Nasza Loteria

Nie będzie strajku! Pracownicy Polregio z Kujaw i Pomorza dostaną 800 zł podwyżki

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Pracownicy Polregio, których w naszym regionie jest 337, dostaną od 1 września 2023 roku (ze spłatą), 800 zł brutto podwyżki miesięcznie.
Pracownicy Polregio, których w naszym regionie jest 337, dostaną od 1 września 2023 roku (ze spłatą), 800 zł brutto podwyżki miesięcznie. Tomasz Czachorowski
Większość polskich samorządów, w tym kujawsko-pomorski, zgodziła się na sfinansowanie podwyżek dla pracowników Polregio. Dwa się wyłamały. Efekt? 10 października odbędzie się strajk na trasach w Warmińsko - Mazurskiem i Zachodniopomorskiem. Związkowiec z regionu zapowiada, że w 2024 roku będzie walka o kolejne 800 zł podwyżki.

Spis treści

Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce (posługujący się skrótem ZZM) poinformował, że w trzynastu województwach spółce Polregio udało się, do 25 września, sfinalizować porozumienie z marszałkami, dzięki czemu od 1 września zostaną tam wprowadzone podwyżki w wysokości 800 zł brutto miesięcznie".

Ponad 1000 osób bez podwyżek

"25 września między Polregio, a 13 związkami zawodowymi działającymi w spółce zostało podpisane porozumienie dotyczące wdrożenia podwyżki wynagrodzenia. Na jego podstawie uposażenie zasadnicze dla każdego pracownika wzrośnie o 800 zł brutto" - czytamy także w komunikacie prasowym Polregio.

Przewoźnik tłumaczy, że w związku z tym, że 2023 rok jest rekordowy pod względem przewiezionych pasażerów, a to przekłada się na wzrost przychodów przewozowych w stosunku do planów, zarząd zaproponował organizatorom, że podwyżka wynagrodzeń mogłaby być pokryta z dodatkowych przychodów, aby w jak najmniejszy sposób odciążyć budżety województw: "Propozycja zarządu z jeden strony wychodziła naprzeciw oczekiwaniom strony społecznej, a z drugiej strony wskazywała organizatorom źródło, które nie obciąża budżetów samorządów województw, ponieważ pochodzi z dodatkowych przychodów, które wcześniej nie były przewidziane. Zdecydowana większość organizatorów zaakceptowała ten plan, ale, niestety, decyzją dwóch z nich, Polregio nie będzie mogło rozliczyć w umowie dodatkowych kosztów związanych ze wzrostem wynagrodzeń. To oznacza, że aż 1042 osoby z dwóch zakładów zostały wykluczone z akcji podwyżkowej. Ze względu na tę odmowę, strona społeczna jest uprawniona do przeprowadzenia bezterminowego strajku z zatrzymaniem pociągów włącznie. Porozumienie nie wyklucza odstąpienia od strajku, gdyby (do 10.10 - red.) doszło do zmiany decyzji marszałków".

Strajk w Zachodniopomorskiem i Warminsko-Mazurskiem

"W związku z brakiem możliwości zawarcia takiego porozumienia w sprawie podwyżki wynagrodzeń dla pracowników Zachodniopomorskiego i Warmińsko-Mazurskiego, w wyniku braku zgody urzędów marszałkowskich na sfinansowanie tej podwyżki, związki zawodowe będące stroną sporu zbiorowego w Polregio, podejmują decyzję o przeprowadzeniu bezterminowego strajku w wyżej wymienionych zakładach" - czytamy w komunikacie ZZM.

- Strajk rozpocznie się 10 października od godziny 0.01. Pociągi będące w drodze w tym czasie dojadą do stacji docelowych i tutaj staną, a nowe nie wyruszą - powiedział Leszek Miętek, prezes Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.

337 pracowników z Kujaw i Pomorza będzie zarabiać więcej

- Pracownicy Polregio na Kujawach i Pomorzu dostaną 800 zł podwyżki, nasz marszałek zgodził się ją sfinansować - komentuje Grzegorz Młotkowski, przewodniczący Międzyzakładowego Związku Zawodowego Maszynistów w Toruniu (związkowi podlega cały nasz region). - W porozumieniu z zarządem Polregio jest jednak klauzula, że po 15 stycznia 2024 roku znów usiądziemy do rozmów, bo 800 zł podwyżki zaspokaja nasze roszczenia na dziś. W przyszłym roku będziemy walczyć o kolejne tyle.

  • Polregio ma w Polsce 16 zakładów - na Kujawach i Pomorzu w Bydgoszczy. W naszym województwie zatrudnia obecnie ponad 80 maszynistów, łącznie ma u nas 337 pracowników.

Odpowiedzialna praca, więc trzeba za nią dobrze płacić

- Maszyniści są przepracowani i odchodzą do konkurencji, która płaci im więcej, stąd będziemy walczyć o kolejne podwyżki. Brakuje tych pracowników także dlatego, że zmienił się system ich egzaminowania, pierwszy etap to licencja, a drugi świadectwo, zdaje się w Urzędzie Transportu Kolejowego. Być może kandydaci przestraszyli się tego. Jednak to praca, w której odpowiada się za bezpieczeństwo pasażerów, ale też trzeba ludziom dobrze zapłacić - podsumowuje Młotkowski.

od 16 lat
Wideo

Andrzej Duda spotkał się z przedsiębiorcami w Jasionce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto