Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pesa z Bydgoszczy zakończyła dostawy dla Deutsche Bahn. Wszystkie Linki są już w Niemczech. To był niezwykle trudny kontrakt [wideo]

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Ostatnie pojazdy wyprodukowane przez Pesa dla Deutsche Bahn wyjechały z Bydgoszczy 29 września, a 30 września w bazie w Kempten zaprezentowano je podczas uroczystego podsumowania programu modernizacji taboru DB Regio w Bawarii.

W sumie Pesa dostarczyła do Niemiec 72 Linki w wersjach dwuczłonowej /23 pojazdy BR632/ i trójczłonowej / 49 pojazdów BR633/. To pojazdy dedykowane do ruchu regionalnego. Wożą pasażerów w rejonach Dortmundu /Sauerland/, Frankfurtu /Hesja/ i Monachium / Allgau/. Do tej pory przejechały już ponad 2 mln kilometrów.

Trudny kontrakt

- To był jeden z najtrudniejszych kontraktów z jakim PESA miała okazję się zmierzyć. Rynek niemiecki jest najbardziej wymagającym rynkiem kolejowym w Europie. Współpraca z DB była wyzwaniem, nie mieliśmy doświadczenia pracy z tak wymagającym partnerem. W realizacji tego kontraktu były lepsze i gorsze momenty, ale nie poddaliśmy się. Wszystkie pojazdy dostarczyliśmy w uzgodnionym terminie pomimo panującej pandemii. To sukces całego zespołu, w ten projekt zaangażowanych było kilkaset osób - im wszystkim należą się podziękowania i gratulacje. - powiedział Jacek Niedziela, kierownik kontraktu DB w Pesa Bydgoszcz.

- Początki zawsze są trudne. Wprowadzenie PESA Link do eksploatacji w DB Regio wiązało się z wyzwaniami, które pokonaliśmy wspólnie z producentem. To się opłaciło: uruchomienie pociągów w sieci Allgäu przebiegło właściwie bezproblemowo” - podkreślił podczas uroczystości w Kempten Hansrüdiger Fritz, szef DB Regio Bayern.

Pesa Link w zależności od liczby członów mają od 110 do 160 miejsc siedzących, w tym 12 w I klasie, są w pełni przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, z miejscami dla rowerów i mogą osiągać prędkość do 140 km/h.

Umowa z Deutsche Bahn sięga 2012 roku

Umowa ramowa między Pesa a Deutsche Bahn została podpisana 19 września 2012 roku na berlińskich targach Innotrans. Dawała ona DB możliwość zamówienia do 420 pojazdów, a wartość kontraktu wynosiła 1,2 mld. Dwa lata po podpisaniu umowy Pesa zaprezentowała w Berlinie prototyp pojazdu, który ostatecznie 30 maja 2018 roku otrzymał homologację i został dopuszczony przez EBA do ruchu z pasażerami na terenie Niemiec.

- Pesa produkuje dzisiaj dla zagranicznych klientów pojazdy kolejowe i tramwaje. W tej chwili realizujemy zamówienia dla przewoźników z Włoch, Niemiec, Czech i Rumuni. Doświadczenie zebrane między innymi dzięki współpracy z DB pozwala z optymizmem patrzeć na rozwój eksportu na rynki europejskie - powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy Bydgoszcz.

Pesa to jedyny polski producent, którego pojazdy zostały dopuszczone do ruchu na rynku niemieckim. Firma w sumie uzyskała 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 251 pociągów oraz 165 tramwajów. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka realizuje dostawy kolejnych pojazdów dla włoskiej Trenitalia, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.

Zobaczcie zdjęcia:

Pesa z Bydgoszczy zakończyła dostawy dla Deutsche Bahn. Wszy...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto