Zielone torowisko i wyburzenie dwóch kamienic w Bydgoszczy - to plany wynikające z konsultacji dot. budowy nowych torowisk tramwajowych

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Przy budowie torowisk przy ul. Kujawskiej zostawiono rozpoczęty odcinek w kierunku Błonia - budowa tej linii tramwaju to dla bydgoskich drogowców priorytet.
Przy budowie torowisk przy ul. Kujawskiej zostawiono rozpoczęty odcinek w kierunku Błonia - budowa tej linii tramwaju to dla bydgoskich drogowców priorytet. Arkadiusz Wojtasiewicz
Znane są już wyniki konsultacji społecznych dotyczących nowych linii tramwajowych w Bydgoszczy. Na jednej z nich ma powstać tzw. zielone torowisko. Szykują się jednak wyburzenia dwóch starych kamienic.

Zobacz wideo: Wakacyjne pokazy fontanny multimedialnej przed Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy przedstawił wyniki konsultacji społecznych dotyczących budowy trzech nowych torowisk tramwajowych w mieście.

Nowe linie:

  • od ronda Kujawskiego przez Szwederowo do ronda Grunwaldzkiego;
  • wzdłuż al. Wyszyńskiego od ronda Fordońskiego do pętli na ul. Chodkiewicza;
  • połączenia pętli na Rycerskiej z ul. Gdańską w jednym z dwóch przebiegów.

- Odcinek od ronda Kujawskiego do ul. Bielickiej jest dla nas priorytetowy - stwierdził podczas ostatniej sesji (30.06) Maciej Gust, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej od inwestycji.

Nie dość, że priorytetowy, to jeszcze nowatorski - prawie stu uczestniczących w konsultacjach bydgoszczan wskazało, że chce tam tzw. zielonego torowiska. W praktyce oznacza to, że tory będą biegły w pasie zieleni po obu stronach, starannie pielęgnowana trawa ma rosnąć także między szynami tak, żeby maskować podkłady torów. Takie rozwiązanie zaczyna być w polskich miastach coraz powszechniejsze - wprowadza się je np. w Poznaniu. Torowisko takie oprócz zieleni ma też tę zaletę, że tłumi hałasy przejeżdżających po nim tramwajów, a temperatura szyn w czasie upałów jest niższa. Wada to wysokie koszty utrzymania.

Będą dłuższe perony

Drogowcy zaakceptowali także dwa niezwykle potrzebne ze względów bezpieczeństwa dodatkowe przejścia dla pieszych - na wysokości Kauflandu na Solskiego i między ul. Ugory a Bielicką.

ZDMiKP zgodził się też z częścią uwag dotyczącą przystanków: na rondzie Kujawskim mają pojawić się dodatkowe przystanki, w dodatku niektóre perony zostaną wydłużone do 70 metrów.

Nadchodzą niechciane wyburzenia kamienic

Sporo kontrowersji wzbudził pomysł wyburzenia dwóch kamienic przy ul. Ugory - nr 43 i 60. Przeciwko była grupa bydgoszczan, a wniosek był pod względem ich aktywności w konsultacjach na drugim miejscu. Rozbiórka budynków ma być konieczna z uwagi na to, że skrzyżowanie musi zostać powiększone, a obie kamienice znajdują się w tzw. "korytarzu transportowym".

W mediach społecznościowych już zaczyna narastać opór mieszkańców Bydgoszczy. Na profilu ratujmy Bydgoskie kamienice czytamy: - Uważamy, że mieszkańcy Szwederowa mają prawo do dobrej komunikacji, poza tym mamy nadzieję, że choć trochę zmniejszy to ruch samochodowy, co będzie dużą ulgą dla mieszkańców. Miasto planuje w tym miejscu położyć szerokie chodniki, pas zieleni i ścieżki rowerowe. I... bardzo dobrze! Popieramy tą inicjatywę! Jesteśmy jednak zdania, że można zjeść ciastko i mieć ciastko.

Modernistyczna kamienica przy ul. Ugory 60 to budynek autorstwa bydgoskiego budowniczego Pawła Wawrzona. W 2015 roku kamienica została wpisana do bydgoskiej Gminnej Ewidencji Zabytków. Obiekt przy Ugory 43 też ma swoją historię - należał do bydgoskiej rodziny Dulla, a do dziś na drzwiach frontowych znajdują się świadczące o tym inicjały. Szacuje się, że powstała na początku XX w.

Polecamy

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie