Rajd prowadził Przewodnik Turystyczny Jerzy Bitner.
Mam tyle zdjęć, że nie wiedziałem jak Wam pokazać przebieg rajdu. Wpadłem na to, by podzielić ostatnią wycieczkę na części. Ciekawe informacje znalazłem też w Internecie.
Grupa liczyła 33 osoby, wspólnie przeszliśmy 14 kilometrów.
Część II
Wolsko, Białośliwie
Wolsko
Wieś położona z dwóch stron kolejowych torów, przy trasie Piła – Bydgoszcz. Podzielona na Wolsko Górne i Dolne. Miejscowość nieduża (ponad 200 mieszkańców), ale za to długa, bo ciągnie się aż osiem kilometrów.
źródło: miasteczko.terramail.pl
O kolejkach wąskotorowych
Rys. Porównanie wielkości taboru kolei normalnotorowej i wąskotorowej o prześwicie 600 mm.
Kolejki bydgoska i wyrzyska
Władze, przedsiębiorcy, właściciele ziemscy, widząc korzyści, jakie dawało położenie powiatu na szlaku tzw. Kolei Wschodniej, postanowili zbudować własną sieć wąskotorową, która miała zapewnić dalsze ożywienie gospodarcze w regionie.
W 1890 roku okoliczni właściciele ziemscy - hrabiowie Czapski z Dębna, dr Komierowski z Nieżychowa i Limburg Stirum z Łobżenicy zlecili zaprojektowanie i zbudowanie kolejki Wschodnioniemieckiemu Towarzystwu Kolejowemu. Prace nad układaniem torów i budowie stacji rozpoczęto po zgromadzeniu odpowiednich środków w 1893 roku. W robotach brał udział 3 Regiment Wojsk Kolejowych z Berlina - wyszkolony do tego rodzaju prac. 7 września 1894 roku Rejencja Poznańska udzieliła powiatowi Wyrzyskiemu 60-letniej koncesji na budowę i eksploatację kolejki wąskotorowej. W tym też roku trzej hrabiowie założyli spółkę pn. Wyrzyskie Kolejki Powiatowe.
W dniu 21 lutego 1895 roku oddano do użytku pierwszą linię z Białośliwia przez Kocik-Młyn, Pobórkę Wielką, Nieżychowo, Jeziorki, Czajcze, Kijaszkowo, Kruszki, Szczerbin do Łobżenicy o długości 29,2 km z odgałęzieniem z Czajcza do Wysoczki o długości ok. 5 km. W tym samym czasie budowana była linia z Łobżenicy do Witosławia przez Trzeboń, Liszkowo, Fanianowo, Dębno oraz Izabelę, długość ok. 14 km.
W październiku 1895 oddano do użytku następne linie kolejki: z Nakła nad Notecią do Trzeciewnicy, gdzie tor rozgałęział w jedną stronę do Suchar w drugą do Olszewki i Dębowa. W Sucharach uzyskano połączenie z budowanymi w tym samym czasie Bydgoskimi Kolejami Powiatowymi. W 1901 ukończono budowę odcinka z Olszewki do Zakładów Przemysłowych; odcinek ten połączył odseparowane dotąd dwie części sieci kolejki. W tym samym roku utworzono również połączenie z Kocik-Młyna przez Grabówno i Mościska do Wysokiej i dalej do Wysoczki - tworząc pętlę z odcinkiem Białośliwie - Czajcze - Wysoczka. W 1905 budowano również połączenie z Białośliwia do portu rzecznego na Noteci.
W wyniku intensywnej, rozbudowy łączna długość linii kolejki wyrzyskiej wynosiła ponad 150 km i była najdłuższą koleją wąskotorową w Prusach Wschodnich.
Równolegle z kolejką wyrzyską budowano sieć Bydgoskich Kolei Powiatowych - sieć która po pierwszych latach rozbudowy została połączona z siecią WKP. 12 maja 1895 roku oddano do użytku pierwszy odcinek z Maksymilianowa do Gądecza. Kilka dni później otwarto linię z Bydgoszczy do Koronowa z odgałęzieniem w Morzewcu do Kasprowa, następnie dodano dwa połączenia: z Kasprowa do Wierzchucina Królewskiego i z Kasprowa do Suchar, stąd poprowadzono połączenie do Gumnowic (3.10.1895) łącząc sieć BKP z WKP; projekt fizycznego połączenia sieci był korzystny szczególnie dla kolejki bydgoskiej ze względu na pobliską z punktu granicznego stację Nakło, gdzie istniała cukrownia a kolejka bydgoska nie dawała połączenia z inną cukrownią. 1897 roku dobudowano połączenia Łukówiec - Wąwelno i Gądecz - Włóki. Początkowo sieć Bydgoskich Kolei Powiatowych składała się z dwóch części rozdzielonych przez rzekę Brda. Części scalono dopiero w 1907 roku po zbudowaniu mostu na Brdzie oraz połączenia Maksymilianowo - Smukała Dolna - Smukała Górna. Łączna długość Bydgoskich Kolei Powiatowych osiągnęła długość 105 km. We wrześniu 1939 roku most nad Brdą został zniszczony i BKP zostały podzielone na dwie części. W części wschodniej ruch odbywał się do 1949 roku, były to głównie okresowe przewozy plonów rolnych.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?