MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Koszykówka bez tajemnic

Maciej Łyk
Maciej Łyk
Wzorem roku ubiegłego, kiedy to na MM-ce pojawił się słownik piłki nożnej, proponuję słowniczek koszykarski, który przyda się na Mistrzostwa Europy i na tegoroczne rozgrywki ligowe bydgoskich drużyn.

Boisko (parkiet) - teren gry oznaczony liniami o długości 28 m i szerokości 15 m. Boisko składa się z dwóch połówek, na każdej z nich znajduję się tablica z koszem, tzw. trumna czyli strefa podkoszowa oraz linia rzutów za 3 pkt znajdująca się w odległości 6,25 m od środka obręczy.

Mecz - spotkanie dwóch drużyn trwające 40 min (4 kwarty po 10 min). Czas meczu zatrzymywany jest podczas przerw w grze. Jeśli po końcowym gwizdku spotkanie kończy się remisem, sędzia zarządza 5-minutowe dogrywki, aż do wyłonienia zwycięzcy.

Drużyna
- składa się z 5 zawodników (rozgrywający, rzucający obrońca, niski skrzydłowy, silny skrzydłowy, center) oraz rezerwowych, którzy w trakcie meczu dowolną ilość razy mogą zmieniać podstawowych graczy.

Sędzia - na parkiecie znajduje się 3 sędziów oraz dodatkowi techniczni siedzą przy stoliku, gdzie mierzą czas gry, czas 24 sekund na rozegranie akcji.

Czas - przerwa w grze trwająca 30 sekund, wzięta na żądanie przez trenera. Podczas przerwy trener nakreśla taktykę na następne minuty gry oraz daje odpocząć zawodnikom.

**Dwutakt** - sposób wykończenia akcji w koszykówce, której najczęstszym celem jest zdobycie punktów. Dwutakt jest możliwy do zrobienia po zaprzestaniu kozłowania lub po otrzymaniu podania, kiedy zawodnik jest w biegu.

Faul - nieprawidłowe zetknięcie się zawodników, najczęstsze faule to popychanie, przytrzymywanie, uderzanie, spychanie. Do pięciu fauli drużyny, przeciwnicy dostają piłkę z boku boiska, do ponownego rozpoczęcia akcji, po pięciu faulach następują rzuty osobiste. Gdy zawodnik popełni piąty faul osobisty, schodzi z parkietu i przestaje grać.

Faul techniczny (przewinienie techniczne) - zagranie w koszykówce, kiedy zawodnik umyślnie dopuszcza się złamania zasad gry w sposób niegodny sportowca. Faul techniczny może być również przyznany za dyskusje z sędziami, przeklinanie. Mogą nim zostać ukarane osoby nieznajdujące się na boisku, a związane z drużyną, czyli trener czy rezerwowi. Karą za faul techniczny są dwa rzuty wolne oraz wznowie gry zza linii bocznej.

Błąd kroków - kiedy zawodnik kozłuje i w biegu przestanie (lub jest w biegu i otrzyma piłkę) może zrobić dwa kroki, jeżeli zrobi ich więcej lub ruszy bez kozłowania odgwizdane zostaną mu kroki i jego drużyna straci posiadaną piłkę.

Podwójna - błąd podwójnego kozłowania może być popełniony przez zawodnika, który znajdując się w ataku kozłował piłkę, po czym złapał ją i ponownie zaczął kozłować.

Przechwyt - zabranie przez obrońcę zawodnikowi będącemu w ataku piłki lub wymuszenie, aby ten popełnił faul w ataku.

Rzut osobisty (wolny) - zawodnik, który został sfaulowany przy rzucie wykonuje dwa rzuty wolne (osobiste), jeżeli przy tym trafił do kosza, to rzuca tylko raz, ma wtedy szansę na zdobycie w sumie 3 punktów. Jeżeli faulowany był przy rzucie za 3 punkty, to wykonuje 3 rzuty wolne, jeżeli rzut za 3 trafił, to tak jak w przypadku normalnego rzutu oddaje tylko jeden rzut wolny.

Rzut z gry - rzut oddany podczas gry, kiedy czas na zegarze mijał, za 2 lub 3 punkty (każdy rzut poza wolnym).

Rzut za 3 punkty - rzut oddany zza linii 6,25 m

Strata - jest kiedy drużyna traci posiadana przez siebie piłkę na rzecz drużyny przeciwnej.

Zbiórka - zebranie piłki po niecelnym rzucie. W koszykówce występują dwie zbiórki: w ataku i w obronie. Zbiórka w ataku występuje wtedy, kiedy piłkę zbierze zawodnik atakujący kosz, a zbiórka w obronie występuje wtedy, kiedy piłkę zbierze zawodnik broniący kosza.

Asysta - jest to podanie do kolegi z zespołu umożliwiające mu zdobycie punktów.

Blok - zagranie gracza obrony powodujące zmianę kierunku ruchu piłki rzucanej w kierunku kosza w taki sposób, by rzut okazał się niecelny.

Rozgrywający - najczęściej najniższy gracz w drużynie, jego zadaniem jest kierowanie grą zespołu, konstruowanie akcji, zdobywa dużo asyst.

Rzucający obrońca - jego zadaniem jest zdobywanie dużej ilości punktów, głównie rzutami z dystansu w dalekiej odległości od kosza. Wielu graczy na tej pozycji to specjaliści od rzutów za 3 pkt.

Niski skrzydłowy - najwszechstronniejszy gracz zespołu, wspomaga grę na obwodzie, a także pod koszem

Silny skrzydłowy - główne zadanie to obrona, zdobywanie dużej ilości zbiórek, a także punktów spod kosza

Center - najczęściej najwyższy gracz w drużynie, zdobywa punkty spod kosza, zbiera dużo piłek i często blokuje przeciwników.

Obwód - linia rzutów za 3 pkt, oddalona od kosza 6,25 m. Gra po obwodzie to gra w pobliżu tej linii. Rozgrywający i rzucający obrońca zwani są graczami obwodowymi, ponieważ poruszają się główniew tej części parkietu - zarówno w ataku, jak i w obronie.

Jeśli macie jakieś wątpliwości, czegoś tu brakuje, proszę pisać w komentarzach, postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania. Mam nadzieję, że słowniczek ten rozjaśnił nieco zasady gry w koszykówkę i teraz wszyscy będą dopingować polskich koszykarzy na Mistrzostwach Europy oraz bydgoskich ligowców w zbliżającym się sezonie.


Od redakcji: Przypominamy, że każdy z Was może zostać dziennikarzem obywatelskim serwisu MM Moje Miasto! Zachęcamy Was do zamieszczania artykułów oraz zdjęć z ciekawych wydarzeń i imprez. Piszcie też o tym, co Wam się podoba, a co Wam przeszkadza w naszym mieście. Spróbujcie swych sił w roli reporterów obywatelskich MM-ki! Pokażcie innym to, co dzieje się wokół Was. Pokażcie, czym żyje miasto.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Grosicki kończy karierę, Polacy przed Francją czyli STUDIO EURO odc.5

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto