Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Komunikacyjne zmiany w mieście. Każdy może zgłosić swoje uwagi i propozycje

Mateusz Mazur
Kilka linii autobusowych ma zmienić trasę jazdy
Kilka linii autobusowych ma zmienić trasę jazdy archiwum
Trwają konsultacje społeczne w sprawie zaproponowanego przez ZDMiKP nowego układu komunikacji miejskiej. Swoje uwagi możemy składać do 25 października.

W ubiegłym tygodniu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zaproponował układ komunikacji miejskiej po oddaniu do użytku linii tramwajowej do Fordonu. Największa tego typu inwestycja w Polsce ma zostać zakończona jeszcze w tym roku, a pierwszym pojazdem szynowym na wschód Bydgoszczy pojedziemy na początku stycznia.

Miliony wydane na tory
Linia tramwajowa do Fordonu będzie miała długość 10 kilometrów. Podczas trwania całej inwestycji robotnicy ułożyli 23 kilometry torów. Wybudowano też dwie pętle techniczne i dwie liniowe. Wartość całej inwestycji wynosi dokładnie 437 milionów złotych. Aż 80 procent tej kwoty pochodzi ze środków, które przekazało ministerstwo infrastruktury i rozwoju. To maksymalnie możliwe dofinansowanie. Informował o tym kilkanaście dni temu Paweł Olszewski, sekretarz stanu w MiR. W ramach budowy linii powstaje jeszcze całkiem nowa zajezdnia tramwajowa, która została zlokalizowana na samym końcu trasy na osiedlu Łoskoń. Dzięki temu będą mogły odbywać się poranne kursy już z samego Fordonu.

Nowoczesna podróż
Aby obsłużyć największą dzielnicę Bydgoszczy taborem szynowym miasto zakupiło od Pesy dwanaście nowych Swingów. To jedne z najnowocześniejszych tramwajów. Te bydgoskie będą składały się z pięciu członów. Każdy z nich będzie w stanie przewieźć nawet 200 pasażerów. Swingi mogą poruszać się maksymalnie 70 kilometrów na godzinę. Każdy z nich wyposażony będzie w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz automat do sprzedaży biletów i system liczenia pasażerów. Dodatkowo pasażerowie będą mogli korzystać z darmowego internetu, dzięki sieci Wi-Fi. Tramwaj będzie też wyposażony w nowoczesną diagnostykę on-line, pozwalającą monitorować zdalnie stan pojazdu. W przyszłym tygodniu miasto otrzyma pierwszy z takich tramwajów. Będzie on wykorzystany do testowania całej linii od Wyścigowej do pętli Łoskoń. - Pozostałe trafią do nas w połowie grudnia - tłumaczy Maciej Kozakiewicz, prezes spółki Tramwaj Fordon.

Drogowcy zaproponowali, że na trasie do Fordonu funkcjonować będzie 13 par przystanków. Poczynając od pętli na ulicy Wyścigowej pojedziemy przez stację Bydgoszcz Wschód, a później ulicą Akademicką przez Przylesie, dalej ulicę Andersa i osiedle Bajka do pętli Niepodległości i końcowego przystanku na osiedlu Łoskoń.

Olbrzymie obciążenie
Drogowcy wskazują ponadto, że jak ważna jest to inwestycja wskazują statystyki, dotyczące liczby osób korzystających do teraz z linii autobusowych. Pracownicy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej wyliczyli, że z linii kursujących po Fordonie dziennie korzysta ok. 73 tysięcy pasażerów.

- Są to jedne z najbardziej obciążonych linii w mieście - przyznaje Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora ZDMiKP ds. transportu.

Do Fordonu trzy linie
Jakie zatem zmiany przygotowali dla wszystkich podróżnych pracownicy Zarządu Dróg Miejskich? Przede wszystkim zdecydowano, że do największej dzielnicy Bydgoszczy pojadą trzy linie tramwajowe: nr 3 z Rycerskiej do pętli Łoskoń, nr 7 z Kapuścisk do pętli Niepodległości oraz nowa nr 9 z Wilczaka do pętli Łoskoń. Zmieni się także trasa linii nr 8 (Rycerska - Kapuściska), nr 2 (rondo Kujawskie - Bielawy) oraz nr 4 (Glinki - Las Gdański).

- To największa tego typu inwestycja, więc siłą rzeczy układ zmian też musi być spory - argumentuje Rafał Grzegorzewski.

Przetasowania na liniach autobusowych
Ważne zmiany zapowiadane są także dla pasażerów autobusów. W Fordonie zlikwidowane będą linie 70 i 84, które mają zostać zastąpione tramwajami. Linia 69 zostanie rozdzielona jeszcze o nr 89. Z tą różnicą, że pierwsza z nich będzie kursować przez Kaliską, a druga przez Centrum Onkologii. Zmiany obejmą też linię 83, która pojedzie z osiedla Tatrzańskiego, przez trasę W-Z do ronda Maczka. Niestety, drogowcy nie połączą tym samym Fordonu z Osową Górą. Tłumaczą to brakiem pieniędzy. Poza tym linia 65 zostanie wydłużona do pętli Nad Wisłą, a 81 pojedzie z Łoskonia do sklepu IKEA, a oznaczone kursy zostaną wydłużone do Witebskiej.

W pozostałej części miasta również możemy się spodziewać zmian. Jedną z głównych wydaje się być skrócenie kursowania linii 79 do węzła Garbary. ZDMiKP tłumaczy, że odcinek do dworca zostanie zastąpiony przez tramwaje. Tylko, że tym samym bezpośrednie połączenie z dworcem PKP stracą mieszkańcy Wyżyn i Wzgórza Wolności. Wydłużona będzie za to linia 56, która z Belmy pojedzie do pętli Glinki BFM. W oznaczonych kursach zostanie ona jeszcze wydłużona do Parku Przemysłowego. Powstanie też nowa linia 86 z Belmy na Garbary. Usunięte będą natomiast skrócone kursy linii 59 do Łęczyckiej. Ta sama linia czasem będzie natomiast kursowała przez teren Zachemu do Łęgnowa.

Skrócony zostanie przebieg linii 67 (do pętli przy Morskiej). Na ulicę Przemysłową pojedzie za to linia 64. A z węzła Garbary na Niklową ze zwiększoną częstotliwością będą kursowały autobusy linii 77. Na Osową Górę pojedzie tylko 71.

Zmian, jakie proponuje Zarząd Dróg Miejskich, jest zatem sporo. Dlaczego aż tyle? Według ich specjalistów podstawowym czynnikiem, który wpływa na kształt sieci transportu zbiorowego w mieście jest jego struktura przestrzenna.

- Układ miasta, uwarunkowania drogowe oraz środowiskowe mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Kolejnym ważnym aspektem jest dostępność do różnych środków transportu na terenie miasta. Prowadzona polityka transportowa Bydgoszczy zakłada, że komunikacja szynowa, z uwagi na swoje parametry oraz uwarunkowania techniczne w najbliższej przyszłości stanowić będzie kręgosłup sieci transportowej miasta - wyjaśniają bydgoscy drogowcy.

Dzięki takim zaproponowanym rozwiązaniom poprawić ma się między innymi oferta przewozowa na odcinkach oraz w rejonach, gdzie w związku z rozwojem miasta, staje się ona niewystarczająca. ZDMiKP ma tutaj na myśli Park Przemysłowy, osiedle Eskulapa, wprowadzenie komunikacji na obszar Zachemu oraz włączenie trasy W-Z (ulice Pileckiego, Artyleryjską i odcinek Kamiennej) w układ komunikacyjny.

Konsultacje trwają
Od poniedziałku mieszkańcy mogą zgłaszać swoje wnioski do zaproponowanego układu. Formularze można znaleźć na stronie internetowej zarządu oraz w kasach biletowych ZDMiKP przy Toruńskiej i Zygmunta Augusta. Każdy wypełniony wniosek według wzoru należy wysyłać na e-mail [email protected] lub pocztą tradycyjną na adres ul. Toruńska 174a, 85-844 Bydgoszcz. Wnioski powinny dotyczyć sugestii związanych z proponowanymi zmianami przebiegów linii komunikacyjnych, częstotliwości kursów oraz koordynacji linii. Wnioski można przesyłać do 25 października.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto