Trudności finansowe dosięgły w tym roku wszystkich dziedzin życia - także w przypadku BFO być może nie obędzie się bez „cięć”. Ponieważ Ministerstwo Kultury wycofało się z zapewniania środków instytucjom współfinansowanym, istnieje niewielka szansa na brakujące 250 tys. zł. Mimo że sponsorzy nie zawiedli, organizatorzy będą być może zmuszeni zrezygnować z 1 lub 2 pozycji festiwalowego programu lub zastąpić wybrane tytuły innymi, angażującymi mniejsze ekipy i pozwalającymi zredukować koszty.
Pewną pozycją programu jest opera komiczna „Napój miłosny”.
- Czekaliśmy z tym tytułem, aż przejdzie fala „Napojów miłosnych” w Polsce – mówi dyrektor Opery Nova Maciej Figas.
Mówi się, że reżyser Krzysztof Nazar i scenograf Stephan Dietrich są jak ogień i woda.
- Krzysztof Nazar niezasłużenie pozostaje w cieniu innych nazwisk. Jest to reżyser trudny i wymagający. Przywiązuje ogromną wagę do pracy z solistami, zastrzegł sobie na nią min. 2 miesiące. – mówi Maciej Figas.
Od strony muzycznej spektaklem otwierającym festiwal kierować będzie Iwona Sowińska.
Kolejnym niezagrożonym tytułem jest balet „Per Du mit Wolfgang, Arnold &Joseph”
Nationaltheater Mannheim (Niemcy). Obok zespołu baletowego wystąpi orkiestra, co jest pewnym ewenementem, ponieważ zespoł baletowe najcześciej posługują się taśmą. O choreografię zadbał m.in. Robert Glumbek, Polak, którego produkcje są podziwiane na całym świecie.
Tegoroczny festiwal szczycić się może pozycjami świeżymi, których premiera odbyła się niedawno lub dopiero będzie miała miejsce w najbliższym czasie. Jednym z takich punktów programu jest trudna do zaszufladkowania „Carmina Burana”. Jej premiera odbyła się w grudniu ubiegłego roku.
- Jest to tytuł skazany na sukces – mówi Maciej Figas. – Przy produkcji zatrudnieni są cyrkowcy, dzieci, tancerze breakdance… Spektakl zadowoli zarówno wyrobioną publiczność, jak i tę nową.
Jeszcze świeższymi pozycjami są spektakl „Wolny strzelec” Teatru Wielkiego w Łodzi, którego premiera odbędzie się jutro, oraz „Tannhäuser” Teatru Wielkiego w Poznaniu – opera, której pierwszy pokaz zaplanowana jest na 18 kwietnia.
Warto zwrócić uwagę na spektakle przywiezione przez Compañia Antonio Gades z Hiszpanii: balety flamenco „Krwawe gody” i „Carmen”.
- Zespół ten pieczołowicie odtwarza dzieła Gadesa i jesteśmy dumni, że przyjedzie on do nas - mówi dyrektor opery.
Podobnie jak z ubiegłym roku, festiwalowi towarzyszyć będą występy w wykonaniu studentów polskich Akademii Muzycznych, wystawa stworzona wspólnie z Ośrodkiem Kultury Austriackiej oraz pokazy kina operowego (wstęp wolny).
Bilety będą dostępne od poniedziałku. Spektakle, które mogą zostać wyeliminowane z programu lub zastąpione innymi tytułami danego zespołu to „Diabły z Loudun” Opery Krakowskiej i „Tannhäuser” Teatru Wielkiego w Poznaniu. W razie takiej sytuacji, bilety będą podlegały wymianie lub zwrotowi.
Program Festiwalu
18 kwietnia godz. 19:00 inauguracja XVI BFO "Napój miłosny" - Gaetano Donizetti. Realizatorzy: kierownictwo muzyczne - Iwona Sowińska, reżyseria - Nazar Krzysztof, scenografia - Stephan Dietrich, przygotowanie chóru - Wierzchoń Henryk, współpraca muzyczna - Wołosiuk Jerzy.
19 kwietnia godz. 19:00 II premiera "Napój miłosny" - Gaetano Donizetti. Realizatorzy: kierownictwo muzyczne - Iwona Sowińska, reżyseria - Nazar Krzysztof, scenografia - Stephan Dietrich, przygotowanie chóru - Wierzchoń Henryk, współpraca muzyczna - Wołosiuk Jerzy.
21 kwietnia godz. 19:00 "Per Du II mit Wolfgang, Arnold und Joseph" (Na ty z Wolfgangiem, Arnoldem i Józefem); Kevin O'Day , Robert Glumbek. Wykonawcy: Nationaltheater Mannheim (Niemcy). Realizatorzy: inscenizacja i choreografia - Kevin O'Day, Robert Glumbek, kierownictwo muzyczne - Gunther Albert, reżyseria świateł - Bonnie Beecher, kostiumy - Fashionlabel Schumacher we współpracy z pracownią kostiumów Nationaltheater Mannheim.
23 kwietnia godz. 19:00 "Carmina Burana"; Carl Orff. Wykonawcy: Opera Śląska w Bytomiu. Realizatorzy: Reżyseria - Robert Skolmowski. Kierownictwo muzyczne - Tadeusz Serafin. Przygotowanie chóru - Anna Tarnowska. Choreografia - Maciej Prusak.
Kostiumy - Małgorzata Słoniowska. Scenografia - Radek Dębniak.
26 kwietnia godz. 19:00 "Wolny strzelec" - Carl Maria von Weber. Wykonawcy: Teatr Wielki w Łodzi. Realizatorzy: kierownictwo muzyczne - Tadeusz Kozłowski. Reżyseria - Waldemar Zawodziński. Choreografia - Janina Niesobska. Kostiumy - Maria Balcerek.
28 kwietnia godz. 18:00 "Diabły z Loudun" - Krzysztof Penderecki. Wykonawcy: Opera Krakowska. Realizatorzy: kierownictwo muzyczne - Andrzej Strzelecki, reżyseria - Laco Adamik, scenografia - Barbara Kędzierska, kostiumy - Magdalena Tesławska, przygotowanie chóru - Marek Kluza.
30 kwietnia godz. 18:00 "Tannhauser" - Richard Wagner. Wykonawcy: Teatr Wielki w Poznaniu. Realizatorzy: reżyseria - Achim Thorwald. Kierownictwo muzyczne - Eraldo Salmieri. Choreografia - Emil Wesołowski. Kostiumy - Ute Fruhling.
2 maja godz. 19:00 "Carmen" - Antonio Gades, Carlos Saura. Wykonawcy: Compania Antonio Gades (Hiszpania). Realizatorzy: reżyseria świateł - Carlos Saura, Antonio Gades.
Choreografia - Antonio Gades. Scenografia - Antonio Saura.
3 maja godz. 19:00 Zakończenie XVI Bydgoskiego Festiwalu Operowego: "Krwawe gody" ("Bodas de sangre". Suite flamenca). Antonio Gades. Wykonawcy: Compania Antonio Gades (Hiszpania). Realizatorzy: choreografia Antonio Gades.
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo zmian programu.
Wydarzenia towarzyszące:
poniedziałek, 20 kwietnia godz. 18:00 "Zamek księcia Sinobrodego" (projekcja DVD)
środa, 22 kwietnia godz. 18:00 "Turandot" (projekcja DVD)
piątek, 24 kwietnia godz. 18:00 "Spartakus" (projekcja DVD)
Zobacz też:
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?