Niezwykłość tego przedsięwzięcia akcentuje tytułowa magia nawiązująca do tradycji drzeworytów ukiyo-e, do fascynacji grafiką japońską w Europie oraz do dwudziestowiecznej ewolucji i wieloletniej dominacji grafiki japońskiej w grafice światowej.
Na wystawie prezentowane będą prace ze zbiorów Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie oraz Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Na bydgoskiej ekspozycji znalazło się 112 plansz graficznych, autorstwa 62 artystów, spośród których dziewięciu jest laureatami Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie. Dwukrotnym laureatem Triennale jest Hamano Toshihiro, a grupę pozostałych tworzą: Endo Susumu, Honda Eiko, Kasai Masahiro, Kamoto Akira, Kurachi Hisashi, Nakabayashi Tadayoshi, Shoichi Ida i Yasuda Satoru.
Wystawa będąca przeglądem twórczości japońskich grafików kilku minionych dekad odzwierciedla najważniejsze tendencje tego czasu, ukazuje różnorodność środków formalnych, bogactwo tematyki i rozmaitość wykorzystywanych technik. Graficzne plansze, wśród których przeważają duże formaty, zaskakują wysmakowaną kompozycją i wysublimowaną kolorystyką.
Wystawa jest okazją do poznania bogactwa i perfekcji współczesnego warsztatu japońskich grafików, stosujących szeroką gamę technik graficznych, od wielowiekowych, klasycznych (drzeworyt, miedzioryt, akwaforta, akwatinta, akwaforta z akwatintą, mezzotinta, sucha igła, także stosowanych w wersji mieszanej, m.in. akwaforta z suchą igłą i mezzotintą, sucha igła z akwatintą) poprzez techniki o krótszej tradycji (litografia, serigrafia, serigrafia z offsetem, offset z litografią) do tych najnowszych (technika cyfrowa, druk atramentowy, fotocollage, fotoprint, kolografia), a także technik stosowanych w zaskakujących połączeniach – akwaforta z pastelem, drzeworyt z kolażem, akwaforta z kolografem i serigrafią oraz technik nie ujawniających w pełni tajemnicy warsztatu.
Ekspozycji będzie towarzyszył aneks obrazujący dawny japoński drzeworyt, a zwłaszcza jego gatunek ukiyo-e („obraz przepływającego świata”), tak charakterystyczny dla japońskiej estetyki i kultury. Aneks tworzą grafiki ze zbiorów bydgoskiego Muzeum, rzadko prezentowane na wystawach.
tekst: Barbara Chojnacka
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?