Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wymiana taboru tramwajowego w Bydgoszczy. Nowoczesne Swingi zastąpią Konstale

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
W tym roku na bydgoskich torowiskach tramwajowych pojawiło się 10 nowych Swingów.
W tym roku na bydgoskich torowiskach tramwajowych pojawiło się 10 nowych Swingów. Arkadiusz Wojtasiewicz
W 2023 roku w Bydgoszczy pojawiło się 10 nowych tramwajów niskopodłogowych. Kontrakt zawarty z firmą PESA przewiduje, że w kolejnych latach pojawi się dodatkowo 30 nowoczesnych pojazdów.

Pierwszy z nowych tramwajów pojawił się w zajezdni w sierpniu. W kolejnych miesiącach na ulice Bydgoszczy wyjeżdżały kolejne składy. Łącznie do listopada PESA dostarczyła dziesięć niskopodłogowców. W styczniu 2023 roku ogłoszono, że zamówienie zostanie rozszerzone o zakup 19 kolejnych tramwajów, w marcu poinformowano o dodatkowych 11. Cały kontrakt ma zostać sfinalizowany do 2025 roku.

Do 2010 roku w bydgoskiej flocie znajdowały się tylko dwa nowoczesne tramwaje. Do dwóch Tramicusów i wysłużonych Konstali w kolejnych latach dołączyły 33 Swingi. – Dzięki temu przedsięwzięciu wymienimy cały tabor na nowy, a 30-letnie „Konstale" zastąpimy nowoczesnymi tramwajami – informował o realizacji obecnego kontraktu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

– Plan jest taki, że stare tramwaje będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji. Na pewno nie jest możliwa wymiana wozów na 100% od razu. Kilka z nich trzeba będzie zostawić jako tabor zastępczy, awaryjny – tłumaczy "Expressowi Bydgoskiemu" Piotr Bojar, prezes MZK.

Stuprocentowa wymiana nie jest też możliwa także z uwagi na trasę tramwajową na Łęgnowo. Obecnie kursują ją linia nr 6. Torowisko wzdłuż ul. Toruńskiej nie jest przygotowane na to, aby poruszały się nim niskopodłogowe Swingi. Na trasę wciąż wyjeżdżają Konstale i dalej tak będzie, dopóki trasa nie zostanie wyremontowana.

– Do 2025 roku, po uruchomieniu całej opcji, stopniowo będziemy wymieniać tabor. Zdecydowana większość przewozów będzie realizowana Swingami – mówi prezes MZK. Co stanie się z Konstalami? Być może część w przyszłości pojawi się jako atrakcja turystyczna w różnych miastach Polski.

– Możliwe, że wykorzystamy część tramwajów jako pogotowie techniczne, czy przerobimy je na wozy sieciowe. Mamy jeszcze czas, żeby to przemyśleć. Nie ukrywam też, że mieliśmy pierwsze sygnały od różnych stowarzyszeń pasjonujących się komunikacją miejską, które byłyby zainteresowane pozyskaniem starszych tramwajów – dodaje.

Wszystkie zamówione Swingi są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Wraz z tramwajami zamówiono specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe. Wartość całego kontraktu to ponad 430 mln zł.

Do potrzeb nowoczesnego taboru ma być dostosowana zajezdnia tramwajowa przy ul. Toruńskiej. Przetarg na realizację pierwszego etapu inwestycji jeszcze trwa. Wśród ofert dodatkowych miała pojawić się jedna niższa od planowanych wydatków, więc być może w najbliższym czasie wybrany zostanie wykonawca i podpisana zostania realizacja na wykonanie zadania.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto