Bydgoszcz. Ulica Nakielska bez korków? A do tego plany przebudowy ulicy nie przewidują wyburzeń. Rozpoczynają się konsultacje społeczne

Maciej Czerniak
Maciej Czerniak
Przebudowa Nakielskiej może kosztować około 150 mln zł, ale koszt może równie dobrze wzrosnąć. Wszystko zależy od tego, które warianty inwestycji zostaną zrealizowane
Przebudowa Nakielskiej może kosztować około 150 mln zł, ale koszt może równie dobrze wzrosnąć. Wszystko zależy od tego, które warianty inwestycji zostaną zrealizowane Arkadiusz Wojtasiewicz
Udostępnij:
Miasto przygotowuje się do rozbudowy ulicy Nakielskiej. Jeszcze tej jesieni bydgoszczanie w ramach konsultacji mają wybrać najlepszy sposób przebudowy odcinka ulicy - od wiaduktu kolejowego do ronda Grunwaldzkiego.

Zobacz wideo: Tak znika wiadukt w Bydgoszczy

Konsultacje społeczne potrwają od 10 listopada do 20 grudnia. Mieszkańcy Bydgoszczy zdecydują, który z przygotowanych trzech wariantów przebudowy ulicy Nakielskiej ostatecznie zostanie zrealizowany. Chodzi o dwa długie odcinki. Dla fragmentu od wiaduktu kolejowego do skrzyżowania z ulicą Nasypową opracowano już koncepcję programowo-przestrzenną, a dla części Nakielskiej, wiodącej od Nasypowej do ronda Grunwaldzkiego, powstały z kolei warianty przekrojów poprzecznych.

Inny odcinek - od Łochowskiej do Nasypowej - jest już po konsultacjach, aktualnie kończą się prace projektowe i - jak informuje miasto - "uzyskiwane są niezbędne pozwolenia".

Jak więc ma w przyszłości wyglądać ulica Nakielska? Żaden z rozpatrywanych wariantów nie zakłada wyburzeń budynków, znajdujących się wzdłuż Nakielskiej.

- To jeden z często pojawiających się już postulatów mieszkańców, który uwzględniliśmy przed formalnym rozpoczęciem konsultacji - mówi Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.

Jeden z wariantów zakłada utworzenie na Nakielskiej przystanków wiedeńskich. Ruch odbywałby się czterema pasami (po dwa z każdym kierunku). Tramwaje korzystałyby w tym założeniu ze środkowych pasów. Przystanki powstałyby na zewnętrznych pasach. Drugi model zakłada, m.in., zarezerwowanie torowiska wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej - powstałyby "trambuspasy".

Bez zatorów przy Nasypowej?

- Tam, gdzie będzie to możliwe, pomiędzy wewnętrznymi pasami ruchu wygospodarowane zostaną miejsca na lewoskręty. To miałoby ograniczyć blokowanie ruchu na pasach, którym poruszałyby się tramwaje. Zgodnie z tym założeniem, autobusy mają przemieszczać się Nakielską się na zasadach ogólnych, korzystając też z przystanków wiedeńskich. W takim wypadku jednak nie można wprowadzić ścieżek rowerowych. Te zostałyby poprowadzone od ul. Nakielskiej w kierunku Starego Kanału Bydgoskiego i dalej w kierunku ronda Grunwaldzkiego.

Przebudowę z utworzeniem ścieżek rowerowych zakłada za to trzeci model projektowanej inwestycji. W tym przypadku jezdnia składałaby się z trzech pasów ruchu. - Zewnętrzne prowadziłyby wspólny ruch tramwajowy, autobusowy i samochodowy - informują urzędnicy bydgoskiego ratusza.

- Środkowa część jezdni umożliwiłaby wytyczenie lewoskrętów oraz azylów na przejściach dla pieszych. Taki układ jezdni pozwoliłby dodatkowo na wydzielenie poza jezdnią obustronnych dróg rowerowych. Wejście do tramwaju lub autobusu odbywałoby się bezpośrednio z chodnika, bez konieczności wkraczania pieszych na jezdnię - informuje ratusz.

Nowa pętla tramwajowa miałaby zostać przeniesiona za wiadukt kolejowy, przebiegający nad Nakielską. To w związku z rozmowami z przedstawicielami PKP PLK wobec zamiarów rozbudowy linii kolejowej wraz z projektem przebudowy wiaduktu kolejowego i projektem przystanków kolejowych. Z kolei przebudowa torów tramwajowych na wysokości ul. Nasypowej byłaby - zdaniem ratusza - niezbędna, by ograniczyć zatory, pojawiające się w tej części ul. Nakielskiej.

Cała inwestycja może kosztować około 150 mln zł, ale jej koszt - zależnie od wybranych wariantów - może się zwiększyć.

Trwa głosowanie...

Jaki jest Twój ulubiony park w Bydgoszczy?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie