Trasa S10 w Kujawsko-Pomorskiem. Plany są piękne, ale konkretów nadal brak

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
GDDKiA
Duży odcinek drogi ekspresowej S10 stanie się częścią nowego, północnego korytarza drogowego od granicy z Niemcami do granicy z Litwą. S10 w Bydgoszczy połączy się z S5 do Nowych Marz i dalej do Ostródy.

W Ostródzie S5 przetnie S7, następnie S51 do Olsztyna, co zapewni połączenie z S16 do Ełku i skrzyżowania z S61, czyli Via Baltica.

Tak wspaniałą perspektywę odsłania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Tyle, że konkretnych terminów nie podaje.

Jednak pierwsze fragmenty S10 o łącznej długości ok. 45 km już powstały. - Kolejne dwa są w trakcie realizacji, a większość trasy pomiędzy Szczecinem a Toruniem jest na etapie opracowywania dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU) lub w trakcie jej procedowania - wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. - Dla odcinka od Torunia do połączenia z obwodnicą aglomeracyjną Warszawy opracowano studium korytarzowe ze wstępnymi, możliwymi wariantami poprowadzenia trasy.

Wyrzysk - Bydgoszcz

Odcinek S10 od końca obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód na skrzyżowaniu z S5 o długości blisko 41 km jest na etapie opracowywania dokumentacji STEŚ (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe) i przed złożeniem wniosku o wydanie DŚU.

Czytaj także

- Po uzyskaniu tej decyzji i zapewnieniu środków, będziemy mogli ogłosić przetarg na realizację w trybie „Projektuj i buduj” - zapewnia Krynicki.

Od węzła Bydgoszcz Błonie do Bydgoszcz Południe kierowcy mają już od dawna do dyspozycji ekspresowy odcinek dwujezdniowej obwodnicy miasta o długości ok. 11 km.

Bydgoszcz - Toruń

Dalszą część trasy z Bydgoszczy do węzła Toruń Południe o długości nieco ponad 50 km przewidziano do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

To właśnie ten odcinek istniejącej „krajówki nr 10 między Bydgoszczą a Toruniem nazywany jest Drogą Śmierci, bo niemal codziennie dochodzi na niej do wypadków i giną ludzie. To trasa o ogromnym natężeniu ruchu, bez utwardzonych poboczy, a przy tym o długich prostych odcinkach, co wielu kierowców dopinguje do szybkiej jazdy i ryzykowanych manewrów.

- Opracowaliśmy dokumentację STEŚ i z końcem stycznia 2019 roku złożyliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wniosek o wydanie DŚU, którą spodziewamy się uzyskać jeszcze w marcu tego roku- dodaje rzecznik drogowców.

Dokumentacja najwcześniej w lutym

- Dokumentacja dla tego odcinka S10 będzie gotowa nawet wcześniej, w lutym - stwierdza Maria Dombrowicz, regionalna dyrektor ochrony środowiska w Bydgoszczy. - Teraz z tym dokumentem zapoznają się strony postępowania, czyli mieszkańcy terenów, przez które przebiegać będzie ta droga i stowarzyszenia, w których statutach są zagadnienia związane z ochroną środowiska. Naszej pracy nadaliśmy absolutny priorytet, ze względu na interes publiczny, jakim jest bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Czytaj także

Przyszły wykonawca S10 pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe a Toruń Południe zbuduje nowy odcinek trasy i dobuduje drugą jezdnię na odcinku pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe, wraz z rozbudową tego ostatniego węzła, co umożliwi podłączenie S10 do A1 i DK91 (dawna DK1).

- Prywatny inwestor, po realizacji inwestycji, będzie otrzymywał wynagrodzenie od państwa za dostępność trasy dla użytkowników - wyjaśnia Jan Krynicki.

W stronę Warszawy

Dla dalszego przebiegu S10 przez województwo kujawsko-pomorski oraz mazowieckie opracowano studium korytarzowe, czyli pierwsze plany badające możliwość poprowadzenia trasy w jednym z czterech korytarzy o łącznej szerokości ok. 5 km.

Studium stanowi część większego opracowania, w którym bada się możliwe lokalizacje przyszłej obwodnicy aglomeracji warszawskiej, ułatwiającej również skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w okolicy Baranowa przy A2.

W granicach Kujawsko-Pomorskiego wskazano cztery możliwe korytarze różniące się położeniem początkowego węzła na autostradzie A1, a także przebiegiem do granicy z Mazowszem. W zależności od wariantu punktem początkowym będą okolice węzłów Lubicz, Włocławek Północ lub nowego węzła poniżej Ciechocinka.

Epidemia nie gaśnie. Covid atakuje serce

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
3 lutego, 15:55, Gość:

Na DK10 Toruń - Bydgoszcz praktycznie w każdym miesiącu ktoś zginie. Przyczyna jest prosta. Na kilkudziesięciu kierowców jadących normalnie zawsze znajdzie się jeden idiota. I to wystarczy. Ten idiota jedzie tam 150 do 180 km/h.

To, że zginie tam co któryś z tych idiotów to akurat dobrze. Niestety często giną tam ludzie jadący normalnie i to nie jest dobrze. Policji tam nie widać.

Kary za przekroczenie prędkości są duże przy niewielkim przekroczeniu, a małe przy bardzo dużym. Policja powinna przede wszystkim wyłapać jak najwięcej idiotów. Niestety policja najczęściej łapie tych, którzy trochę przekroczyli prędkość, bo schabowy już stygnie na talerzu. Tych najłatwiej złapać. Zawsze się zatrzymają, nie trzeba ich gonić itd.

Jak już w końcu będzie S10 to wtedy dopiero sobie idioci poszaleją. Kilka dni temu na S5 koło Żnina jakiś idiota wyciągnął ponad 206 km/h. Tego na szczęście złapali. Jak tu powinna być kara? Nie napiszę tu o moim zdaniu, bo nie jest poprawne politycznie, ale powinna być wielokrotnie wyższa od aktualnych kar.

A tak przy okazji kar. Najlepsze warunki w więzieniu powinno być gorsze od najgorszych na wolności. Do tego więźniowie powinni zapracować na swoje utrzymanie i utrzymanie całego systemu więziennictwa. To by zapewne odstraszyło wielu.

Tak tak, jasne. Ostatnio zderzył się dostawczak i Seicento. Powiedz proszę, który z nich jechał 180? Uprawiasz demagogię na miarę lepszego sortu. Dopisek o warunkach w więzieniach to już szczyt. Zapisz się do jakiejś partii i zostań tam rzecznikiem.

G
Gość

Na DK10 Toruń - Bydgoszcz praktycznie w każdym miesiącu ktoś zginie. Przyczyna jest prosta. Na kilkudziesięciu kierowców jadących normalnie zawsze znajdzie się jeden idiota. I to wystarczy. Ten idiota jedzie tam 150 do 180 km/h.

To, że zginie tam co któryś z tych idiotów to akurat dobrze. Niestety często giną tam ludzie jadący normalnie i to nie jest dobrze. Policji tam nie widać.

Kary za przekroczenie prędkości są duże przy niewielkim przekroczeniu, a małe przy bardzo dużym. Policja powinna przede wszystkim wyłapać jak najwięcej idiotów. Niestety policja najczęściej łapie tych, którzy trochę przekroczyli prędkość, bo schabowy już stygnie na talerzu. Tych najłatwiej złapać. Zawsze się zatrzymają, nie trzeba ich gonić itd.

Jak już w końcu będzie S10 to wtedy dopiero sobie idioci poszaleją. Kilka dni temu na S5 koło Żnina jakiś idiota wyciągnął ponad 206 km/h. Tego na szczęście złapali. Jak tu powinna być kara? Nie napiszę tu o moim zdaniu, bo nie jest poprawne politycznie, ale powinna być wielokrotnie wyższa od aktualnych kar.

A tak przy okazji kar. Najlepsze warunki w więzieniu powinno być gorsze od najgorszych na wolności. Do tego więźniowie powinni zapracować na swoje utrzymanie i utrzymanie całego systemu więziennictwa. To by zapewne odstraszyło wielu.

G
Gość

A kiedy wreszcie s11 Poznań do Obornik i dalej Piła, Szczecinek oraz kiedy s6 Koszalin do Słupska i Gdańska

A
ASD

Politycy mają gdzieś, że giną tam ludzie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3