W tych miejscach w Bydgoszczy jest niebezpiecznie. Raport „Bezpieczne chodniki, bezpieczni piesi”

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
Wśród niebezpiecznych miejsc w Bydgoszczy na pierwszym miejscu znalazło się przejście dla pieszych przy ul. Nakielskiej na wysokości ul. Ułańskiej.
Wśród niebezpiecznych miejsc w Bydgoszczy na pierwszym miejscu znalazło się przejście dla pieszych przy ul. Nakielskiej na wysokości ul. Ułańskiej. Tomasz Czachorowski/Archiwum
Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy opublikowało raport „Bezpieczne chodniki, bezpieczni piesi” o stanie infrastruktury pieszej w Bydgoszczy. Teraz liczący ponad 40 stron dokument wraz z rekomendacjami dwóch niezależnych ekspertów trafi do władz Bydgoszczy i ZDMiKP. Miejsca wytypowane przez ekspertów jako najbardziej niebezpieczne publikujemy w artykule poniżej.

Zobacz wideo: Bezpieczeństwo na drogach jesienią. O tym trzeba pamiętać.

Raport jest finałem projektu „Bezpieczne chodniki, bezpieczni piesi”, z którym stowarzyszenie wystartowało w czerwcu. Do końca września bydgoszczanie mogli zgłaszać miejsca niebezpieczne i niekomfortowe dla pieszych. Łącznie wpłynęły 243 zgłoszenia. Przeanalizowało je dwóch zewnętrznych ekspertów: dr inż. Radosław Klusek z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy oraz Tomasz Tosza z Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie. Każdy z nich na podstawie miejsc wskazanych przez bydgoszczan wytypował TOP 10 takich niebezpiecznych miejsc.

Najliczniejsza grupa zgłoszeń - nieprawidłowe parkowanie na chodniku

- Raport powstał dzięki zaangażowaniu ponad 250 bydgoszczan, którzy aktywnie brali udział w spacerach badawczych, warsztatach i zgłaszali nam niebezpieczne i nieprzyjazne miejsca dla pieszych - mówi Marzena Błaszczyk, koordynatorka projektu “Bezpieczne chodniki, bezpieczni piesi” i zarazem wiceprzewodnicząca Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy.

Zgłoszenia podzielone zostały na kategorie w zależności od rodzaju zagrożenia. To brak chodnika (po jednej lub obu stronach ulicy, jego brak poza układem drogowym), niebezpieczne przejścia dla pieszych, brak przejścia dla pieszych, nieprawidłowa sygnalizacja świetlna, nieprawidłowe parkowanie, nieprawidłowy stan nawierzchni chodników oraz kategoria inne.

- Najliczniejszą grupą zgłoszeń stanowiło nieprawidłowe parkowanie na chodniku. Tu wpłynęły 23 zgłoszenia - mówi Marzena Błaszczyk. - W czołówce (20 zgłoszeń) znalazł się też nieprawidłowy stan nawierzchni chodników. W zgłoszeniach pojawiły się również sytuacje, które mimo niewielkiego wpływu na bezpieczeństwo pieszych są bardzo uciążliwe ze względu na możliwości poruszania się, np. brak ciągłości tras pieszych niezlokalizowanych przy ulicach. Ponadto dla niektórych przypadków dodatkowo wykonywano analizę natężeń ruchu pojazdów oraz ich prędkości.

Na początku przyszłego tygodnia chcemy przesłać raport do ratusza i drogowców z apelem o pilną poprawę bezpieczeństwa we wskazanych przez ekspertów miejscach. Raport zawiera też zalecenia, co należy poprawić we wskazanych lokalizacjach - mówi Marzena Błaszczyk, wiceprzewodnicząca Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy.

Wnioski z raportu "Bezpieczne chodniki, bezpieczni piesi" trafią do bydgoskiego ratusza

Eksperci po dokładnej analizie zgodnie wytypowali trzy najbardziej niebezpieczne punkty w Bydgoszczy. Na pierwszym miejscu wskazali przejście dla pieszych Nakielska/Ułańska. Trzeba tu trzeba przejść przez cztery pasy ruchu, w tym torowisko tramwajowe. Tymczasem natężenie ruchu drogowego w tym miejscu jest jedno z większych w mieście. Prędkości pojazdów często przekraczają wskazany limit 40 km/h. Na drugim miejscu sklasyfikowano przejście dla pieszych przy ul. Glinki/Kozala. Zdaniem ekspertów, zagrożenie w tym miejscu jest spowodowane przez brak widoczności pieszych poprzez stojący przy przejściu billboard. Dodatkowo długi prosty odcinek ulicy powoduje przekraczanie prędkości przez kierowców. W czołówce takich miejsc jest też przejście dla pieszych przy ul. Hetmańskiej/Sowińskiego/Sobieskiego. Według ekspertów jest ono niebezpieczne ze względu na dwa pasy ruchu w jednym kierunku, co powoduje wyższe prędkości. Widoczność ograniczają też drzewa przy jezdni.

TOP 10 niebezpiecznych miejsc. Typuje ekspert dr inż. Radosław Klusek (UTP Bydgoszcz)

Wśród niebezpiecznych miejsc w Bydgoszczy na pierwszym miejscu znalazło się przejście dla pieszych przy ul. Nakielskiej na wysokości ul. Ułańskiej.

W tych miejscach w Bydgoszczy jest niebezpiecznie. Raport „B...

TOP 10 niebezpiecznych miejsc. Typuje ekspert Tomasz Tosza (Miejski Zarząd Dróg i Mostów Jaworzno)

Prezentujemy 10 najbardziej niebezpiecznych miejsc w Bydgoszczy według eksperta Tomasza Tosza (Miejski Zarząd Dróg i Mostów Jaworzno) >>>

Najbardziej niebezpieczne miejsca w Bydgoszczy. Opinia ekspe...

Wnioskami płynącymi z raportu Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych chce się podzielić teraz z władzami miasta oraz Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

- Na początku przyszłego tygodnia chcemy przesłać raport do ratusza i drogowców z apelem o pilną poprawę bezpieczeństwa we wskazanych przez ekspertów miejscach. Raport zawiera też zalecenia, co należy poprawić we wskazanych lokalizacjach - mówi Marzena Błaszczyk.

Projekt “Bezpieczne chodniki, bezpieczni piesi” został sfinansowany przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020.

Trzy najbardziej niebezpieczne punkty w Bydgoszczy wskazane przez obu ekspertów

  1. Nakielska/Ułańska (trzeba przejść przez 4 pasy ruchu, w tym torowisko tramwajowe, natomiast natężenie ruchu drogowego jest jedno z większych w mieście, a prędkości pojazdów często przekraczają wskazany limit 40 km/h)
  2. Glinki/Kozala (zagrożenie w tym miejscu jest spowodowane przez brak widoczności pieszych poprzez stojący przy przejściu billboard, dodatkowo długi prosty odcinek ulicy powoduje przekraczanie prędkości przez kierowców)
  3. Hetmańska/Sowińskiego/Sobieskiego (niebezpieczne przejście dla pieszych ze względu na dwa pasy ruchu w jednym kierunku, co powoduje wyższe prędkości oraz z uwagi na ograniczoną widoczność przez drzewa przy jezdni)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie