"Za trzy - cztery lata kujawsko-pomorskie będzie doskonale skomunikowane"

Roman Laudański
Roman Laudański
- Przez 25 lat Toruń, Bydgoszcz i całe województwo czekało na S10, która wtedy nie powstała. Nasi poprzednicy nie byli w stanie zapewnić jej finansowania - mówi premier Mateusz Morawiecki.
- Przez 25 lat Toruń, Bydgoszcz i całe województwo czekało na S10, która wtedy nie powstała. Nasi poprzednicy nie byli w stanie zapewnić jej finansowania - mówi premier Mateusz Morawiecki. Dariusz Bloch
Rozmowa z premierem Mateuszem Morawieckim, prezesem Rady Ministrów.

Premier Mateusz Morawiecki w Bydgoszczy

- W Polsce pracuje około półtora miliona Ukraińców. Ilu Afgańczyków moglibyśmy przyjąć, kiedy Wielka Brytania i Kanada deklarują przyjęcie po 20 tysięcy uchodźców z Afganistanu?
- Deklarujemy zajęcie się obywatelami Afganistanu, którzy pomagali polskiej misji wojskowej, współpracowali z nami. Jeśli będzie ich 150, to przyjmiemy stu pięćdziesięciu, a jeśli 250 to tylu. Mamy honorowe zobowiązanie wobec tych, którzy nam pomagali w Afganistanie. Część już jest w Polsce, poprzez Uzbekistan ściągamy kolejnych.

- A nie moglibyśmy pomóc większej liczbie Afgańczyków? Polska się wyludnia, jest nas coraz mniej.
- Właśnie dlatego promujemy nasze programy proludnościowe. Stąd rodzinny kapitał opiekuńczy, gwarantowanie wkładu własnego i kredytów mieszkaniowych dla młodych małżeństw. Państwo zwróci część rat po urodzeniu drugiego, trzeciego i czwartego dziecka po to, by Polaków było jak najwięcej. Jeśli jakaś wspólnota – białoruska czy ukraińska pojawia się u nas, to chcemy, by czuli się jak najlepiej. Jeszcze jednym bardzo ważnym składnikiem układanki demograficznej są ci, którzy wyjechali z kraju. Szacuje się, że około dwóch milionów Polaków wyjechało z kraju. Chcemy zrobić wszystko, by jak najwięcej z nich wróciło do Polski. Dobrą wiadomością jest to, że do roku 2018 mieliśmy ujemny bilans między tymi, co wyjeżdżali, a tym co wracali. Przez ostatnie dwa lata ten bilans chyba po raz pierwszy w historii ostatnich dwustu lat jest dodatni.

- A może związane jest to z brexitem?
- Tylko Polacy wracają również z Francji, Irlandii, gdzie nie było żadnego brexitu. Oznacza to, że proporcje płacowe coraz szybciej się wyrównują. Niestety jeszcze daleko jest naszym wynagrodzeniom do zachodnioeuropejskich, ale dążymy ku temu, idziemy w dobrym kierunku. Tu wspomnę o programie preferencji podatkowych w Nowym Ładzie dla tych, którzy wracają z emigracji do Polski.

- Składał pan premier bardzo dużo obietnic mieszkańcom regionu. Mamy najmniej odcinków dróg ekspresowych w kraju. S5 – nieskończona. Budowę S10 osobiście pan obiecywał.
- Przez 25 lat Toruń, Bydgoszcz i całe województwo czekało na S10, która wtedy nie powstała. Nasi poprzednicy nie byli w stanie zapewnić jej finansowania. Później był pomysł partnerstwa prywatno – publicznego, tymczasem w wyniku naprawy finansów publicznych zagwarantowaliśmy finansowanie budowy S10 między Bydgoszczą a Toruniem. W październiku rozstrzygnie się przetarg, a do końca 2025 roku będzie droga. Ciekawe, czy rok – dwa lata temu ktoś pomyślał, że do końca 2025 roku S10 będzie gotowa? S5 jest kończona…

-… idzie to powoli.
- Będzie prowadziła przez województwo do autostrady A1. S10 to nie tylko odcinek Bydgoszcz – Toruń, ale cały odcinek od Wałcza, od Szczecina do Warszawy. Za trzy - cztery lata województwo kujawsko – pomorskie będzie doskonale skomunikowane.

- Oby się udało. O budowie drugiego stopnia na Wiśle mówi się w regionie od kilkudziesięciu lat. Budowę zapory z elektrownią w Siarzewie pan premier również obiecywał.
- Cały czas z mozołem próbujemy przebrnąć przez bardzo trudne wymogi środowiskowe Unii Europejskiej. Jest tak, że Niemcy, Francja czy Holandia zbudowali swoje autostrady, koleje, zapory wodne, drogi rzeczne w czasach, kiedy nie było ograniczeń środowiskowych. Tymczasem na nas UE nałożyła bardzo rygorystyczne przepisy środowiskowe. Jestem obrońcą środowiska i bardzo chcę, by polskie środowisko naturalne było jak najpiękniejsze, ale trzeba wiedzieć, że tak wielkie projekty infrastrukturalne także muszą być realizowane. Zapora w Siarzewie będzie budowana, ale na razie spowalniana jest przez bardzo trudne wymogi środowiskowe. Zwykle najtrudniejsze jest finansowanie takich inwestycji. Jeszcze 20-30 lat temu to właśnie było główną bolączką Polski, a dziś naprawiliśmy system finansów publicznych, pieniądze są, ale w przypadku Siarzewa natrafiliśmy na poważne problemy z wymaganiami środowiskowymi UE i musimy z nimi w ten dialog wchodzić.

- A może wybraliście złą kolejność inwestycji? Najpierw trzeba było zbudować Siarzewo, a dopiero później przekopywać Mierzeję Wiślaną.
- Nie zgadzam się z taką tezą. Przekop jest ważną inwestycją strategiczną, żeby nie prosić ciągle Rosjan o zgodę na przepłynięcie przez Cieśninę Piławską. Dla Elbląga, Warmii to bardzo ważny projekt portowy odbierający część ładunków od Gdyni i Gdańska. Ten konglomerat portowy już staje się najważniejszym portem dla Bałtyku. Wszyscy możemy być z tego dumni. Siarzewo byłoby już budowane, gdyby nie kłopoty z pozyskaniem wszystkich zgód.

- A przecież do przekopu także były zastrzeżenia środowiskowe.
- Były, ale udało się je szybciej przełamać i uzgodnić. Z Siarzewem mamy nomen – omen – “tamę”, czyli problem.

- Zapora w Siarzewie będzie budowana, ale na razie spowalniana jest przez bardzo trudne wymogi środowiskowe - deklaruje premier Morawiecki.
- Zapora w Siarzewie będzie budowana, ale na razie spowalniana jest przez bardzo trudne wymogi środowiskowe - deklaruje premier Morawiecki. Dariusz Bloch

- Część samorządowców głośno mówi, że stracą na Polskim Ładzie. Tymczasem pan premier zapewnia, że będzie inaczej.
- Nie stracą. Kalkulacja jest prosta: przed ogłoszeniem Polskiego Ładu wszystkie samorządy zaprezentowały prognozę wydatków na przyszły rok z tytułu CIT, PIT i subwencji. Trzech źródeł, za które odpowiada budżet państwa. To była kwota 140 miliardów. Dzisiaj, propozycje, które położyliśmy na stole, zostały przyjęte z entuzjazmem nawet przez niesprzyjających nam samorządowców. To kwota 146 mld, a z wydatkami inwestycyjnymi – to będzie co najmniej 155 mld zł. Proszę mnie trzymać za słowo. Możemy to sprawdzić pod koniec przyszłego roku. Dlatego prognoza przedstawiana przez samorządowców będzie przekroczona dzięki 8-miliardowej subwencji ze strony Skarbu Państwa.

- Waldemar Buda, minister funduszy i polityki regionalnej ostatnio tak dzielił unijne pieniądze, że dostali – owszem - najwięksi i ci z tzw. Ściany Wschodniej. A my, choć kwalifikujemy się do większej pomocy, dostaliśmy może nieco więcej lub to samo.
- Dostaliście więcej. Proszę popatrzeć na rządowy program budowy dróg. Przed naszą rozmową wojewoda Mikołaj Bogdanowicz prosił, bym powiedział, że podpisali właśnie tysięczną umowę na remont dróg gminnych i powiatowych. Proszę powiedzieć, kiedy było tyle remontów dróg w województwie kujawsko – pomorskim?

- Schetynówki?
- To było pięć do sześciu razy mniej. Teraz jest więcej o nawet 500 procent!

- Doceniamy wszystko, co może poprawić jakość życia mieszkańców regionu.
- Było to możliwe, ponieważ za czasów naszych poprzedników budżet był dziurawy jak ser szwajcarski, a my go uszczelniliśmy. Bez tego nie byłoby ani programów społecznych, ani infrastrukturalnych. S10 też by nie było. Dziś w programie budowy dróg ekspresowych i autostrad 80 procent z 300 mld zł to środki z budżetu polskiego państwa. A ile było w czasach PO? Około 60 - 70 procent to były pieniądze unijne.

- Jeździłem nowymi drogami tzw. Ściany Wschodniej i bardzo żałowałem, że nie zbudowano ich w naszym regionie.
- Jest tysiąc modernizacji i remontów dróg na Kujawach i Pomorzu!

- Na koniec zapytam o sondaż, w którym PiS i PO mają takie samo poparcie. Co stało się z projektem Zjednoczonej Prawicy?
- Mamy szacunek do sondaży, ale liczymy się z decyzjami wyborców, które zapadają przy urnach. Będziemy robić wszystko, żeby zasłużyć na zaufanie wyborców i nasze duże programy, o których rozmawialiśmy, ale także ich wielość w gminach i powiatach doprowadzą do tego, że zasłużymy na to zaufanie.

Wideo

Materiał oryginalny: "Za trzy - cztery lata kujawsko-pomorskie będzie doskonale skomunikowane" - Gazeta Pomorska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie