W programie: Górecki - Małe Requiem dla pewnej Polki op. 66; Górecki - Concerto Cantata; Lutosławski - Koncert na orkiestrę.
Uroczysty koncert, rozpoczynający bydgoskie święto muzyki, cieszące się blisko półwieczną chlubną tradycją, a w tym roku zadedykowane Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu, jednemu z największych kompozytorów przełomu wieków XX i XXI, którego świat muzyki pożegnał w listopadzie ubiegłego roku, jest godny najwyższej uwagi z wielu powodów.
Na podium dyrygenckim stanie maestro Antoni Wit wybitny dyrygent doby współczesnej o szerokiej międzynarodowej sławie, od 2002 dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Narodowej; pod jego batutą z Orkiestrą Symfoniczną FN wystąpią: Amerykanka Carol Wincenc - międzynarodowa gwiazda fletu, która jako solistka występowała z orkiestrami na całym świecie. Specjalnie dla tej wybitnej flecistki wielu współczesnych kompozytorów napisało oraz zadedykowało swe dzieła, w tym również H. M. Górecki.
Koncert rozpoczną jedne z najbardziej popularnych na międzynarodowych estradach, ostatnie kompozycje Góreckiego: Concerto-Cantata na flet z 1992, którego prawykonanie odbyło się z udziałem właśnie Carol Wincenc w Concertgebouw w Amsterdamie, następnie orkiestra wykona Małe Requiem dla pewnej Polki, które powstało w 1993 na zamówienie Holland Festival. Adresatem dedykacji jest znakomity Schönberg Ensemble. „Osobliwa i zagadkowa to kompozycja Henryka Mikołaja Góreckiego. Autor nigdy nie wyjawił genezy tytułu, wspomniał jedynie, że rzecz jest świadectwem smutku, jaki ogarnął go po rozpadzie Czechosłowacji. (…) W dziele wszak zawarta zdaje się być tęsknota i nostalgia, właściwa naszym południowym sąsiadom melancholia, zakryta nierzadko pozorną wesołością (wesołkowatością?) i cyrkową wręcz błazenadą. Ów „uśmiech przez łzy” odzwierciedla użyty dźwiękowy materiał”. Solowe partie fortepianowe w koncercie zagra córka zmarłego Kompozytora, wybitna śląska pianistka - Anna Górecka.
Drugą cześć wieczoru wypełni muzyka Witolda Lutosławskiego, utwór do dzisiaj najczęściej wykonywany - Koncert na orkiestrę. Dzieło powstałe w 1954 jest ukoronowaniem I okresu twórczości Lutosławskiego, w którym kompozytor stylizował folklor polski i stosował techniki kompozytorskie charakterystyczne dla nurtu neoklasycznego.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?