Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Aeroklub Bydgoski zaprasza na kurs szybowcowy

Ewa Piątek
Ewa Piątek
Aeroklub Bydgoski organizuje szkolenie, które wieńczy uzyskanie III klasy pilota szybowcowego. MM-ka rozmawia o tej propozycji z szefem szkolenia Krzysztofem Jakubowskim.

Ewa Stołowska: Kurs przeznaczony jest dla młodzieży w wieku 16-25 lat. Czy są jakieś specjalne warunki, które musi spełnić chętny? Czy jest to przygoda dostępna dla każdego?
- Krzysztof Jakubowski: W szkoleniu szybowcowym dofinansowanym przez MON może uczestniczyć każdy kto : 1. Spełnia warunki wiekowe (16 do 25 lat), czyli młodzież szkolna i studenci, wykształcenie: co najmniej gimnazjalne; 2. Przeszedł badania lotniczo-lekarskie – klasa orzeczenia 2 ( badania porównywalne do tych poprzedzających kurs na prawo jazdy); 3. Ukończył Szybowcowy Kurs Teoretyczny w wymiarze 60 godzin (TKS rozpoczynamy 28 lutego 2009 o godz. 10.00 w Aeroklubie Bydgoskim). Latanie szybowcowe może być wielką życiową przygodą, ale też pierwszym krokiem w zdobywaniu zawodu pilota.

Czy szybownictwo jest zajęciem niebezpiecznym?
- Tak i nie. Istnieje obiegowa opinia, że latanie jest bezpieczniejsze od jazdy samochodem, jest to niewątpliwa prawda poparta statystyką. Latanie samo w sobie jest zjawiskiem fizycznym, któremu podlegają wszystkie statki powietrzne, a więc i szybowce. Są one projektowane, budowane i sprawdzane na podstawie bardzo skomplikowanych przepisów, które mają zapewnić konstrukcji szybowca bezawaryjne działanie przez bardzo długi czas. Konstrukcje lotnicze są więc bardzo bezpieczne i podlegają rygorystycznym procedurom nadzoru oraz przygotowania do lotu. Dlaczego więc dochodzi do wypadków lotniczych? Przyczyną jest suma wielu czynników, takich jak warunki pogodowe, niewłaściwa eksploatacja statku powietrznego czy błąd pilota. Czynnik ludzki, czyli błąd pilota, w lotnictwie jest najczęstszą przyczyną wypadków.Z tego wynika, że to właśnie pilot jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo latania. Dlatego też tak ważne jest właściwe szkolenie teoretyczne i praktyczne. Dobry pilot to taki, który doskonali swój pilotaż, jak i wiedzę teoretyczną. Czy latanie będzie bezpieczne, w głównej mierze zależy od dobrze wyszkolonego pilota i przestrzeganiu przez niego przepisów lotniczych.

Szybowiec to specyficzny statek powietrzny - nie posiada on własnego napędu. Za co pan lubi szybowce? Czym różni się przygoda, jaką jest lot szybowcem, od każdego innego bycia w powietrzu?
- Tak szybowiec to taki wielki ptak, którym steruje pilot siedzący w kabinie. Szybowiec nie posiada własnego napędu (choć coraz częściej budowane są szybowce z chowanym napędem pomocniczym) i utrzymuje się w powietrzu dzięki sile nośnej wytwarzanej na długich skrzydłach. Wbrew potocznym opiniom szybowiec, aby mógł latać, nie „potrzebuje wiatru”, a jedynie energii i odpowiedniej wysokości. Energia dostarczana jest podczas startu za wyciągarką lub za samolotem, który holuje szybowiec na określoną wysokość. Po oddzieleniu się szybowca od liny kontynuuje on lot samodzielny. Lot taki może być lotem ślizgowym, czyli jednostajnie opadającym, albo lotem termicznym, czyli wznoszącym się i opadającym, mogącym trwać od kilkudziesięciu minut do kilku godzin. Kocham latanie na szybowcach za to, że umożliwiły ludziom oderwanie się od ziemi, spełniając odwieczne marzenia o lataniu. Latanie szybowcowe dostarcza też wiele pozytywnych emocji, których nie doświadczymy na ziemi i nie da się go porównać z lataniem np. samolotem.

Sztuka utrzymania się szybowca na wysokości wymaga pewnie odpowiedniego poruszania się w masie powietrza? Na czym więc polega więc kurs?
- Program szkolenia szybowcowego określa dokładnie, jaka jest droga pilota do uzyskania określonych kwalifikacji. To właśnie program narzuca określoną ilość lotów, którą ma wykonać kandydat. I tak początkowo pilot uzyskuje uprawnienia do latania samodzielnego, następnie latania na termice, latania na przeloty itd. Zgodnie z programem.

Pierwszy samodzielny lot szybowcem musi być ogromnym przeżyciem. Czy podczas kursu uczestnik szybko ma okazję zostawić instruktora na ziemi i polecieć samodzielnie?
- Program przewiduje, że po wykonaniu około 50 lotów z instruktorem uczeń pilot będzie gotowy do lotów samodzielnych.

Z jakich szybowców będą korzystać uczestnicy kursu?
- Na początku szybowce szkolne SzD-9 bis Bocian i SzD-50-3 Puchacz, to są szybowce dwumiejscowe, a następnie szybowce jednomiejscowe Pirat i Junior.

Co w praktyce oznacza tytuł pilota szybowcowego III klasy?
- Uprawnienie to przysługuje pilotowi, który opanował umiejętność lotu po kręgu nadlotniskowym przy starcie za wyciągarką i wykonał 10 lotów samodzielnych.

Wspomniał pan o częściowym wsparciu finansowym Ministerstwa Obrony Narodowej. W związku z tym uczestnicy będą musieli pokryć część kosztów zajęć. Czy wiadomo już, jakie będą to kwoty?
- W ubiegłym roku finansowanie wynosiło 100 %. W tym roku jest prawie pewne, że będzie częściowa odpłatność, ale w jakiej wysokości, na razie nie wiadomo.

Kurs odbędzie się na lotnisku Aeroklubu Bydgoskiego, przy ul. Biedaszkowo 30, w lipcu i sierpniu 2009. Zgłoszenia przyjmowane są pod nr tel. 052 373 26 68 i 052 373 01 62 oraz w siedzibie aeroklubu do dnia 27 lutego. W grupie przewidziano 15 miejsc.

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto