Bydgoszcz - Bartodzieje. Tak będą wyglądały zielone torowiska! Mieszkańcom podoba się ten pomysł

OPRAC.:
Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Wraz z budową torowiska wzdłuż ulicy Wyszyńskiego, modernizacja czekałaby również rondo Fordońskie, które stałoby się rondem turbinowym.
Wraz z budową torowiska wzdłuż ulicy Wyszyńskiego, modernizacja czekałaby również rondo Fordońskie, które stałoby się rondem turbinowym. Tomasz Czachorowski
Udostępnij:
Ratusz podsumował konsultacje społeczne, dotyczące rozwoju sieci tramwajowej w Bydgoszczy. Spraw do rozstrzygnięcia jest sporo, część propozycji mieszkańców jest ze sobą sprzecznych.

Zobacz wideo: Zimowe atrakcje Bydgoszczy w sezonie 2021/2022

Konsultacje dotyczące rozwoju sieci tramwajowej w mieście cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Dość powiedzieć, że swoimi uwagami podzieliło się blisko 800 mieszkańców i organizacji społecznych. Uwagi te koncentrowały się zwłaszcza na nowym połączeniu pętli Bielawy z rondem Fordońskim w ciągu ulicy Wyszyńskiego. Gdyby udało się zbudować takie połączenie, skróciłaby się znacznie droga do takich instytucji, jak Komenda Wojewódzka Policji, Wojewódzki Szpital Dziecięcy czy Uniwersytet Kazimierza Wielkiego. Co więcej, miasto zyskałoby możliwość manewru w razie kolizji i wypadków, np. na ulicy Chodkiewicza ruch można byłoby w takiej sytuacji skierować w drugą stronę.

Jakie uwagi najczęściej wnosili mieszkańcy?

Raczej zgodni są co do tego, że tramwaje wzdłuż Wyszyńskiego powinny poruszać się zielonym torowiskiem. Rozwiązania te cieszą się ogromną popularnością, w naszym mieście proponowane są od lat, dotąd - ze względów finansowych i technicznych - nie zyskały jednak większego poparcia u decydentów.

- Dużo pytań dotyczyło też pętli na Bielawach i budowy nowego odcinka ulicy w kierunku ul. Wyszyńskiego. Projektanci zaprojektowali tę pętlę jako dwukierunkową, w sposób umożliwiający jej funkcjonowanie w przypadku awarii sieci tramwajowej po jednej z jej stron. Wymagało to wytyczenia odcinka nowej ulicy, roboczo nazwanej „Nowochodkiewicza” i jedynie przy takim prowadzeniu torowiska było to możliwe. Konieczne jest przy takim rozwiązaniu wyburzenie budynku przy ul. Chodkiewicza 86. Nowy odcinek będzie udostępniony również dla samochodów, a stara część ulicy ma mieć status drogi bez przejazdu - informuje ratusz.

Ratusz przyznaje, że na analizowano również zasadność budowy krótkiego tunelu pod jezdnią ul. Wyszyńskiego w kierunku centrum. Technicznie byłoby to wykonalne, ale koszty wykonania przewyższyłyby opcję z ul. Nowochodkiewicza, byłby też problem z dostępnością części przystanków dla osób z niepełnosprawnościami.

Pełna zgoda dla torowiska wzdłuż Wyszyńskiego

Mieszkańcy są raczej zgodni w sprawie wytyczenia torowiska wzdłuż ulicy Wyszyńskiego. Różnią się jedynie pomysłami na remont ronda Fordońskiego (ma stać się rondem turbinowym, a więc bez punktów kolizyjnych dla aut poruszających się po nim), pojawiły się też propozycje wykorzystania (przeniesienia) zieleni rosnącej wzdłuż Wyszyńskiego.

- Pomysł z zielonymi torami jest bardzo korzystny, pas zieleni nie musiałby zniknąć i powodować wrażenia betonowego miasta. Biorąc pod uwagę plany budowy kąpielisk w pobliżu, tramwaj byłby świetnym rozwiązaniem, a i dojazd z Rycerskiej przez Bielawy do Fordonu jest bardzo potrzebny! - to tylko jedna z uwag wniesiona w konsultacjach.

Niektórzy uważają, że inwestycje na ul. Wyszyńskiego powinna rozpocząć się dopiero wtedy, gdy zbudujemy nowe mosty nad Brdą, łączące górny taras z ul. Fordońską.

- Ta trasa może być realizowana z uwagi na przebudowę ronda Fordońskiego dopiero po rozbudowaniu mostów na
ul. Nowołęczyckiej, przy ul. Iławskiej. Widząc jak jest obciążone to rondo i brak sensownych alternatyw na dojazd z górnego tarasu w kierunku Fordonu, nie wyobrażam sobie w tym rejonie inwestycji, która wyłącza to rondo z ruchu - ocenił jeden z bydgoszczan.

Najwięcej kontrowersji wzbudziła koncepcja trasy tramwajowej do pętli Rycerska. Tu zderzały się ze sobą dwa pomysły - wytyczenia trasy wzdłuż ul. Artyleryjskiej lub w ciągu ulicy Chocimskiej. Rekomendację zyskała wersja druga, co oburzyło mieszkańców, którzy będą sąsiadować z planowaną trasą. Im bliżej będzie rozpoczęcia inwestycji, tym protesty będą bardziej donośne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie