Zacznijmy od historii tramwaju. Pierwszy pojawił się w Bydgoszczy. Na początku XIX wieku w terenie mieszkańcy przemieszczali się za pomocą tramwaju konnego. Rozpoczął on swoją działalność w 1888 r. i kursował na trasie od Koszar Artleryjskich do Zbożowego Rynku. Druga przebiegała od Dworca Kolejowego do Wełnianego Rynku. Stajnie i wozownia mieściły się przy ul. Zygmunta Augusta, obok Dworca PKP. W 1896 roku odbyły się pierwsze kursy tramwaju elektrycznego.
W 1906 roku utworzono już 3 linie: A, B, C, D (w 1936 r.):
A (Grunwaldzka)
B(Gdańska-Toruńska-Chodkiewicza-Głowackiego)
C(Wilczak-Bartodzieje)
D(Gdańska-Długa)
W czasie wojny zawieszono ruch tramwajowy w mieście. 11 lutego 1945 roku znowu ruszyła linia A, od Dworca do placu Teatralnego. W 1948 r. zmieniono numerację z literowej na cyfrową. Uruchomiono linię od Chodkiewicza do Lelewela. W 1968 r. dodano tory aż do Wyścigowej. W latach 1972-74 powstał tunel pod rondem Jagiellonów.
Autobus pojawił się w Bydgoszczy w 1936 roku. Kursowały wtedy 3 linie:
1 os. Gdańskie-PKP
2 pl. Kościeleckich- Sporna
3 Kujawska-Szubińska
W 1943 roku Niemcy wprowadzili nową komunikację, napędzane gazem świetlnym wozy. Po wojnie linie, które zablokowano, znowu uruchomiono. W 1955 r. funkcjonowało aż 5 linii, a 5 lat pożniej już 10. W 1966 r. oddano do użytku zajezdnię i warsztaty na ul. Szajnochy. Przeniesiono ją następnie na Inowrocławską w 1986 roku.
Zobacz też:
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?