Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miliardowy kontrakt Pesy w Rumunii. Bydgoska firma pokonała legendarny Alstom!

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Pociągi Pesy w Rumunii.
Pociągi Pesy w Rumunii. Nadesłane/Pesa
Pesa wystartowała w Rumunii w dwóch postepowaniach. Pierwsze dotyczy zakupu 20 pojazdów EMU Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania. Drugie postepowanie to dostawa w trzech transzach 62 pojazdów EMU Regio /RE-R/ z utrzymaniem na 15 lat i opcją utrzymania na kolejne 15 lat. Przetargiem zainteresowane były Pesa, Siemens i Alstom, ostatecznie oferty złożyły Pesa i Alstom. W obydwu postepowaniach oferta Pesa okazała się najlepsza, a w czwartek, 14 września, Komisja Przetargowa oficjalnie ogłosiła rozstrzygnięcie postępowania na dostawę pojazdów Inter-Regio.

Zaoferowane przez Pesa pojazdy to 3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie, które będą zasilane z sieci trakcyjnej AC 25kV i wyposażone w rumuński system bezpieczeństwa PZB 90.

91 pojazdów z utrzymaniem na 15 lat

- Pojazdy, które dostarczymy Kolejom Rumuńskim będą rozwinięciem elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Pesa 655-3 dostarczanych do prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. Otrzymają oznaczenia 655-6 i 655-5 – powiedział Jan Bończyk, szef sprzedaży rynków zagranicznych PESA.

- Ten przetarg to nie tylko dostawa pojazdów, ale również inwestycje na lokalnym, rumuńskim rynku. Zakładamy, że by zapewnić utrzymanie ponad 90 pojazdów Pesa utworzy w trzech regionach dedykowane centra serwisowe, a w tej kwestii chcemy również współpracować z lokalnymi partnerami – dodała Hanna Wiśniewska – Sibru, przedstawicielka Pesa w Rumunii.

Biorąc pod uwagę, że Pesa wygrała pierwsze postępowanie z umową na ponad 1 mld zł i czeka na oficjalne potwierdzenie zwycięstwa w drugim, w którym złożyła najlepszą ofertę, w sumie może otrzymać zamówienia na dostawę 91 pojazdów z utrzymaniem na 15 lat, a łączna wartość tych kontraktów wyniesie około 4 mld PLN. To po ostatnich umowach na rynku czeskim największe zamówienia bydgoskiej firmy i wzmocnienie trwałej obecności Pesa na rynku rumuńskim.

Pesa: Nasza pozycja wzmacnia się

- Zamówienia na dostawy pojazdów dla Rumunii, a wcześniej Czech są dla nas ważne również w kontekście wzmacniania pozycji Pesa na rynkach krajów Trójmorza. Pracujemy również nad pojazdami HS i chcemy je dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy. Między innymi dlatego aktywnie uczestniczyliśmy w zeszłotygodniowym Forum Biznesowym Trójmorza w Bukareszcie” – podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz.

Podpisanie umów w obydwu postępowaniach nastąpi jeszcze w tym roku, a pierwsze pojazdy powinny być dostarczone do Rumunii za dwa lata.

Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński tramwaje.

  • W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i Craiova. Spółka w ramach strategii Pesa 2030+ konsekwentnie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych.
  • W tej chwili produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie, a w ostatnich latach eksport to ponad połowa produkcji Pesa w ostatnich latach.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto