Ranking opublikował miesięcznik Teatr. Siedemnastu dziennikarzy zajmujących się sztuką teatralną oceniało pod różnymi względami miniony sezon.
I tak „Babel” Mai Kleczewskiej zostało uznane za najlepsze przedstawienie przez Łukasza Drewniaka („Przekrój”), Pawła Sztarbowskiego (Instytut Teatralny) i Jacka Wakara („Dziennik”). Wakar uznał Maję Kleczewską za najlepszą reżyserkę minionego sezonu, zaś Paweł Sztarbowski - Pawła Wodzińskiego uznał za najlepszy spektakl „Słowacki. 5 dramatów. Rekonstrukcja historyczna”.
Sztarbowski i Aneta Kyzioł („Polityka”) uznali, że najlepsza scenografia do spektaklu z sezonu 2009/2010 jest autorstwa Katarzyny Borkowskiej do spektaklu „Babel”. Łukasz Drewniak ten tytuł nadał scenografii do „Joanny d’Arc. Proces w Rouen” (reż. Remigiusz Brzyk) autorstwa Justyny Łagowskiej.
Aż pięciu krytyków doceniło również muzykę do spektaklu „Babel”. Wakar, Sztabrowski, Kyzioł, Monika Żółkoś (Uniwersytet Gdański, stała współpracowniczka Teatru) i Jolanta Kowalska (TVP Wrocław, również współpracuje z miesięcznikiem Teatr) stwierdzili, że najlepszą muzykę do spektaklu stworzyła Agata Zubel. Wakar dał wyróżnienie również Danielowi Pigońskiemu za piosenki w tymże spektaklu.
Wyróżnieni aktorzy TPB
Sebastiana Pawlaka grającego w przedstawieniu Mai Kleczewskiej Drewniak i Kyzioł uznali za najlepszego aktora. Zdaniem Moniki Żółkoś ten tytuł należy się Michałowi Czachorowi za grę w spektaklach „Babel” i „Słowacki. 5 dramatów. Rekonstrukcja historyczna”.
Ważne prapremiery
Podczas tegorocznego Festiwalu Prapremier bydgoska publiczność będzie miała okazję zobaczyć kilka wyróżnionych przez Teatr spektakli.
5 października jeden z głośniejszych przedstawień duetu Paweł Demirski i Monika Strzępka „Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej” Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. Kowalska uznaje przedstawienie za skandal za 2009/2010 rok i tak uzasadnia: - Skandal zamierzony i zrealizowany z pełnym sukcesem. (...) Spektakl „Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej”, pomyślany jako zamach na generację mistrzów i olimpijskie samozadowolenie elit. Strzępka i Demirski to artyści, których ciągle coś wkurza. (...). Trzymam kciuki, by potencjał gniewu nie wyczerpał im się zbyt szybko”. W rankingu wymienione są również: „Getsemani” w reż. Anny Augustynowicz z Teatru Współczesnego w Szczecinie, „Turandot” Pawła Passiniego z neTTheatre i Coincidentia i „Janosik. Naprawdę prawdziwa historia” Łukasza Kosa z Teatru Lalka w Warszawie, które zobaczymy podczas tegorocznego festiwalu.
Zobacz też:
- 13 pytań do... Pawła Łysaka
- Czy Lis Witalis gorszy dzieci?
- Trudny obraz świata - BABEL
- "Joanna d’Arc. Proces w Rouen". Urwany dialog o problemie wiary
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?