Jest to wynik zacieśniających się kontaktów, które zaowocowały w 2008 roku zaproszeniem bydgoskiego muzeum do prestiżowego Międzynarodowego Związku Muzeów Miast Partnerskich Ningbo. Siedem instytucji, m.in. z Niemiec, Anglii, Japonii i Korei, współpracuje w ramach wymiany wystaw, rozwoju badań naukowych, wzajemnych konsultacji i wymiany doświadczeń.
Prezentowany w Muzeum w Ningbo przegląd polskiego malarstwa i grafiki z XIX i XX wieku ze zbiorów Muzeum Okręgowego jest próbą przybliżenia odbiorcy chińskiemu polskiej historii, kultury i sztuki. Wybór prac na ekspozycję w Chinach został zamknięty w ramach czasowych począwszy od pierwszej ćwierci XIX stulecia do lat 60. XX wieku.
Przegląd zawiera przede wszystkim obrazy o tematyce historycznej oraz rodzajowej, wzbogacone malarstwem pejzażowym i portretowym. Prace ukazują burzliwe losy Polski pod zaborami, wyzwolenie w 1918 roku oraz tragedię drugiej wojny światowej. Opisują też złożoność wielokulturowego społeczeństwa, różnorodne obrzędy i obyczaje. Wśród autorów prac wymienić należy najwybitniejszych polskich artystów: Piotra Michałowskiego, Jana Matejkę, Józefa Chełmońskiego, Juliusza i Wojciecha Kossaków, Leona Wyczółkowskiego, Jacka Malczewskiego, Józefa Pankiewicza, Władysława Podkowińskiego, Olgę Boznańską, Bolesława Cybisa czy Zofię Stryjeńską. Zaprezentowani zostaną również twórcy związani z naszym regionem: Maksymilian Antoni Piotrowski, Bronisław Bartel, Karol Mondral, Franciszek Gajewski, Jerzy Rupniewski i Piotr Chmura. Począwszy od utrzymanych w romantycznej stylistyce prac z początku XIX wieku, poprzez realizm, impresjonizm, symbolizm oraz późniejsze poszukiwania awangardowe dwudziestolecia międzywojennego, a kończąc na mocnym akcencie „Białej głowy” Bronisława Linkego przegląd zaznaczy podstawowe przemiany w polskiej sztuce ostatnich dwóch stuleci.
Wystawa będzie gościć w Chinach dwa miesiące.
Prezentacja 102 obiektów z bydgoskiej kolekcji nastąpi w otwartym dwa lata temu Muzeum w Ningbo, którego budynek został zaprojektowany przez Wang Shu, jednego z najbardziej znanych architektów chińskich. Na elewacjach zastosowano wiele różnorodnych materiałów, m.in. cegłę, dachówkę i kamień pochodzące z rozebranych wiejskich domów stojących w okolicy Ningbo. Podkreślono w ten sposób łączność pomiędzy tradycją, a nowymi technologiami.
źródło: nadesłane
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?