Wybierz formę aktywności fizycznej dla siebie

abcZdrowie.pl
by mueritz/ CC BY 2.0
Jak wybrać najlepszą aktywność, ile ćwiczyć i czy każdy może uprawiać sport? Sprawdź, ile wiesz o aktywności fizycznej!

Chociaż doskonale wiemy, że sport jest ważny dla zdrowia, z ostatnich badań wynika, że jedynie ok. 25% Polaków uprawia go regularnie – co najmniej raz w tygodniu. Najwięcej z nas tłumaczy się brakiem czasu. Jak wprowadzić aktywność fizyczną do codziennego życia podpowiada Magda Piestrzyńska.

Jak wybrać odpowiednią formę aktywności?

Aktywność fizyczna powinna być odpowiednio dobrana do charakteru pracy i stylu życia danej osoby” – mówi specjalistka. Dlatego też jej forma jest kwestią indywidualną. Zdaniem ekspertki, najlepsza jest aktywność, która wraz z właściwą dietą zapewnia zrównoważony bilans energetyczny, a także odpowiedni przebieg kluczowych procesów metabolicznych i fizjologicznych.

Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia, dorosła osoba powinna wykonywać ćwiczenia o średniej intensywności przez co najmniej 30 minut 3 razy w tygodniu. Jeżeli chodzi o dzieci i młodzież, powinny one ruszać się więcej. Aby rozwijać się prawidłowo potrzebują 40 minut wysiłku o średniej intensywności 4 razy w tygodniu. Według International Association for Study of Obesity, osoby ze skłonnością do nadwagi i otyłości powinny ćwiczyć 1-1,5 godziny dziennie. Aktywność może być także krótsza, jednak wtedy powinna być bardziej intensywna. „Ta konfiguracja nie jest jednak ostatecznością i istnieje wiele możliwości, by dostosować wysiłek do osobistego harmonogramu” – zaznacza Magda Piestrzyńska.

Jak aktywność wpływa na zdrowie?

Zdaniem specjalistki, aktywność fizyczna świetnie wpływa na kondycję organizmu i stan zdrowia człowieka – poprawia nasze codzienne funkcjonowanie i sprawia, że z łatwością wywiązujemy się z kolejnych zadań. „Odpowiednia dawka ruchu zwiększa możliwości tlenowe organizmu, usprawnia pracę mięśnia sercowego oraz całego układu krążenia, wpływa korzystnie na strukturę i gęstość kości, stymuluje do działania mózg i rozwija jego funkcje oraz poprawia samopoczucie” – wymienia ekspertka. Jak dodaje, w związku z powyższym, zmniejsza ryzyko wielu chorób, takich jak nowotwory, cukrzyca, choroby serca, otyłość czy osteoporoza. Do tego poprawia jakość naszego życia.

Należy pamiętać, że

aktywność fizyczna

przynosi nam pożądane korzyści jedynie wtedy, gdy staramy się zachować zasady bezpieczeństwa. Według ekspertki, istnieje szereg przeciwwskazań do wysiłku. „Są to np. niewydolność oddechowa, omdlenia w czasie wysiłku, świeże rany pooperacyjne, zaburzenia pracy serca czy choroby narządów ruchu w okresie zaognionym” – wylicza Magda Piestrzyńska. Jeżeli osoba doświadczająca tych dolegliwości pragnie podjąć aktywność fizyczną, powinna skonsultować się ze specjalistą, który po skontrolowaniu stanu zdrowia, zaleci odpowiednią formę ruchu.

Przeciwwskazanie takie mogą mieć charakter okresowy. „W innych przypadkach ograniczają zakres możliwości, ale nie wykluczają takiej osoby zupełnie (np. basen zamiast biegania)” – tłumaczy specjalistka. W razie wątpliwości odnośnie możliwości uprawiania sportu, należy udać się do lekarza.

Aktywność fizyczna a odchudzanie

Jeżeli postanawiamy podjąć

aktywność fizyczną

celem zredukowania masy ciała, należy pamiętać, że organizm w pierwszej kolejności spala glikogen. Po około 15 minutach mięśnie zaczynają wykorzystywać glukozę i wolne kwasy tłuszczowe znajdujące się we krwi. Dopiero po ponad 30 minutach rozpoczyna się spalanie tkanki tłuszczowej.

Najlepsze efekty daje wysiłek o charakterze umiarkowanym, taki jak maszerowanie, jazda na rowerze, taniec, pływanie czy aerobik. Aktywność powinna sprawiać nam przyjemność i zachęcać do dalszego ruchu – w ten sposób łatwiej będzie o konsekwencję. Aby uniknąć kontuzji, pamiętać należy także o rozgrzewce przed ćwiczeniami.

Wsparcie redakcyjne od:

Zmniejszone dostawy szczepionek na COVID-19 do Europy

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
happyholic

Ja niestety nie mogę biegać w terenie ze względu na liczne kontuzje, które przez to zaliczyłam. Uwielbiam jeździć na rowerze, ale to często zależne jest od warunków pogodowych. Właśnie dlatego postawiłam na klub fitness i oferowane przez niego zajęcia. Chodzę do Fitness Platinium: http://fitnessplatinium.pl/plaza/ - tam mam i rowerek, i bieżnię, i zajęcia taneczne, które wprowadzają mnie w świetny nastrój.

Dodaj ogłoszenie