Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Wierzchosławicach i sąsiednich miejscowościach od lat czekają na obwodnicę. Powstała koncepcja z trzema wariantami przebiegu nowej drogi

Paweł Chwał
Paweł Chwał
Mieszkańcy Wierzchosławic, Łętowic i Bogumiłowic od lat domagają się działań w kierunku budowy obwodnicy, która wyprowadzi uciążliwy ruch samochodowy z centrum ich miejscowości. Kilka la temu zablokowali DW 975, aby zwrócić uwagę na narastający problem
Mieszkańcy Wierzchosławic, Łętowic i Bogumiłowic od lat domagają się działań w kierunku budowy obwodnicy, która wyprowadzi uciążliwy ruch samochodowy z centrum ich miejscowości. Kilka la temu zablokowali DW 975, aby zwrócić uwagę na narastający problem Archiwum
Gotowa jest już koncepcja planowanej obwodnicy, która ma wyprowadzić uciążliwy ruch poza centrum Wierzchosławic, Łętowic i Bogumiłowic w ciągu Drogi Wojewódzkiej nr 975. Preferowany wariant poprowadzenia nowej drogi zakłada między innymi budowę wiaduktu nad autostradą A4 i linią kolejową Tarnów-Kraków.

Narastający ruch samochodów to coraz większy problem w Wierzchosławicach

O konieczności budowy obwodnicy Wierzchosławic mówi się już od kilkunastu lat. Sytuację pogorszyło dodatkowo oddanie A4 wraz z węzłem autostradowym, przez co gwałtownie wzrosła ilość samochodów przejeżdżających przez Wierzchosławice, jak również przez sąsiednie Bogumiłowice i Łętowice.

- Wojnicz już ma obwodnicę, trwa budowa obejścia Borusowej, a jednocześnie trwają działania, aby podobną drogę wybudować z ominięciem centrum Żabna. Aż prosi się o to, aby również Wierzchosławice miały obwodnicę, tym bardziej że ten ruch z jednej i drugiej strony właśnie kumuluje się tutaj, przy wjeździe na autostradę – zauważa Andrzej Mróz, ustępujący wójt Wierzchosławic.

Trzy warianty przebiegu obwodnicy

Z powodu braku porozumienia w sprawie przebiegu trasy działania w tym kierunku przerwano w 2015 roku. Po kilku latach przestoju do sprawy jednak wrócono, a efektem współpracy Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie, Zarząd Dróg Wojewódzkich i gminy Wierzchosławice jest przygotowana niedawno koncepcja wraz z trzema wariantami przebiegu nowej drogi.

W każdym z nich – jadąc od Wojnicza obwodnica zaczyna się zaraz przy wjeździe do Łętowic, przy granicy z Dębiną Łętowską, i omija miejscowość od strony zachodniej. Z kolei jej koniec i połączenie z DW 975 przewidziano przy skrzyżowaniu z drogą na Dwudniaki. Warianty różnią się nieco przebiegiem planowanej trasy i poprowadzoną od niej odnogą, do autostrady A4.

- Wydaje się, że najlepszy z punktu widzenia mieszkańców, jak również kierowców, którzy będą korzystać z obwodnicy jest wariant drugi. Zakłada on bowiem najmniej wyburzeń, poprowadzenie drogi z dala od zabudowań, a jednocześnie najbardziej przejrzyste i wygodne rozwiązania drogowe dla użytkowników – mówi Andrzej Mróz.

Nie jest on jednak najtańszy. Jego najdroższym elementem będzie budowa kolejnego wiaduktu nad autostradą A4, jak również nad linią kolejową, a także kilku rond. Odnoga do węzła autostradowego zaplanowana jest wzdłuż A4 – po stronie północnej.

Warianty przebiegu obwodnicy poddane zostaną teraz konsultacjom społecznym. Niezbędne będzie także uzyskanie decyzji środowiskowej. Dopiero wówczas można będzie starać się o środki na realizację inwestycji, rozpisanie przetargu i wyłonienie wykonawcy. Koszt budowy obwodnicy w proponowanym wariancie szacowany jest na ok. 280 milionów złotych. Szansę na realizację inwestycji gmina upatruje w pozyskaniu środków unijnych.

Ogólnopolska akcja policji „Łapki na kierownicę” w Tarnowie

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto