwość anulowania transakcji przez osobę trzecią (pełnoletnią) na podstawie upoważnienia wystawionego przez właściciela karty BKM lub ELS, uprawniającego do złożenia wniosku w tej sprawie i odbioru należności podlegającej zwrotowi - tłumaczy Tomasz Okoński.

Jak informuje rzecznik ZDMiKP w Bydgoszczy, w ciągu 3 miesięcy (od marca do maja br.) straty tylko z tytułu mniejszej sprzedaży biletów wyniosły ok. 8 mln zł. Dotyczy to wszystkich biletów komunikacji miejskiej, zarówno tych miesięcznych jak i jednorazowych.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie