Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trasa S10 w Kujawsko-Pomorskiem. Plany są piękne, ale konkretów nadal brak

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
GDDKiA
Duży odcinek drogi ekspresowej S10 stanie się częścią nowego, północnego korytarza drogowego od granicy z Niemcami do granicy z Litwą. S10 w Bydgoszczy połączy się z S5 do Nowych Marz i dalej do Ostródy.

W Ostródzie S5 przetnie S7, następnie S51 do Olsztyna, co zapewni połączenie z S16 do Ełku i skrzyżowania z S61, czyli Via Baltica.

Tak wspaniałą perspektywę odsłania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Tyle, że konkretnych terminów nie podaje.

Jednak pierwsze fragmenty S10 o łącznej długości ok. 45 km już powstały. - Kolejne dwa są w trakcie realizacji, a większość trasy pomiędzy Szczecinem a Toruniem jest na etapie opracowywania dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU) lub w trakcie jej procedowania - wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. - Dla odcinka od Torunia do połączenia z obwodnicą aglomeracyjną Warszawy opracowano studium korytarzowe ze wstępnymi, możliwymi wariantami poprowadzenia trasy.

Wyrzysk - Bydgoszcz

Odcinek S10 od końca obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód na skrzyżowaniu z S5 o długości blisko 41 km jest na etapie opracowywania dokumentacji STEŚ (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe) i przed złożeniem wniosku o wydanie DŚU.

- Po uzyskaniu tej decyzji i zapewnieniu środków, będziemy mogli ogłosić przetarg na realizację w trybie „Projektuj i buduj” - zapewnia Krynicki.

Od węzła Bydgoszcz Błonie do Bydgoszcz Południe kierowcy mają już od dawna do dyspozycji ekspresowy odcinek dwujezdniowej obwodnicy miasta o długości ok. 11 km.

Bydgoszcz - Toruń

Dalszą część trasy z Bydgoszczy do węzła Toruń Południe o długości nieco ponad 50 km przewidziano do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

To właśnie ten odcinek istniejącej „krajówki nr 10 między Bydgoszczą a Toruniem nazywany jest Drogą Śmierci, bo niemal codziennie dochodzi na niej do wypadków i giną ludzie. To trasa o ogromnym natężeniu ruchu, bez utwardzonych poboczy, a przy tym o długich prostych odcinkach, co wielu kierowców dopinguje do szybkiej jazdy i ryzykowanych manewrów.

- Opracowaliśmy dokumentację STEŚ i z końcem stycznia 2019 roku złożyliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wniosek o wydanie DŚU, którą spodziewamy się uzyskać jeszcze w marcu tego roku- dodaje rzecznik drogowców.

Dokumentacja najwcześniej w lutym

- Dokumentacja dla tego odcinka S10 będzie gotowa nawet wcześniej, w lutym - stwierdza Maria Dombrowicz, regionalna dyrektor ochrony środowiska w Bydgoszczy. - Teraz z tym dokumentem zapoznają się strony postępowania, czyli mieszkańcy terenów, przez które przebiegać będzie ta droga i stowarzyszenia, w których statutach są zagadnienia związane z ochroną środowiska. Naszej pracy nadaliśmy absolutny priorytet, ze względu na interes publiczny, jakim jest bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Przyszły wykonawca S10 pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe a Toruń Południe zbuduje nowy odcinek trasy i dobuduje drugą jezdnię na odcinku pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe, wraz z rozbudową tego ostatniego węzła, co umożliwi podłączenie S10 do A1 i DK91 (dawna DK1).

- Prywatny inwestor, po realizacji inwestycji, będzie otrzymywał wynagrodzenie od państwa za dostępność trasy dla użytkowników - wyjaśnia Jan Krynicki.

W stronę Warszawy

Dla dalszego przebiegu S10 przez województwo kujawsko-pomorski oraz mazowieckie opracowano studium korytarzowe, czyli pierwsze plany badające możliwość poprowadzenia trasy w jednym z czterech korytarzy o łącznej szerokości ok. 5 km.

Studium stanowi część większego opracowania, w którym bada się możliwe lokalizacje przyszłej obwodnicy aglomeracji warszawskiej, ułatwiającej również skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w okolicy Baranowa przy A2.

W granicach Kujawsko-Pomorskiego wskazano cztery możliwe korytarze różniące się położeniem początkowego węzła na autostradzie A1, a także przebiegiem do granicy z Mazowszem. W zależności od wariantu punktem początkowym będą okolice węzłów Lubicz, Włocławek Północ lub nowego węzła poniżej Ciechocinka.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto