Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dokładnie 10 lat temu otwarto Trasę Uniwersytecką w Bydgoszczy. Tłumy na moście i radny w stroju Mikołaja

Michał Sierek
Michał Sierek
Czwartek, 12 grudnia 2013 roku - otwarcie Trasy Uniwersyteckiej
Czwartek, 12 grudnia 2013 roku - otwarcie Trasy Uniwersyteckiej Archiwum Polska Press
Dziesięć lat temu, 12 grudnia 2013 roku, otwarto Trasę Uniwersytecką. Na uroczystość przybyły tłumy bydgoszczan, a przemówienie prezydenta Rafała Bruskiego zakłócał radny Bogdan Dzakanowski, który zjawił się w stroju Świętego Mikołaja.

Tysiąc baloników wypuszczonych przez trzyletnie dzieci (rówieśników ówczesnej inwestycji), oficjalna prezentacja iluminacji, mikołajkowy bieg i tłumy mieszkańców na moście - tak wyglądało otwarcie trasy Uniwersyteckiej, które odbyło się równo 10 lat temu.

Trasa Uniwersytecka w Bydgoszczy - 10 lat od otwarcia

Plany budowy trasy sięgały jeszcze lat 70. Na rozpoczęcie inwestycji musieliśmy jednak długo poczekać. W październiku 2010 roku podpisano umowę na wykonanie trasy. Ostatecznie udało się ją ukończyć w 2013 roku, a uroczystość z okazji otwarcia odbyła się w czwartek, 12 grudnia 2013. Wystąpienie prezydenta Rafała Bruskiego usiłował zakłócić Bogdan Dzakanowski, który pojawił się z dzwonkiem w stroju Świętego Mikołaja. Chodziło wówczas o sprzeciw wobec zmiany pierwotnie uchwalonej nazwy mostu (miał nosić imię prezydenta Lecha Kaczyńskiego).

Trasa Uniwersytecka była największą inwestycją w Bydgoszczy realizowaną od lat. Długość trasy to blisko 1,6 kilometra, z czego 720 m wiedzie przez most i estakady.

  • Koszt budowy trasy wyniósł 206,6 mln zł (w tym obiekty mostowe pochłonęły 151 mln zł).
  • 92,7 mln zł dofinansowania pochodziło ze środków unijnych - z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Projekt trasy powstał w Biurze Projektów „Transprojekt” Gdańsk Sp. z o.o. Generalnym wykonawcą było Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź S.A. w Łodzi wraz z partnerami - Firmą Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A.

Inwestycja usprawniła ruch między Górnym Tarasem a częścią miasta położoną po północnej stronie Brdy. Sporo kontrowersji wśród mieszkańców wzbudził brak chodników dla pieszych oraz ścieżki rowerowej. Z tego powodu władze miasta zdecydowały, że komunikacja miejska na przystankach łączących trasę będzie darmowa.

Druga część inwestycji i naprawa mostu

W kolejnych latach, nie bez przeszkód, zrealizowano kolejną część inwestycji prowadząc trasę do al. Jana Pawła II. W 2020 roku trzeba było wprowadzić ograniczenia w ruchu na moście Uniwersyteckim spowodowane złym stanem technicznym przeprawy. Na początku 2021 roku, gdy miasto otrzymało szczegółową ekspertyzę na temat mostu, podjęto decyzję o jego całkowitym zamknięciu. Z powodu koniecznych napraw most był nieprzejezdny 12 miesięcy, a sprawa stała się przedmiotem sporu między miastem a projektantem.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto