Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wycieczka "Wędrownika" [foto] II

Redakcja
Dnia 18.01.2009 Klub Turystów Pieszych "Wędrownik" działający przy RO PTTK "Szlak Brdy" w Bydgoszczy organizował rajd na trasie Miasteczko Krajeńskie - Brzostowo – Wolsko – Białośliwie.

Rajd prowadził Przewodnik Turystyczny Jerzy Bitner.
Mam tyle zdjęć, że nie wiedziałem jak Wam pokazać przebieg rajdu. Wpadłem na to, by podzielić ostatnią wycieczkę na części. Ciekawe informacje znalazłem też w Internecie.

Grupa liczyła 33 osoby, wspólnie przeszliśmy  14 kilometrów.

Część II
Wolsko, Białośliwie


Wolsko

Wieś położona z dwóch stron kolejowych torów, przy trasie Piła – Bydgoszcz. Podzielona na Wolsko Górne i Dolne. Miejscowość nieduża (ponad 200 mieszkańców), ale za to długa, bo ciągnie się aż osiem kilometrów.
źródło: miasteczko.terramail.pl

O kolejkach wąskotorowych

Rys. Porównanie wielkości taboru kolei normalnotorowej i wąskotorowej o prześwicie 600 mm.

Kolejki bydgoska i wyrzyska

Władze, przedsiębiorcy, właściciele ziemscy, widząc korzyści, jakie dawało położenie powiatu na szlaku tzw. Kolei Wschodniej, postanowili zbudować własną sieć wąskotorową, która miała zapewnić dalsze ożywienie gospodarcze w regionie.
W 1890 roku okoliczni właściciele ziemscy - hrabiowie Czapski z Dębna, dr Komierowski z Nieżychowa i Limburg Stirum z Łobżenicy zlecili zaprojektowanie i zbudowanie kolejki Wschodnioniemieckiemu Towarzystwu Kolejowemu. Prace nad układaniem torów i budowie stacji rozpoczęto po zgromadzeniu odpowiednich środków w 1893 roku. W robotach brał udział 3 Regiment Wojsk Kolejowych z Berlina - wyszkolony do tego rodzaju prac. 7 września 1894 roku Rejencja Poznańska udzieliła powiatowi Wyrzyskiemu 60-letniej koncesji na budowę i eksploatację kolejki wąskotorowej. W tym też roku trzej hrabiowie założyli spółkę pn. Wyrzyskie Kolejki Powiatowe.
W dniu 21 lutego 1895 roku oddano do użytku pierwszą linię z Białośliwia przez Kocik-Młyn, Pobórkę Wielką, Nieżychowo, Jeziorki, Czajcze, Kijaszkowo, Kruszki, Szczerbin do Łobżenicy o długości 29,2 km z odgałęzieniem z Czajcza do Wysoczki o długości ok. 5 km. W tym samym czasie budowana była linia z Łobżenicy do Witosławia przez Trzeboń, Liszkowo, Fanianowo, Dębno oraz Izabelę, długość ok. 14 km.
W październiku 1895 oddano do użytku następne linie kolejki: z Nakła nad Notecią do Trzeciewnicy, gdzie tor rozgałęział w jedną stronę do Suchar w drugą do Olszewki i Dębowa. W Sucharach uzyskano połączenie z budowanymi w tym samym czasie Bydgoskimi Kolejami Powiatowymi. W 1901 ukończono budowę odcinka z Olszewki do Zakładów Przemysłowych; odcinek ten połączył odseparowane dotąd dwie części sieci kolejki. W tym samym roku utworzono również połączenie z Kocik-Młyna przez Grabówno i Mościska do Wysokiej i dalej do Wysoczki - tworząc pętlę z odcinkiem Białośliwie - Czajcze - Wysoczka. W 1905 budowano również połączenie z Białośliwia do portu rzecznego na Noteci.
W wyniku intensywnej, rozbudowy łączna długość linii kolejki wyrzyskiej wynosiła ponad 150 km i była najdłuższą koleją wąskotorową w Prusach Wschodnich.
Równolegle z kolejką wyrzyską budowano sieć Bydgoskich Kolei Powiatowych - sieć która po pierwszych latach rozbudowy została połączona z siecią WKP. 12 maja 1895 roku oddano do użytku pierwszy odcinek z Maksymilianowa do Gądecza. Kilka dni później otwarto linię z Bydgoszczy do Koronowa z odgałęzieniem w Morzewcu do Kasprowa, następnie dodano dwa połączenia: z Kasprowa do Wierzchucina Królewskiego i z Kasprowa do Suchar, stąd poprowadzono połączenie do Gumnowic (3.10.1895) łącząc sieć BKP z WKP; projekt fizycznego połączenia sieci był korzystny szczególnie dla kolejki bydgoskiej ze względu na pobliską z punktu granicznego stację Nakło, gdzie istniała cukrownia a kolejka bydgoska nie dawała połączenia z inną cukrownią. 1897 roku dobudowano połączenia Łukówiec - Wąwelno i Gądecz - Włóki. Początkowo sieć Bydgoskich Kolei Powiatowych składała się z dwóch części rozdzielonych przez rzekę Brda. Części scalono dopiero w 1907 roku po zbudowaniu mostu na Brdzie oraz połączenia Maksymilianowo - Smukała Dolna - Smukała Górna. Łączna długość Bydgoskich Kolei Powiatowych osiągnęła długość 105 km. We wrześniu 1939 roku most nad Brdą został zniszczony i BKP zostały podzielone na dwie części. W części wschodniej ruch odbywał się do 1949 roku, były to głównie okresowe przewozy plonów rolnych.

źródło: www.i-pila.pl/bwkd/historia/index1.html


Gmina Białośliwie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto